شناسهٔ خبر: 66837661 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

ارائه محورهای کلیدی تدوین نقشه راه کشورها در اجلاس شورای جهانی آب

رئیس مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری(تحت پوشش یونسکو ) که برای شرکت در اجلاس شورای جهانی آب به اندونزی سفر کرده است، گفت: با توجه به اینکه اکثر کشورها در این اجلاس حضور دارند، علاوه بر بهره مندی از تجربیات سایر کشورها، نیاز است در بخش صدور خدمات فنی، مهندسی( مشاوره، پیمانکار، تجهیزات) ظرفیت کشورمان را به میدان بیاوریم.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا از وزارت نیرو، محمد حاج رسولی‌ها در حاشیه دهمین اجلاس شورای جهانی آب با بیان اینکه هر 3 سال یکبار به میزبانی یک کشور عضو، اجلاس جهانی آب به عنوان بزرگترین رویداد آبی در سطح جهان، برگزار می شود، گفت: دهمین اجلاس شورای جهانی آب با مشارکت کشور اندونزی پرجمعیت ترین کشور اسلامی در حال برگزاری است و احتمالا سه سال آتی هم در یک کشور مسلمان دیگر(عربستان) برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه ٩ اجلاس گذشته به میزبانی مراکش، هلند، ژاپن، مکزیک، ترکیه، فرانسه، کره جنوبی،برزیل و سنگال برگزار شد، ادامه داد: این در حالی است که این اجلاس دوره‌های گذشته در کشورهای اروپایی،آسیایی،آفریقایی و هم در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه برگزار شده است.

رئیس مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری(تحت پوشش یونسکو) به دو هدف اصلی از اجرای برگزاری این اجلاس اشاره کرد و گفت: ارتقاء آگاهی در خصوص موضوعات آبی، پشتیبانی سیاسی، ارتقاء مشارکت و تقویت سیاست‌گذاری‌های ملی و بین‌المللی از جمله اهداف این اجلاس‌ها بوده است.

وی تصریح کرد: برای عملیاتی شدن موضوعات اجلاس آب، جلسات در سطح روسای جمهور، وزرا، نمایندگان مجلس، مدیران حوزه‌های آبریز در سطح ان جی او ها (NGO)، بانک های توسعه‌ای و نهادهای زیرمجموعه یونسکو برگزار می‌شود و تمامی دست اندرکاران روی موضوعات اظهار نظر می‌کنند.

حاج رسولی‌ها با اشاره به فرآیندهای موضوعی اجلاس، اشتراک گذاشتن عملیات و تجارب موفق و ارتقاء همکاری و مشارکت در خصوص راه‌حل‌های موضوعی برای مقابله با بحران‌ها و چالش‌ها توسط کارشناسان و نهادهای ذیربط را از دیگر اهداف این اجلاس عنوان کرد.

وی با اشاره به مطرح شدن محورهای کلیدی برای کشورها در این اجلاس و استفاده از تجارب دیگر کشورها اظهار کرد: کشورها می توانند نقشه راه توسعه متناسب با شرایط اقلیمی، سیاسی و اجتماعی خودشان را طراحی کنند.

وی خاطر نشان کرد: در اجلاس سال ٢٠٠٩ در ترکیه مسئله مدیریت بهم پیوسته آب، نقطه شروع برای کشورها بود به طوری که بدنه کارشناسی کشورها بر روی این موضوع سال ها کار کردند، در ایران هم روی این موضوع کار شد. موضوع دیگر در سال ٢٠١٨ در اجلاس برزیل بحث بازتخصیص آب مطرح شد که بسیاری از کشورها روی این موضوع متمرکز شدند.

رئیس مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری(تحت پوشش یونسکو) آشنایی با ظرفیت و پتانسیل دیگر کشورها را از دستاوردهای این اجلاس‌ دوره‌ای عنوان کرد و افزود: با توجه به برگزاری نمایشگاه جانبی در اجلاس جهانی آب و ارائه دستاوردهای کشورها، ضرورت دارد در سطح ملی توانمندی‌های کشورمان را به ویژه در مقوله صدور خدمات فنی و مهندسی ارائه کنیم.

وی با تاکید بر اینکه ایران به لحاظ پتانسیل علمی ظرفیت خوبی دارد،اظهار کرد: با توجه به اینکه اکثر کشورها در اجلاس حضور دارند، علاوه بر بهره‌مندی از تجربیات سایر کشورها در بخش نمایشگاهی، در بخش صدور خدمات فنی، مهندسی(مشاوره، پیمانکار، تجهیزات) نیاز است ظرفیت کشورمان را به میدان بیاوریم.

انتهای پیام/

نظر شما