شناسهٔ خبر: 66837964 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

بررسی انواع سرطان کودکان در ایران / سرطان کودکان چندان مورد توجه قرار ندارد

یک رادیوانکولوژیست، با بیان اینکه سرطان کودکان در ایران چندان مورد توجه نیست؛برگزاری هر کنگره‌ای برای ارتقای سطح علمی متخصصان این حوزه را قابل تقدیر دانست.

صاحب‌خبر -

کنگره دو سالانه بین‌المللی انکولوژی کودکان (یادبود پروفسور پروانه وثوق) با رویکرد چندتخصصی در تومورهای شایع مغزی کودکان، با همکاری مرکز تحقیقات جامع سرطان کودکان محک، بیمارستان فوق‌تخصصی سرطان کودکان محک، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و انجمن‌های علمی ملی و بین‌المللی در تاریخ‌های ۲۶، ۲۷ و ۲۸ اردیبهشت در محک برگزار شد. مؤسسه خیریه حمایت از کودکان مبتلا به سرطان محک، طی سه روز میزبان جمعی از برجسته‌ترین متخصصان داخلی و بین‌المللی بود تا با اشتراک‌گذاری دانش و تجربه میان آن‌ها، بتواند چالش‌های درمانی تومورهای مغزی کودکان را بررسی کرده و به برنامه‌های درمانی مؤثرتری در این حوزه دست یابد.

آراسب احمدیان مدیرعامل مؤسسه محک، در افتتاحیه با اشاره به پیاده‌سازی رویکرد چندتخصصی در درمان کودکان مبتلا به سرطان در بیمارستان فوق تخصصی محک طی دو سال اخیر، گفت: این مؤسسه برای اجرای استراتژی تحول درمان تلاش کرده رویکرد چندتخصصی را پیاده کند.

وی تأکید کرد: محک امروز بازیگر مهمی در درمان است و امروزه متخصصان آن، هدفشان دستیابی به بهترین برنامه تشخیصی و درمانی است. با تقویت مهارت‌های تعاملی: و تخصصی بین متخصصان داخلی و بین‌المللی می‌توان به بهترین روش برای درمان کودکان مبتلا به سرطان دست یافت و دپارتمان نوروانکولوژی محک نیز با این رویکرد تشکیل شده است.

محسن روزرخ دبیر علمی نیز در بخش دیگری از افتتاحیه با اشاره به داده‌های تجربی منحصر به فرد در مؤسسه محک بیان کرد: این مؤسسه با دارا بودن ۴۲ هزار پرونده درمانی و درمان موفقیت آمیز ۱۶ هزار کودک که به خط پایه زندگی بازگشت شده‌اند، بانک اطلاعاتی منحصر به فردی دارد؛ بنابراین اطلاعات علمی این مرکز الزام و ضرورت علمی برای اشتراک‌گذاری با سایر متخصصان را دارد.

به گفته وی، هر بانک اطلاعاتی نیازمند مرکز تحقیقات است و به همین دلیل مرکز تحقیقات جامع سرطان کودکان محک بودجه‌ای ۵ درصدی را از منابع مالی محک به خود اختصاص داده است. این مرکز اکنون در حال شکوفایی است و هماهنگی این کنگره نیز به همت این مرکز انجام گرفته است.

روزرخ تأکید کرد: با توجه به این‌که کنگره امتیاز بازآموزی ۱۲ را برای متخصصان دارد، همه الزامات کنگره علمی را مشتمل بر برگزاری کارگروه‌های تخصصی، کارگاه علمی و…، را داشته است.

رونمایی از دو کتاب درباره سرطان کودکان در ایران

دو کتاب «دستگاه بزرگ مهربان» و «سرطان چشم در کودکان؛ رتینو بلاستوما» در بخش جانبی کنگره رونمایی شد. کتاب «دستگاه بزرگ مهربان» نوشته خاطره دبیرزاده است و به نقش رادیوتراپی در درمان تومورهای مغزی کودکان می‌پردازد. در کتاب «سرطان چشم در کودکان؛ رتینو بلاستوما» نیز موضوعاتی چون تاریخچه رتینو بلاستوما، علائم و نشانه‌های رتینو بلاستوما، طبقه‌بندی تومورهای رتینو بلاستوما، گروه بندی بیماری‌های چشم، ارزیابی‌های تشخیصی، تأخیر در تشخیص، شیمی درمانی و … بررسی شده است.

