شناسهٔ خبر: 67225479 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

۵ روش حمل و نقل جدید که سفر را متحول خواهد کرد

سوار بر فرش جادویی بر فراز آسمان ها

وسایل نقلیه مدرن از بسیاری جهات سفرهای ما را ایمن‌تر و آسان‌تر کرده است؛ به طوری که مردم می‌توانند در عرض چند ساعت در قاره‌ها و اقیانوس‌ها حرکت کنند، نه روزها، هفته‌ها یا حتی ماه‌ها. اما شاید سفر در آینده اشکال دیگری هم داشته باشند.

صاحب‌خبر -

همشهری آنلاین - یکتا فراهانی: در حال حاضر روش‌های جدید حمل‌ونقل و فناوری‌های پایداری در گوشه‌وکنار دنیا وجود دارند که بسیاری از آنها می‌توانند رفت‌وآمدهای روزانه ما را راحت‌تر و سریع‌تر کنند. حتی ممکن است شرایطی را برای ما فراهم کنند که بتوانیم در عرض چند دقیقه به مقصد برسیم.

سوار بر فرش جادویی بر فراز آسمان ها



تاکسی های هوایی پرنده

به گزارش اکسیوس، شیکاگو و نیویورک‌سیتی آماده هستند تا اوایل سال آینده تاکسی‌های هوایی پرنده را معرفی کنند تا مردم بتوانند کنند بدون ماندن در ترافیک به فرودگاه بروند. این امر با همکاری خطوط هوایی آمریکا و استارتاپ Archer Aviation که هواپیمایی به نام eVTOL (صعود و فرود عمودی الکتریکی) را طراحی کردند، ممکن شده است.

پایه‌های ریلی بدون راننده

دبی درحال‌توسعه پایه‌های ریلی بدون راننده برای یک سیستم حمل‌ونقل مرتفع است که ثابت می‌کند برای سوارشدن بر قطارهای ریلی سریع‌السیر لازم نیست حتماً آنها را در داستان علمی تخیلی دنبال کنیم.

این وسیله نقلیه که حاصل همکاری سازمان راه‌ها و حمل‌ونقل (RTA) و Urban.Mass هستند، می‌توانند روزانه ۱۰۰۰ تا ۱۶۰۰۰ مسافر را جابه‌جا کنند.

هدف از طراحی چنین دستگاهی نیز دستیابی به‌وسیله نقلیه خورشیدی است که مانع از بروز هزاران نوع آلودگی کربنی می‌شود که باعث گرم‌شدن سیاره زمین خواهند شد.


بیشتر بخوانید:

هواپیماهایی با موتور هوایی

ممکن است عجیب به نظر برسد که یک هواپیما بتواند از هوا نیرو بگیرد. اما دانشمندان در حال کار بر سوخت جایگزینی هستند که این کار را انجام دهد. نیویورک‌تایمز اخیراً گزارش کرده است، محققان فرایندی را به کار گرفته‌اند که به حذف دی‌اکسیدکربن از هوا کمک خواهد کرد.

برای تبدیل دی‌اکسیدکربن به سوخت پاک‌تر، کربن را از اکسیژن جدا و آن را با هیدروژن ترکیب کردند که با استفاده از الکتریسیته - که توسط منابع تجدیدپذیر تأمین می‌شد – این عنصر را از آب جدا کنند.

البته هزینه بالا یکی از موانع توسعه این روش است که باید راهی برای آن پیدا کرد.

سوار بر فرش جادویی بر فراز آسمان ها



پرواز کشتی‌های مسافربری برقی

Candela Technology AB از اصول هوانوردی برای ایجاد یک کشتی مسافربری بر خلاف کشتی‌ها دیگر استفاده می‌کند که در واقع می‌تواند به‌نوعی سوارشدن بر قایق هیدروفویل به‌حساب بیاید.

این شرکت فناوری سوئدی ادعا می‌کند سوارشدن بر چنین کشتی مسافربری مانند سوارشدن بر فرش جادویی است، چون شاتل پس از رسیدن به سرعت معین، بالای آب شناور خواهد شد.

این قایق به‌جای گاز با برق‌کار می‌کند. به‌این‌ترتیب، آب در معرض آلودگی انرژی‌های آلوده قرار نخواهد گرفت و زمان رفت‌وآمد از حومه اکرو تا مرکز شهر استکهلم را تقریباً به نصف کاهش خواهد داد. ضمن آنکه هر شاتل Candela P-۱۲ می‌تواند به‌راحتی ۳۰ مسافر را در یک‌زمان جابه‌جا کند.

اتومبیل‌های خورشیدی

تصور کنید دیگر مجبور نشوید برای بنزین یا شارژ اتومبیل خود هزینه‌ای بپردازید. شاید در حال حاضر این موضوع ممکن است شبیه یک‌روی به نظر برسد، اما اتومبیل‌های خورشیدی می‌توانند چنین رویایی را به واقعیت تبدیل کنند.

البته بعضی شرکت‌هایی که روی این فناوری کار می‌کنند برای راه‌اندازی با مشکلاتی مواجه شده‌اند؛ اما گزارش اخیر SNS Insider نشان می‌دهد بازار در مسیر امیدوارکننده‌ای پیش می‌رود که تخمین زده می‌شود تا سال ۲۰۳۰، ۳۷ درصد رشد خواهد داشت.

به گزارش Cooldown خودروهایی باانرژی خورشیدی نه‌تنها می‌توانند یک برد برای مصرف‌کنندگان باشند، بلکه یک پیروزی برای محیط‌زیست نیز به شمار می‌روند.

جالب است بدانید برخلاف خودروهای برقی، صاحبان آنها برای شارژکردن چنین اتومبیل‌هایی نیازی به کشیدن انرژی از شبکه ندارند.

نظر شما