شناسهٔ خبر: 66816919 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: بسیج نیوز | لینک خبر

در عملیات بیت المقدس:

خسارت و تلفات بسیار سنگینی به دشمن وارد گردید/رزمندگان استان یزد نیز در این عملیات شرکت گسترده داشتند

رزمنده بافقی : دراین عملیات بیش از ۵۵۰۰ کیلومتر از خاک میهن عزیزمان از دید و تیر دشمن بعثی خارج و خسارت وتلفات بسیار سنگینی به دشمن وارد گردید؛ در این عملیات تعداد زیادی از رزمندگان اسلام هم به شهادت رسیدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از بافق؛ امروز سوم خرداد روز تشییع و خاکسپاری شهدای خدمت، مصادف با عملیات بیت المقدس که ۲۰ روز بعد از عملیات فتح المبین انجام شد؛ رزمندگان اسلام پس از پیروزی بزرگی که در عملیات فتح المبین بدست آوردند خود را آماده نمودند تا یک ضربه سخت دیگری بر رژیم بعث عراق وارد کنند و رزمندگان اسلام همه آماده صدور فرمان عملیات، توسط فرمانده کل قوا بودند؛ در این راستا به مناسبت عملیات بیت المقدس و فتح خرمشهر به سراغ "محمدرضا دهقانزاده" یکی از جانبازان هشت سال دفاع مقدس رفتیم؛ که در ادامه می‌خوانید:

وی با بیان اینکه وسایل تدارکات و تسلیحات مورد نیاز فراهم و مکان عملیات جبهه‌ جنوب‌ از شهر هویزه، غرب اهواز و غرب رود خانه کارون مشخص و سه قرارگاه عملیات همزمان آغاز گردید، اظهار کرد: ۱۰ اردیبهشت ماه ۶۲ عملیات با رمز《یا علی ابن ابیطالب(ع)》آغاز شد و در جمع رزمندگان اسلام 《آیت الله مشکینی》و《آیت الله شهید صدوقی》نیز حضور داشتند و بارزمندگان اسلام صحبت نمودند.

دهقانزاده ادامه داد: وسعت منطقه عملیات بیش از ۵۵۰۰ کیلومتر مربع بود، محور شمال قرارگاه قدس از جنوب رودخانه کرخه با حمله به مواضع دشمن بایست سرپل مناسبی را تصرف و دشمن راتعقیب میکرد.

وی افزود: محور میانی قرارگاه فتح باید از رودخانه کارون عبور کرده و به سمت جاده اهواز خرمشهر پیش روی کنند و در محورجنوبی و جناح چپ قرار فتح’ قرارگاه نصر پس ازعبور از رود کارون به سمت جاده اهواز، خرمشهر و مرز پیش روی میکرد.

رزمنده بافقی با اشاره به جبهه شمالی گفت: دشمن استحکامات وموانع زیادی قرار داده بود مرحله دوم عملیات مجددا رزمندگان قرارگاه قدس شروع به پیش روی نمود و توانست شهر هویزه و پادگان حمید را تصرف وتعدادی از نیروهای دشمن را به اسارت‌ در آورند.

وی در خصوص قرارگاه فتح ونصر نیز باتصرف جاده اهواز خرمشهر و پیش روی به سمت مرز و شمال خرمشهر بیان کرد: تلفات زیادی به دشمن وارد نمودند در مرحله سوم رزمندگان قرارگاه نصر به سمت خرمشهر پیش روی کردو دشمن مقاومت سرسختانه مقاومت میکرد.

دهقانزاده درباره ی اول خرداد و آغاز تلاش برای ازادسازی خرمشهر با حمله سریع رزمندگان اسلام و غافلگیری دشمن و نیز فرار تعداد زیادی از نیروها و افسران بلند پایه دشمن یادآورشد: ارتباط نیروهای دشمن در خرمشهر قطع و باعث فرار انها از طریق اروندکنار و غرق شدن عده ای از آنها شد.

