غلامرضا رضایی، رئیس ستاد مکه سازمان حج و زیارت در گفتوگو با خبرنگار اعزامی ایکنا به سرزمین وحی با بیان این مطلب گفت: از 22 اردیبهشتماه عوامل اجرایی با دو پرواز عازم عربستان سعودی شدند تا در 19 هتل در مدینه و 62 هتل در مکه مکرمه خدمات ارئه دهند و پروازهای زائران نیز از 24 اردیبهشتماه به فرودگاه مدینه منوره آغاز شد.
وی افزود: در 9 روز اول، روزانه 1800 تا 2000 زائر در قالب 14 تا 18 کاروان وارد مدینه منوره شدند و از بامداد فردا جمعه، چهارم خردادماه نیز پروازها به سمت فرودگاه بینالمللی جده آغاز خواهد شد.
غلامرضا رضایی گفت: طبق برنامهریزیهای صورت گرفته، زائران ایرانی به مدت 5 روز در مدینه منوره اقامت دارند و در روز ششم بعدازظهر مُحرم می شوند و پس از اقامه نماز مغرب و عشاء در میقات شجره با اتوبوس راهی ایستگاه قطار مدینه و از آنجا عازم مکه میشوند.
رئیس ستاد مکه یادآورشد: زائرانی که از روز جمعه چهارم خردادماه وارد فرودگاه جده میشوند، اگر از برادران و خواهران اهلسنت باشند، بنابر فقه سنی از فرودگاه محرم و مستقیما وارد مکه میشوند، اما برادران و خواهران شیعه بنابر بر تعالیم فقه شیعی باید در میقات مسیر جده به مکه که «میقات جحفه» است، مُحرم شوند.
معاون حج و عمره سازمان حج و زیارت گفت: اگر آقایان بخواهند مسیر میقات جحفه در مکه را در طول روز طی کنند باید از اتوبوسهای بدون سقف استفاده کنند، اما اگر غروب آفتاب و بعد از نماز مغرب و عشاء به سمت مکه مکرمه بروند میتوانند با اتوبوسهای مسقف حرکت کنند.
مشارکت دو و نیم میلیون زائر در مناسک حج
رضایی با اشاره به این که تا شامگاه چهارشنبه، دوم خردادماه، حدود 10 هزار زائر و عوامل وارد مکه شدهاند، گفت: در موسم حج امسال قرار است حدود دو و نیم میلیون زائر از اقصی نقاط جهان اعم از کشورهای اسلامی، اروپا، استرالیا، آفریقا، آمریکا و... حضور داشته باشند که در هتلهای واقع در ضلعهای غربی، شمالی و شرقی حرم مستقر خواهند شد.
رئیس ستاد مکه اظهار کرد: با توجه به این حجم از زائر، تلاش شده که هتلهای زائران ایرانی در مناطق مرغوب و حتیالامکان در خیابانهای اصلی شهر اجاره شود و از خدمات قابل قبولی برخورد باشد. بحث هزینه و مقرون به صرفه بودن و توان مالی زائران نیز در اجاره هتلها مدنظر بوده است.
تقسیم شهر مکه به 5 منطقه
وی اضافه کرد: با هدف خدمترسانی بهتر به زائران ایرانی، شهر مکه به 5 منطقه تقسیم شده تا از نظر عملیاتی، نظارتی و اداری بتوانیم به هتلهای محل اسکان زائران که در مناطق مختلف «العزیزیه»، «المعابده»، «منصور»، «أجیاد» و....واقع شده، خدمات بهتری ارئه دهیم.
رضایی گفت: در هر منطقهای از مکه مکرمه که تمرکز حجاج ایرانی وجود دارد، یک ستاد ایجاد شده که تمام وقت فعال هستند و بر روند خدمترسانی به زائران نظارت میکنند.
رئیس ستاد مکه سازمان حج و زیارت با اشاره به این که خدماتی که به تمام 87 هزار و 550 زائر ایرانی ارائه میشود، یکسان است، گفت: تنها تفاوتی که در سطح و کیفیت خدمات به حجاج وجود دارد، مربوط به اسکان زائران است. هتلهای زائران در 6 گروه قیمتی تقسیمبندی شده که زائران میتوانستند گروه قیمتی متناسب با وضعیت اقتصادی خود را انتخاب کنند و تلاش شده هتلهایی که از امکانات نسبی خوبی برخوردار هستند، اجاره شود.
