شناسهٔ خبر: 66797897 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

سلامت در حج/ ۲

آمادگی‌های جسمی قبل از سفر حج + فیلم

با توجه به زمان طولانی مدت انتظار زائران در عملیات حج برای اعزام به حج تمتع، میانگین سنی افراد، کمی بالاتر از میانگین طبیعی جامعه ماست و همه زائران اعمال و فعالیت‌های سنگین‌تر از شرایط ایران را تجربه می‌کنند؛ از این رو لازم است قبل از سفر آمادگی‌هایی داشته باشند.

صاحب‌خبر -
آمادگی‌های قبل از سفر حج + فیلمسلامتی نعمتی متعالی است که در اسلام بر حفظ آن بسیار توصیه شده است. انسان سالم است که می‌تواند بر انجام عبادات مداومت داشته و از فیض زیارت و عبادت حظ وافر ببرد و با خدمت به خلق ثواب بندگی حقیقی را برای آخرت خود ذخیره کند.
 
نعمت سلامتی همیشه شیرین است، اما اهمیت این نعمت در مراسم و مناسک دینی بیش از پیش نمایان می‌شود. خبرگزاری ایکنا با توجه به اهمیت مقوله بهداشت و سلامت زائران در حج به تهیه درس‌گفتار‌هایی در این زمینه اقدام کرده است.
 
در این درس‌گفتار‌ها طاهر درودی، معاون حج و عمره مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر و مدیر عملیات پزشکی حج ۱۴۰۳ به ارائه توصیه‌های بهداشتی و پزشکی پرداخته است. مشاهده و مطالعه این درس‌گفتار‌ها کمک شایانی به تجربه حجی روان و مطلوب می‌کند.
 
بخش دوم این درس‌گفتار‌ها به موضوع «آمادگی قبل از سفر» اختصاص داده شده است که در ادامه می‌بینیم و می‌خوانیم.
 
با توجه به زمان طولانی مدت انتظار  افراد برای حضور در عملیات حج تمتع، میانگین سنی زائران کمی بالاتر از میانگین طبیعی جامعه ماست و همه زائران به دلیل اینکه انجام اعمال و فعالیت‌های سنگین‌تر از شرایط زندگی عادی خود را تجربه می‌کنند، لازم است قبل از سفر آمادگی‌هایی داشته باشند.
 
یکی از مهمترین مشکلاتی که ممکن است در عربستان اتفاق بیفتد، نداشتن آمادگی جسمی و فیزیکی است که پیشنهاد می‌کنیم، قبل از سفر این آمادگی ایجاد شود و زائران نکات مختلفی را مدنظر قرار دهند.
 
<div id="video-display-embed-code_3456785"><script type="text/JavaScript" src="https://iqna.ir/fa/news/play/embed/4217681/3456785?width=400&height=300"></script></div>
 
یکی از نکات بسیار مهم، آمادگی جسمانی است، به این مفهوم که ما در زندگی عادی در ایران، فعالیت فیزیکی کمتری داریم، بیشتر از وسایل نقلیه استفاده می‌کنیم، تحرک کمتری داریم و برخلاف آن در عربستان تحرک و فعالیت فیزیکی بیشتر و پیاده‌روی‌های بیشتری داریم به ویژه در انجام اعمال و زیارت دوره و گشت و گذاری که ممکن است داشته باشیم، به همین دلیل توصیه اکیدمان پیاده‌روی قبل از سفر است که با توجه به زمان باقی مانده، بهتر است زائران حداقل روزی، بین ۲۵ تا ۳۰ دقیقه پیاده‌روی کنند و نرمش‌های سبک را به زندگی طبیعی خود اضافه کنند تا در سفر حج کمتر دچار مشکل شوند.
 
نکته دیگر همراه داشتن دارو‌هاست؛ شاید لازم باشد در این زمینه بحث مفصلی داشته باشیم. هر سال می‌بینیم که میانگین سنی افرادی که اعزام می‌شوند، بالا می‌رود، از جمله اینکه امسال ۱۴۰۰ نفر زائر بالای ۸۰ سال داریم و سایر زائران که کمتر از ۸۰ سال دارند، عمدتاً دچار یکی از بیماری‌های زمینه‌ای هستند. پس خواهش ما این است؛ افرادی که دچار بیماری‌های مزمن هستند، داروهایشان را حتماً به همراه داشته باشند و مصرف دارو‌ها را در عربستان طبق روال عادی انجام دهند تا اینکه دچار مشکل و اتفاق عجیبی نشوند که نگران‌کننده باشد و یا اختلالی را در انجام اعمال یا فعالیت‌های روزمره و کار‌های زیارتی آنها ایجاد کند.
 
نکته دیگر این است که زائران حتماً در جلسات آموزشی که توسط پزشکان در کاروان‌ها و از سوی مدیر کاروان تشکیل می‌شود، حضور داشته باشند و نکات اجرایی را که همکاران ما به عنوان آموزش‌های کلی برای اجرا در عملیات سفر خدمتشان تقدیم می‌کنند، به خاطر بسپارند و اجرا کنند.
 
آرزوی سلامت و موفقیت برای همه عزیزان دارم.
انتهای پیام

نظر شما