شناسهٔ خبر: 66832389 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

حجت‌الاسلام عزیزی‌کیا تأکید کرد:

برائت در حج؛ اقدام حداقلی ضروری برای حمایت از مردم مظلوم فلسطین

عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه نمی‌توان مسلمان بود و سر در لاک خویش کرد و حق کشی‌ها و ستم‌ها را ندید و خم به ابرو نیاورد، گفت: موسم حج، فرصت مناسبی برای اعلام بیزاری از همه ستمگران و دادخواهی از همه مظلومان عالم است و اگر در این مجمع بزرگ الهی و در کنار خانه خدا، فریاد رسای مسلمانان بلند شود به یقین اثرگذار خواهد بود.

صاحب‌خبر -

حجت‌الاسلام والمسلمین غلامعلی عزیزی‌کیا، عضو هیئت علمی مؤسسه آموزش و پژوهشی امام خمینی(ره)

حجت‌الاسلام والمسلمین غلامعلی عزیزی‌کیا، عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در گفت‌وگو با ایکنا درباره جایگاه و اهمیت برائت در حج به ویژه با توجه به نامگذاری حج امسال به عنوان «حج برائت» از سوی مقام معظم رهبری و تحولات اخیر غزه و جنایت‌های رژیم صهیونیستی، گفت: امسال به مناسبت جنایات ددمنشانه رژیم صهیونیستی در غزه و کشتار بی‌سابقه زنان و کودکان و مردان غیر نظامی، اجتماع سالانه مسلمانان در حج حال و هوای دیگری دارد و همه داغدار ده‌ها هزار نفر شهیدی هستند که در نیمسال گذشته به شهادت رسیده و غصه دار میلیون‌ها مردمی هستند که از خانه و کاشانه خود آواره شده و با وجود بحران تشنگی و گرسنگی، در محاصره دشمن صهیونیست هستند. 

وی ادامه داد: اگر دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا و اروپا و مردمان کشورهای مختلف جهان در شرق و غرب به حکم وظیفه انسانی به خشم آمده و فریاد دادخواهی از این مظلومان سر می‌دهند آیا وظیفه مسلمانان نیست که در چنین جمعی بیزاری خود را از این رژیم و هم‌پیمانان او به ویژه حکومت آمریکا و اروپای به ظاهر متمدن ولی وحشی به تمام معنا، ابراز و اعلام کنند؟ آیا مسلمانان کشورهای اسلامی نمی‌توانند از سران حکومت‌های خود درخواست قطع ارتباط تجاری و دیپلماتیک با چنین ستمگرانی کنند؟ اگر در این مجمع بزرگ الهی و در کنار خانه خدا فریاد رسای مسلمانان بلند شود به یقین اثرگذار خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

این دانش‌آموخته حوزه درباره منطق قرآنی برائت از مشرکین، گفت: قرآن کریم شرط چنگ زدن به دستگیره محکم الهی را در دو امر خلاصه کرده است؛ یکی ایمان به خدا و دیگری رویگردانی از غیر خدا؛ «فَمَنْ يَكْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَ يُؤْمِنْ بِاللَّهِ» یعنی نقطه رهایی و نجات آدمی و دستیابی او به سعادت، ترکیبی از دو عنصر کفر به طاغوت و ایمان به خدا است اما کفر به طاغوت، قدم اول است و با آمدن آن امکان ایمان فراهم خواهد شد.

وی با اشاره به شعر «خلوت دل نیست جای صحبت اغیار، دیو چو بیرون رود فرشته درآید» پرداخت و افزود: بر همین اساس، پیامبران الهی در جریان دعوت مردم به توحید از شرک و گرایش به غیر خدا بیزاری می‌جستند و این بیزاری را با صدای بلند به گوش همگان می‌رساندند. 