وی با اشاره به این که رقابت سختی میان کشورها برای اجاره هتل وجود دارد، گفت: ما سعی میکنیم هتلهایی را انتخاب کنیم که از شرایط خوبی برخودار هستند و مالکینی طرف قرارداد ما باشند که نیاز زائران ما اعم از بحث بهداشت و نظافت و... را تأمین کنند.
واحدهای زیرمجموعه ستاد مکه
معاون حج و عمره سازمان حج و زیارت درباره واحدهای تحت پوشش ستاد مکه گفت: واحدهای تخصصی ستاد در بخشهای مختلف مسئولیت خدماترسانی به حجاج را برعهده دارند که ستاد جده و واحد استقبال از زائران از جمله واحدهای زیرمجموعه ستاد مکه هستند.
وی اضافه کرد: واحد حمل و نقل بین شهری ستاد مکه نیز مسئولیت انتقال زائران از مدینه به مکه را برعهده دارد و واحد نقلیه درون شهری هم از واحدهای مهم ستاد است که زمینه تشرف زائران به مسجدالحرام را فراهم میکند و در همین راستا، اتوبوسهایی برای زائران ایرانی در نظر گرفته شده که به صورت شبانهروزی مسئولیت انتقال آنها به حرم امن الهی را عهدهدار هستند.
رئیس ستاد مکه در ادامه واحد نقل مشاعر را از دیگر واحدهای این ستاد عنوان کرد و گفت: این واحد مسئولیت انتقال حجاج از مکه به مشاعر مقدسه و تردد داخل مشاعر از عرفات به مشعرالحرام و سپس منا و از منا به مکه مکرمه را برعهده دارد و واحد تغذیه و تدارکات ستاد نیز عهدهدار تأمین مواد غذایی مورد نیاز حجاج در هتلهای مکه و مدینه است و رساندن مواد خام به 4 آشپزخانه تحت پوشش در مکه و مدینه را تأمین میکند.
وی گفت: در واحد رفاه و حوادث نیز نمایندگان بیمه مستقر هستند که اگر حادثهای رخ دهد پیگیری کنند و واحد حراست نیز عهدهدار حفظ و صیانت از زائران است تا زائران در کمال آرامش به حرم تردد داشته باشند.
رضایی در ادامه این گفتوگو بیان کرد: در بخش خدمات درمانی و پزشکی نیز، پزشکان ایرانی در هتلها مستقر هستند و در 5 منطقه مکه مکرمه درمانگاه وجود دارد که به صورت شبانهروزی انجام وظیفه میکنند و یک بیمارستان مرکزی مجهز هم برای خدماترسانی به زائران فعال است.
وی بیان کرد: واحد اسکان از واحدهای مهم ستاد مکه سازمان حج و زیارت است که بر خدماتدهی هتلها به زائران که باید توسط مالکین هتلها و مدیران شرکتهای طرف قرارداد صورت بگیرد، نظارت میکند.
رضایی با اشاره به این که با شرکتهای حمل و نقل مختلفی برای خدماتدهی به زائران در شهر مکه قرارداد منعقد شده، گفت: در مشاعر مقدسه شرکت اتوبوسرانی «مناسک المشاعر» مسئولیت خدمترسانی به زائران ایرانی را برعهده دارد.
توصیه به زائران
وی در پایان با اشاره به این که در جلسات آموزشی که قبل از سفر حج برگزار شد، مدیران کاروانها و روحانیون تمامی ملاحظات، نکات و بایدها و نبایدهای سفر را به زائران بیتالله الحرام عنوان کردهاند، گفت: ما انتظار داریم که زائران این نکات را در طول سفر رعایت و ضوابط، دستورالعملها و قوانین کشور میزبان را رعایت کنند. زائران سعی کنند حتیالامکان به صورت گروهی به حرم مشرف شوند و تشرف خود را با مدیر کاروان هماهنگ کنند. ساعات ازدحام و شلوغی حرم را رصد و در ساعات خلوتر به حرم بروند و تلاش کنند که از این فرصت حدود یک ماهه در مکه نهایت استفاده را ببرند و با حجی مقبول سرزمین وحی را ترک کنند.
انتهای پیام
نظر شما