شناسهٔ خبر: 67225563 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

هوش مصنوعی برای زیارت راحت‌تر خانه خدا

مقامات عربستان سعودی تعدادی از ویژگی‌های مبتنی بر فناوری دیجیتال را برای هوش مصنوعی (AI) برای خدمت‌رسانی به زائران امسال راه‌اندازی کرده‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گلف نیوز، در همین راستا سرویس روبات هوشمند در مدینه برای کمک به زائرانی که به مسجد النبی مراجعه می‌کنند راه‌اندازی شده است. این روبات که پروژه‌ای از وزارت بهداشت در مدینه است، در صحن مجاور مسجد النبی قرار دارد.

هدف این سرویس نمایش و پخش پیام‌های آموزشی، راهنمایی و دستورالعمل‌های بهداشتی برای ایمنی و آگاهی زائران به بیش از ۹۶زبان از سراسر جهان است. در همین حال، تیم‌های داوطلب و آگاهی بخش وزارت بهداشت مدینه با ۲۲۰داوطلب زن و مرد و بیش از ۱۲تیم به‌صورت شبانه‌روزی در خدمت میهمانان الهی هستند.

آنها خدمات بهداشتی و اورژانسی را در موسم حج در مسجدالنبی و راه‌های دسترسی آن، فرودگاه بین‌المللی محمدبن‌عبدالعزیز و ایستگاه قطار حرمین و همچنین مساجد قبا، خندق، سیدالشهدا و میقات ذی‌الحلیفه ارائه می‌کنند.

همچنین اخیراً، سلیمان صالح الضلعی، مخترع عربستانی، اپلیکیشن موبایلی را برای کمک به رفع مشکلات زائران گمشده یا مفقود، به‌ویژه سالمندان و افراد با نیازهای ویژه راه‌اندازی کرده است. این اپلیکیشن که «پورشید» (هدایت) نام دارد، جماعت و مجریان عبادت را با راهنماها، شرکت‌های حج و عمره، داوطلبان و پیشاهنگان به هم متصل می‌کند..

بیشتر بخوانید:

علاوه بر این، این اپلیکیشن بلافاصله به درخواست‌های افراد دچار معلولیت و افراد مسن رسیدگی می‌کند. این اپلیکیشن دارای ویژگی امکان گزارش زائران مفقود شده است و قادر است مکان و حرکت جماعت را شناسایی کند تا درصورت گم شدن یا جدا شدن از گروه خود، روند جست‌وجو را تسهیل کند. به‌گفته طراح اپلیکیشن، این پروژه در نتیجه مشکلات در برخورد با جوامع مختلف در اماکن مقدس مانند مکه، منا، عرفه و مدینه طراحی شد.

نظر شما