وی توضیح داد: دوم خرداد خرمشهر توسط رزمندگان محاصر شد وبیش از ۲۸۰۰نفر ازنیروهای دشمن اسیر شدند، دشمن بین شلمچه ونهر عرایض که مقاومت میکردند تلفات سنگینی متحمل شد. پاتک های سنگین دشمن نیز کارساز نبود وتعداد زیادی از نیروهای دشمن داخل شهر به محاصر درامدند تیز پروازان نیروی هوایی با بمبارا ن ادوات دشمن وانهدام پل شناورکه بر روی اروند قرارداده بودند به رزمندگانی که درحال نبرد بودند کمک میکرد.

جانباز هشت سال دفاع مقدس از اقدامات روز سوم خرداد تا ساعت ۲بعدازظهر و آزادسازی شهر خرمشهربه صحبت پرداخت و گفت: رزمندگان اسلام از سمت جاده شلمچه ونهر خین با درهم کوبیدن دشمن به شهر وارد شدند وکوچه به کوچه ومحله به محله پیش روی وشهر را پاکسازی نمودند، نیروهای دشمن که داخل شهر بودند دیگر تاب مقاومت نداشتند و گروه گروه اسیر ورزمندگان با آب وغذا وجیر جنگی خود از انها پذیرای میکردند؛ بالاخره ساعت ۱۴، خرمشهر کاملا از لوث دشمن بعثی پاک شد وپرچم پرافتخار ایران عزیز بر فراز مسجد جامع خرمشهر به اهتزاز درآمد ورزمندگان درآن مسجد نماز شکر به جا اوردند در این عملیات بیش از ۱۹۰۰۰ نفر نیروهای دشمن اسیر وحدود۱۵۰۰۰نفر کشته وزخمی شدند.

محمدرضا دهقانزاده خاطرنشان کرد: شهر خرمشهر که با مقاومت جانانه نیروهای مردمی ورزمنده اسلام مقابل چندین تیپ ولشکر دشمن ۳۴ روز مقاومت کرده بود و۴ ابان سال۱۳۵۹ به اشغال دشمن درامده بود پس از ۵۷۸روزاشغال درعملیات بزرگ بیت المقدس ازاد شد ودشمن با تو جه تعداد زیاد تیپ ولشکر های قدرتمندی که در خرمشهرداشت واستحکامات وموانع متعدد ساخته شده وقراردادن تله های انفجاری ومیادین مین وقراردادن الوار، تیرهای آهن وحتی ماشینهای منهدم شده مردم که به صورت عمودی وقرارداده و تله های انفجاری بین انها نتوانست جلو پیشروی رزمندگان را سد کند وشکست خفت باری را متحمل شد.

وی بیان داشت: دراین عملیات بیش از ۵۵۰۰ کیلومتر از خاک میهن عزیزمان وشهر هویزه پادگان حمید وچندین روستا و جاده اهواز خرمشهر و جاده شلمچه، بصره آزاد و شهرهای اهواز، سوسنگرد، بستان حمیدیه وجاده ابادان اهواز نیز از دید وتیر دشمن بعثی خارج و خسارت وتلفات بسیار سنگینی به دشمن وارد گردید؛ دراین عملیات تعداد زیادی از رزمندگان اسلام هم به شهادت رسیدند.

رزمنده بافقی از یاران خویش یاد و عنوان کرد: رزمندگان استان یزد نیز در این عملیات شرکت گسترده داشتند، یک گردان در تیپ ۲۵کربلا یک گردان در تیپ ۱۷ علی بن ابیطالب(ع) یک گردان در تیپ ۳۱عاشورا ویک گروهان نیز در تیپ ۴ا امام حسین(ع) سازماندهی شده و در عملیات شرکت نمودند و حماسه های جاودانی از خود به یادگار گذاشتند یک گروهان منفی از رزمندگان دلیر شهرستان بافق نیز در عملیات شرکت داشتند؛ تعدادی از این عزیزان به شهادت و چندین نفر هم به درجه جانبازی نائل‌ گردیدند.

نظر شما