شناسهٔ خبر: 66670615 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

قدیری ابیانه تأکید کرد:

تنفر عمومی از رژیم صهیونیستی؛ زمینه‌ساز برپایی باشکوه حج برائت + صوت

سفیر اسبق ایران در مکزیک و استرالیا با اشاره به نمایش عظیم نهادینه شدن تنفر و ابراز انزجار نسبت به جنایت‌های رژیم صهیونیستی در حج امسال، بیان کرد: در حج امسال حکومت‌ها و دولت‌هایی که در گذشته وابستگی شدیدی به آمریکا داشتند و سعی می‌کردند از فریاد برائت از مشرکین ممانعت کنند، تا حدودی از این مسئله عقب‌نشینی کرده‌ و زمینه برای برپایی باشکوه این مراسم فراهم است.  

صاحب‌خبر -

محمدحسن قدیری ابیانه، کارشناس عالی مدیریت استراتژیک و سفیر پیشین کشورمان در استرالیا و مکزیکمحمدحسن قدیری ابیانه، کارشناس عالی مدیریت استراتژیک و سفیر پیشین کشورمان در استرالیا و مکزیک، در گفت‌وگو با ایکنا، در پاسخ به این سؤال که چه میزان حج امسال با توجه به نامیدن «حج برائت» از سوی مقام معظم رهبری در راستای اقدامات جنگی رژیم صهیونیستی، می‌تواند فرصت عظیمی برای حمایت جهان اسلام از فلسطین و اعلام ضدیت با رژیم صهیونیستی باشد، گفت: موسم حج تمتع، موقعیتی است که هر ساله مسلمانان از کشورهای مختلف به منظور عمل به وظیفه‌ای واجب طی روزهایی مشخص گردهم جمع می‌شوند.

وی با تأکید بر اینکه حج عمل به دستورات الهی است که با شروطی صورت می‌گیرد، ادامه داد: در این میان مسئله برائت از مشرکین و مصداق بارز آن در عصر حاضر؛ آمریکا و رژیم صهیونیستی و دشمنان اسلام، در حج اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد چراکه این نگاه، میان حجاج دیگر کشورها نیز گسترش پیدا می‌کند فلذا باید در جهت این روشنگری، اقدامات لازم انجام شود. 

بیشتر بخوانید:

قدیری ابیانه گفت: پس از بازگشت از مراسم حج، حجاج تحت تأثیر این روشنگری، باید این مسیر را در کشورهای خود دنبال کنند و پیام برائت را به سایر مسلمانان نیز برسانند که این نیازمند یک راهبرد و سازماندهی منسجم است. 

بسیج افکار عمومی نسبت به اقدامات رژیم صهیونیستی

این کارشناس ارشد مدیریت استراتژیک ادامه داد: تفاوت حج امسال با سال‌های گذشته در این است که ما در ایام و شرایطی هستیم که رژیم صهیونیستی بیشترین جنایات، نسل‌کشی و اقدامات جنگی را علیه مردم غزه و فلسطین انجام داده و می‌دهد به طوری که اکنون و پس از گذشت قریب به هشت ماه، افکار عمومی جهان علیه این رژیم بسیج شده‌اند. 

وی با اشاره به برگزاری و تداوم تحصن‌ها، تجمع‌ها و اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکایی و اروپایی و بسیج شدن افکار عمومی در حمایت از فلسطین، افزود: حتی در برخورد با جوانان، دانشجویان و اساتید دانشگاه‌، حکومت آمریکا ماهیت حقیقی خود را در راستای سرکوب آنان به بدترین وضع نشان داده و برای مهار و شعله‌ور نشدن این اعتراضات از هیچ اقدام خشونت‌باری دریغ نکرده‌ است. 

قدیری ابیانه تصریح کرد: با مجموع این اقدامات، ماهیت غرب و در رأس آن آمریکا در زمینه آزادی بیان، حقوق بشر و دموکراسی برای جهانیان روشن شده است. آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها در تجهیز نظامی رژیم صهیونیستی از هیچ حمایتی دریغ نکرده‌ و این موضوع، تنفر زیادی بین ملت‌های مختلف به ویژه کشورهای اسلامی ایجاد کرده است که این شامل حجاج نیز می‌شود.

سفیر پیشین کشورمان در استرالیا و مکزیک با تأکید بر نمایش عظیم نهادینه شدن تنفر و ابراز انزجار نسبت به جنایت‌های رژیم صهیونیستی در حج امسال، بیان کرد: با توجه به فضای حاکم در سطح جهان و کشورهای اسلامی، حکومت‌ها و کشورهایی که در گذشته وابستگی شدیدی به آمریکا داشتند و سعی می‌کردند از برپایی مراسم برائت از مشرکین ممانعت کنند، تا حدودی از این مسئله عقب‌نشینی کرده‌اند. 