برگزاری کارگاه‌های تخصصی

کارگاه «روانشناسی کودکان» در نخستین روز کنگره برگزار شد. «پیامدهای روانشناختی ناشی از ابتلاء به سرطان در کودکان و نوجوانان» و «پیامدهای روانشناختی ناشی از درمان‌های سرطان» با سخنرانی بهمن بهمنی دکترای تخصصی مشاوره؛ «پیامدهای روانشناختی در خانواده دارای فرزند مبتلا به سرطان» با سخنرانی شادی نوروزعلی پزشک عمومی و دکترای تخصصی مشاوره توان‌بخشی و «مداخلات روانشناختی در سرطان» با سخنرانی حوریه ذوقی ارشد روانشناسی بالینی از جمله موضوعات مطرح شده در این کارگاه مورد بررسی قرار گرفت.

در روز دوم کنگره نیز کارگاه «احیای پیشرفته کودکان» با سخنرانی فرخ السادات فلسفی و محمد قهرمانی برگزار و در آن مباحثی مانند مراقبت‌های احیای پایه، مدیریت راه‌های تنفسی و احیای پیشرفته کودکان بررسی شد.

حضور ویژه سخنرانان بین‌المللی

یکی از ویژگی‌های متمایز کنگره، حضور سخنرانان برجسته بین‌المللی و به اشتراک‌گذاری دانش آنها با متخصصان داخلی بود.

«اریک بوفه» در کارگروهی تخصصی در روز نخست کنگره درباره «نقش جراحی در گلیوما با گرید بالا و پایین: چالش‌های جراحی گلیومای نوزادی» سخن گفت. همچنین در کارگروه تخصصی دیگری با حضور «سینتیا هاوکینز» موضوعاتی چون «چالش‌های درمان‌های شیمی‌درمانی یا رادیوتراپی»، «تارگت‌تراپی در کشورهای در حال توسعه» و…، به بحث گذاشته شد.

«یوته بارتلز» هم در این کنگره درباره «مدیریت تومورهای ژرم سل» سخنرانی کرد. در کارگروه دیگری «اریک بوفه»، «مدولوبلاستوم شیرخواران / شیمی‌درمانی با دوز بالا» را بررسی کرد.

در آخرین روز کنگره نیز «بلال مظهر قریشی» از «گاید لاین ARIA در سرطان‌های کودکان» سخن گفت. دکتر مشتاق نیز گزارشی از «استراتژی نوروانولوژی کودکان در پاکستان» ارائه کرد. در پایان نیز دونالد مابوت با موضوع «عصب‌شناختی در توانبخشی روانی - اجتماعی در کودکان مبتلا به سرطان» سخنرانی کرد.

حامیان علمی و مالی که برگزاری کنگره را محقق کردند

برگزاری شایسته «کنگره دو سالانه بین‌المللی انکولوژی کودکان (یادبود پروفسور پروانه وثوق)» جز با حمایت حامیان علمی و معنوی آن امکان پذیر نبود.

انجمن علمی آسیب‌شناسی ایران؛ مؤسسه پیشگیری از نابینایی مپینا؛ انجمن آنستزیولوژی و مراقبت‌های ویژه ایران؛ انجمن روانشناسی بالینی کودک و نوجوان ایران؛ انجمن روانشناسی ایران؛ انجمن رادیوانکولوژی ایران؛ انجمن علمی طب اورژانس ایران؛ انجمن جراحان مغز و اعصاب ایران؛ انجمن مددکاران اجتماعی ایران و سازمان نظام روانشناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران حامیان علمی این کنگره بودند.