عزیزی‌کیا ادامه داد: خدای متعال، مسلمانان را به سرمشق گرفتن از برائت‌جویی ابراهیم(ع) و پیروانش از شرک و مشرکان فرا می‌خواند «قَدْ كَانَتْ لَكُمْ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ فِي إِبْرَاهِيمَ وَالَّذِينَ مَعَهُ إِذْ قَالُوا لِقَوْمِهِمْ إِنَّا بُرَآءُ مِنْكُمْ وَمِمَّا تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ كَفَرْنَا بِكُمْ وَبَدَا بَيْنَنَا وَبَيْنَكُمُ الْعَدَاوَةُ وَالْبَغْضَاءُ أَبَدًا حَتَّىٰ تُؤْمِنُوا بِاللَّهِ وَحْدَهُ ...» (ممتحنه، آیه4). چنانکه از نخستین روزهای دعوت آشکار پیامبر اعظم(ص) نیز به ایشان فرمان رویگردانی از مشرکان داده است «فَاصْدَعْ بِمَا تُؤْمَرُ وَأَعْرِضْ عَنِ الْمُشْرِكِينَ/ إِنَّا كَفَيْناكَ الْمُسْتَهْزِئِينَ» (حجر، آیات 94 و 95).

وی تصریح کرد: خداوند در سوره شعراء در ادامه امر به انذار خویشاوندانش، به بیزاری جستن از مشرکان فرمان داده است «فَإِنْ عَصَوْكَ فَقُلْ إِنِّي بَرِيءٌ مِمَّا تَعْمَلُونَ» (شعراء، آیه216)  این امر در ابتدای دعوت پیامبر(ص) بود و در ادامه نیز همواره برقرار بود تا زمانی که فتح مکه حاصل شد و اوج قدرت اسلام فرارسید.

عضو هیئت علمی مؤسسه آموزش و پژوهشی امام خمینی(ره) بیان کرد: خداوند پس از این فتح شکوهمند نیز فرمان ویژه برائت از مشرکان را در آیات ابتدایی سوره برائت بیان فرمود «بَرَآءَةٞ مِّنَ ٱللَّهِ وَرَسُولِهِۦٓ إِلَى ٱلَّذِينَ عَٰهَدتُّم مِّنَ ٱلۡمُشۡرِكِينَ» و مقرر شد تا در موسم برگزاری حج در سرزمین وحی به همگان ابلاغ شود و مشرکان پیمان‌شکن بیش از پیش به قدرت فزاینده اسلام پی بردند و هوای مخالفت با توحید و مبارزه با مسلمانان را از سر بیرون کنند، حریم حرم را پاس دارند و مادام که مشرک هستند به سرزمین مقدس وحی پا نگذارند. حضرت علی(ع) در سرزمین منا، این آیات را بر مردم بازخواند و بنا به فرمان خداوند در این آیات پس از چهار ماه از آن ابلاغ احدی از مشرکان حق ورود به حرم ندارد.  

وی با تأکید بر اینکه آن ابلاغ علوی در حرم الهی همواره سرمشقی برای موحدان عالم است، گفت: تا به این طریق از کفر، شرک، ظلم و ناهنجاری‌های اجتماعی که محصول باورهای شرک آلود است، بیزاری جسته و جهانیان را به تقابل با ناراستی‌ها فرابخوانند.

سیره‌‌ای که تاکنون از سوی رهبری انقلاب استمرار یافته

عزیزی‌کیا با بیان اینکه نمی‌توان مسلمان بود و سر در لاک خویش کرد و حق کشی‌ها و ستم‌ها را ندید و خم به ابرو نیاورد، ادامه داد: حضرت علی(ع) در آخرین سفارش‌های خود به فرزندانش فرمود «کونا للظالم خصما و للمظلوم عونا» یاور مظلومان و دشمن ستم پیشگان باشید. موسم حج که بزرگترین گردهمایی مسلمانان است فرصت مناسبی برای اعلام بیزاری از همه ستمگران و دادخواهی از همه مظلومان عالم است.