معامله نظامی با آمریکا و اسرائیل برای کشورها امنیت نمی‌آورد

وی ادامه داد: برخی کشورهای اسلامی فکر می‌کردند اگر با اسرائیل و آمریکا تعامل و ارتباط داشته باشند و از آنها تجهیزات نظامی و سلاح‌های جنگی خریداری کنند، از امنیت برخوردار می‌شوند اما با «وعده صادق» دیدند آنها با همکاری و پشتیبانی از یکدیگر باز هم نمی‌توانند امنیت رژیم صهیونیستی را در برابر موشک‌های جمهوری اسلامی ایران حفظ کنند.

این کارشناس ارشد مدیریت استراتژیک تأکید کرد: بنابراین به احتمال زیاد، دولت‌های اسلامی از جمله عربستان سعودی خشونت‌ها و سختگیری‌های سابق را علیه راهپیمایی و فریاد برائت از مشرکین حجاج، نخواهند داشت و انشاءالله امسال برائت از مشرکین با شکوه‌تر از سال‌های گذشته انجام خواهد شد. 

تبعات منفی مقاومت عربستان در برابر برپایی مراسم برائت

قدیری ابیانه درباره اینکه چگونه از طریق دیپلماسی با دولت عربستان می‌توان برای برپایی حج برائت زمینه‌سازی کرد، گفت: به دلیل تغییر شرایط فعلی، آمریکا روبه افول رفته و اسرائیل نیز در بین کشورها و ملت‌ها منفور شده است. اگر دولت عربستان بخواهد در مقابل شعار مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل مقاومت کند، بیشتر خود را نزد مردم خود و امت اسلامی، منفور خواهد کرد. 

این کارشناس ارشد مدیریت استراتژیک بیان کرد: دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران، مسئولان و کارگزاران حج و نهادهای مرتبط که در موسم حج پای کار هستند، می‌توانند از مسیر و اهرم مذاکره برای این امر و پیشبرد بهتر این هدف، استفاده کنند و با عقلانیت و هوشمندی و گفت‌وگو با مقامات سعودی و اقناع آنان زمینه برپایی مراسم برائت را فراهم کنند. 

تأثیر ظرفیت مردمی حج بر قطع شریان‌های اقتصادی کشورها

وی در پاسخ به این سؤال که چه میزان فشارها و مطالبات مردم در موسم حج را بر دولت‌های اسلامی برای قطع روابط و شریان‌های اقتصادی با اسرائیل فراهم می‌کند، افزود: قطعا این موضوع مؤثر است؛ رژیم صهیونیستی جنایات زیادی را در این مدت مرتکب شده است و همه ملت‌ها، نه تنها مسلمانان بلکه غیرمسلمانان نیز از این اقدامات و نسل‌کشی‌ها متنفر شده‌اند. رژیم صهیونیستی اکنون نیز با حمله به رفح اقدامات وحشیانه خود را به اوج رسانده است و به طور قطع ابراز تنفر گسترده حجاج از این رژیم، می‌تواند به مثابه اهرم فشار بر دولت‌های اسلامی برای قطع روابط اقتصادی، حداقل به طور موقت، با رژیم صهیونیستی عمل کند.          

قدیری ابیانه تأکید کرد: مجموع این اقدامات و واکنش‌های جنون‌آمیز رژیم صهیونیستی باعث شده تا مردم کشورها از  دولت‌هایشان ناراحت باشند. امت اسلامی از سکوت و انفعال دولت‌های خود در برابر این جنایات که نقض کلیه قواعد حقوق بشری است، گلایه‌مند هستند و متأسفانه بسیاری از دولت‌ها در این راستا اقدام خاصی انجام نداده‌اند و حج می‌تواند نقطه عطفی برای تغییر در این وضعیت اسفبار باشد.

محبوبیت جمهوری اسلامی ایران پس از وعده صادق نزد ملت‌ها

وی به اقدام جمهوری اسلامی در عملیات وعده صادق اشاره و تأکید کرد: جمهوری اسلامی پس از وعده صادق، نزد ملت‌ها بسیار عزیز شده  و حتی برای آنها محبوب‌تر از دولت‌های خودشان است و این مقایسه میان عملکرد جمهوری اسلامی در مسئله فلسطین با دولت‌های خودشان نیز می‌تواند عاملی برای تغییر رفتار دولت‌های اسلامی با اسرائیل برای احیای اعتبار و حیثیت از دست‌رفته آنان شود.  

<div id="video-display-embed-code_3443364"><script type="text/JavaScript" src="https://iqna.ir/fa/news/play/embed/4215537/3443364?width=400&height=300"></script></div>

قدیری ابیانه در پایان بر لزوم افزایش آگاهی سیاسی حجاج ایرانی بیش از پیش و آموزش روش‌های تبلیغی و ارتباط‌گیری و همفکری بیشتر و بهتر با حجاج سایر کشورهای اسلامی تأکید کرد و گفت: این موضوع به سازماندهی و تمرکز بر برنامه‌ریزی منظم نیاز دارد. بنابراین ضروری است تا از فرصت موسم حج برای تقویت وحدت و ارتباط بهتر با آحاد مسلمانان استفاده شود. 

گفت‌وگو از سمیرا انصاری

انتهای پیام

نظر شما