همچنین شرکت‌های کار و اندیشه؛ آروان؛ سبحان انکولوژی؛ زاگرس دارو؛ بهستان دارو؛ ارکید فارمد؛ لیزینگ بازنشستگان مشرق زمین و واسپاری کرمان موتور در راستای عمل به مسئولیت اجتماعی و محمدرضا ستایش، مرتضی بری جانیان، محمد حسن جنانی از شخصیت‌های حقیقی از «کنگره دو سالانه بین‌المللی انکولوژی کودکان (یادبود پروفسور پروانه وثوق)» حمایت کرده و هزینه‌های مالی آن را تأمین کردند تا از این رهگذر نقش مؤثری را در توسعه تحقیقات درباره سرطان کودکان در ایران داشته باشند.

چهره‌ها چه گفتند

مرتضی طباطبایی‌فر رادیوانکولوژیست با تأکید بر مباحث علمی مهم مطرح شده در این کنگره، سطح علمی آن را رضایت‌بخش دانست و شیوه برگزاری کنگره و عملکرد مؤسسه محک را در سطح کنگره‌های بین‌المللی عنوان کرد.

وی یادآور شد: بهبود ارائه خدمت در محک قابل مشاهده و محسوس است و این مهم جای تقدیر دارد.

علی قنبری مطلق رادیوانکولوژیست هم با بیان اینکه سرطان کودکان در ایران چندان مورد توجه نیست و برگزاری هر کنگره‌ای برای ارتقای سطح علمی متخصصان این حوزه جای تقدیر دارد، معتقد است، با توجه به حضور پزشکان بین‌المللی، امکان اشتراک‌گذاری دانش میان متخصصان داخلی و بین‌المللی فراهم شده است.

به گفته وی، حضور یک رادیوانکولوژیست از کشور پاکستان در این کنگره بسیار مفید بوده چراکه تجربه انکولوژی کودکان در پاکستان به کشور ما شبیه است و تجارب آنها در این حوزه آموزنده است. در پاکستان نیز مانند ایران، منابع درمان محدود است اما موفقیت آنان در درمان کودکان مبتلا به سرطان چشم‌گیر است.

این رادیو آنکولوژیست بیان کرد: گرچه شیوع سرطان کودکان کم است اما ابعاد اقتصادی، اجتماعی و روانی آن بیشتر از سرطان بزرگسالان است و به همین دلیل برگزاری این کنگره از سوی محک اقدام ارزشمندی است چراکه مراکز درمانی تخصصی برای سرطان کودکان در ایران بسیار کم است و تجارب محک در این حوزه برای سایر مراکز درمانی راهگشاست.

امیرعلی حمیدیه فوق تخصص خون و سرطان و پیوند سلول‌های بنیادین کودکان معتقد است راهبرد این کنگره باید بیشتر به سوی آینده‌نگری باشد و این آینده‌نگری نیاز به مطالعات پیش‌بالینی و پایه دارد و نیاز است تا مؤسسه محک بیشتر به آن توجه کند.

یاشا مخدومی رادیو انکولوژیست هم استاندارهای این کنگره را در بالاترین سطوح علمی دانست و تأکید کرد که محک نامی شناخته شده در ایران است و با توجه به کاستی‌های خدمات دولتی، مؤسساتی مانند محک می‌توانند برای ارائه خدمات درمانی و حمایتی پیشرو باشند.

بررسی انواع دیگر سرطان کودکان در ایران در سال‌های آتی

مؤسسه محک به عنوان یک سازمان چند عملکردی و با دارا بودن تنها بیمارستان فوق تخصصی سرطان کودکان در ایران، ظرفیت‌های مناسبی را برای برگزاری کنگره‌های علمی ملی و بین‌المللی به منظور دستیابی به بهترین برنامه‌های درمانی روز جهان دارد. از این رو، این مؤسسه در ادوار آتی «کنگره دو سالانه بین‌المللی انکولوژی کودکان (یادبود پروفسور پروانه وثوق)» انواع دیگری از سرطان کودکان را بررسی خواهد کرد تا از این رهگذر سهمی اثرگذار در درمان و بهبودی کودکان مبتلا به سرطان داشته باشد.

نظر شما