این استاد حوزه اضافه کرد: امام خمینی(ره) پس از پیروزی انقلاب اسلامی بر اساس همین آموزه قرآنی، بر لزوم برائت از مشرکان در موسم حج تأکید داشتند و خود برای آن مجمع عالی مسلمانان پیام ویژه صادر می‌فرمود و این سیره تاکنون از سوی مقام معظم رهبری انقلاب استمرار یافته است.

وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب در پیام حج سال 1398 درباره لزوم برائت‌جویی از مشرکان آورده‌اند «آئین برائت که به معنی بیزاری از همه‌ بی‌رحمی‌ها، ستم‌ها، زشتی‌ها و فسادهای طواغیت هر زمان و ایستادگی در برابر زورگویی و باج‌گیری مستکبران دوران‌ها است، یکی از برکات بزرگ حج و فرصتی برای ملت‌های مظلوم مسلمان است. امروز برائت از جبهه‌ شرک و کفر مستکبران و در رأس آن آمریکا، به ‌معنی برائت از مظلوم‌کشی و جنگ‌افروزی است؛ به ‌معنی محکوم کردن کانون‌های تروریسم از قبیل داعش و بلک‌واتر آمریکایی است؛ به ‌معنی نهیب امت اسلامی بر سر رژیم کودک‌کش صهیونیست و پشتیبانان و کمک‌کنندگان آن است؛ به ‌معنی محکومیت جنگ‌افروزی‌های آمریکا و دستیارانش در منطقه‌ حساس غرب آسیا و شمال آفریقا است که رنج و مرارت ملت‌ها را به نهایت رسانده و هر روزه مصیبت‌های سنگینی بر آنان وارد کرده است؛ به معنی بیزاری از نژادپرستی و تبعیض بر اساس جغرافیا و نژاد و رنگ پوست است؛ به‌ معنی بیزاری از رفتار استکباری و خباثت‌آمیز قدرت‌های متجاوز و فتنه‌انگیز در برابر رفتار شرافتمندانه، نجیبانه و عادلانه‌ای است که اسلام، همه را به آن دعوت می‌کند».(۱۳۹۸/۰۵/۱۹)

فلسطین، مسئله همه مسلمانان است

وی در پاسخ به این سؤال که برائت از دشمن مشترک در جهان اسلام تا چه اندازه عامل وحدت عمل می‌شود، ادامه داد: از آنجا که ستمگری ناسازگار با فطرت آدمی است هر جا که ظلمی رود و مظلومی آهی کشد، دل‌های همگان با هر دین و آیین همراه با او خواهد بود. از همین رو است که اکنون با وجود وسائل ارتباط جمعی، سلطه خبری مستکبران شکسته و امپراطوری زر و زور و تزویر نمی‌تواند حقایق را پنهان کند و مردم سراسر جهان با مظلومان ابراز همبستگی فلسطین می‌کنند و بر علیه ظالمان فریاد می‌کشند.

عضو هیئت علمی مؤسسه آموزش و پژوهشی امام خمینی(ره) بیان کرد: به طور طبیعی مسلمانان نیز افزون بر حس نوع‌دوستی، با فلسطینیان برادر دینی‌اند و به حکم قرآن و سنت نبوی باید به فکر برادران خود باشند و کمترین کاری که می‌توان کرد، ابراز بیزاری از کودک‌کشان صهیونیست و حامیان آنها است.

عزیزی‌کیا در پایان تأکید کرد: فلسطین، مسئله همه مسلمانان است و مسئله فلسطین ویژه مردم عرب یا غرب آسیا و همسایگان آنان نیست از این رو حضور ملت‌های مختلف در کنار یکدیگر در موسم حج، می‌تواند سبب همبستگی بیشتر آنان در جهت مقابله با ستمگران صهیونیست باشد.

گفت‌وگو از سمیرا انصاری

انتهای پیام

نظر شما