شناسهٔ خبر: 66835172 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دولت.آی‌آر | لینک خبر

رئيس مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری خبر داد

ارائه محورهای کلیدی تدوین نقشه راه کشورها در اجلاس شورای جهانی آب

رئيس مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری(تحت پوشش یونسکو ) که برای شرکت در اجلاس شورای جهانی آب به اندونزی سفر کرده است، گفت: با توجه به اينكه اكثر كشورها در اين اجلاس حضور دارند، علاوه بر بهره مندی از تجربيات ساير كشورها، نياز است در بخش صدور خدمات فنی، مهندسی( مشاوره، پيمانكار، تجهيزات) ظرفيت كشورمان را به ميدان بياوريم.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، محمد حاج رسولی‌ها در حاشیه دهمین اجلاس شورای جهانی آب با بیان اینكه هر 3 سال یکبار به میزبانی یک کشور عضو، اجلاس جهانی آب به عنوان بزرگترین رویداد آبی در سطح جهان، برگزار می شود، گفت: دهمین اجلاس شورای جهانی آب با مشاركت كشور اندونزی پرجمعیت ترین كشور اسلامی در حال برگزاری است و احتمالا سه سال آتی هم در یك كشور مسلمان دیگر(عربستان) برگزار خواهد شد.
وی با بیان اینكه ٩ اجلاس گذشته به میزبانی مراكش، هلند، ژاپن، مكزیك، تركیه، فرانسه، كره جنوبی،برزیل و سنگال برگزار شد، ادامه داد: این در حالی است كه این اجلاس دوره‌های گذشته در كشورهای اروپایی،آسیایی،آفریقایی و هم در كشورهای توسعه یافته و در حال توسعه برگزار شده است.
رئيس مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری(تحت پوشش یونسکو) به دو هدف اصلی از اجرای برگزاری این اجلاس اشاره كرد و گفت: ارتقاء آگاهی در خصوص موضوعات آبی، پشتیبانی سیاسی، ارتقاء مشاركت و تقویت سیاست‌گذاری‌های ملی و بین‌المللی از جمله اهداف این اجلاس‌ها بوده است.
وی تصریح كرد: برای عملیاتی شدن موضوعات اجلاس آب، جلسات در سطح روسای جمهور، وزرا، نمایندگان مجلس، مدیران حوزه‌های آبریز در سطح ان جی او ها (NGO)، بانك های توسعه‌ای و نهادهای زیرمجموعه یونسكو برگزار می‌شود و تمامی دست اندركاران روی موضوعات اظهار نظر می‌كنند.
حاج رسولی‌ها با اشاره به فرآیندهای موضوعی اجلاس، اشتراك گذاشتن عملیات و تجارب موفق و ارتقاء همكاری و مشاركت در خصوص راه‌حل‌های موضوعی برای مقابله با بحران‌ها و چالش‌ها توسط كارشناسان و نهادهای ذیربط را از دیگر اهداف این اجلاس عنوان كرد.
وی با اشاره به مطرح شدن محورهای كلیدی برای كشورها در این اجلاس و استفاده از تجارب دیگر كشورها اظهار كرد: كشورها می توانند نقشه راه توسعه متناسب با شرایط اقلیمی، سیاسی و اجتماعی خودشان را طراحی كنند.
وی خاطر نشان كرد: در اجلاس سال ٢٠٠٩ در تركیه مسئله مدیریت بهم پیوسته آب، نقطه شروع برای كشورها بود به طوری كه بدنه كارشناسی كشورها بر روی این موضوع سال ها كار كردند، در ایران هم روی این موضوع کار شد. موضوع دیگر در سال ٢٠١٨ در اجلاس برزیل بحث بازتخصیص آب مطرح شد كه بسیاری از كشورها روی این موضوع متمركز شدند.
رئيس مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری(تحت پوشش یونسکو) آشنایی با ظرفیت و پتانسیل دیگر كشورها را از دستاوردهای این اجلاس‌ دوره‌ای عنوان كرد و افزود: با توجه به برگزاری نمایشگاه جانبی در اجلاس جهانی آب و ارائه دستاوردهای كشورها، ضرورت دارد در سطح ملی توانمندی‌های كشورمان را به ویژه در مقوله صدور خدمات فنی و مهندسی ارائه كنیم.
وی با تاكید بر اینكه ایران به لحاظ پتانسیل علمی ظرفیت خوبی دارد،اظهار كرد: با توجه به اینكه اكثر كشورها در اجلاس حضور دارند، علاوه بر بهره‌مندی از تجربیات سایر كشورها در بخش نمایشگاهی، در بخش صدور خدمات فنی، مهندسی(مشاوره، پیمانكار، تجهیزات) نیاز است ظرفیت كشورمان را به میدان بیاوریم.

برچسب‌ها:

نظر شما