شناسهٔ خبر: 66811066 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

بدرقه «رئیس‌جمهور مُغتنم» و همراهان شهیدش

پیکر خادم‌ الرضا آرام گرفت

زهره شجاع

پیکر خادم‌ الرضا، شهید آیت‌الله رئیسی و همراهان پس از تشییع در خیابان‌های مشهد به حرم مطهر امام رضا (ع) وارد و پس از طواف، در آرامگاه ابدی‌اش به خاک سپرده‌ شد.

صاحب‌خبر -

مردم مشهد برای تشییع پیکر خادم‌ الرضا و همشهری خود، در بلوار امام رضا (ع) جمع و برای برگزاری مراسم تشییع و تدفین شهید جمهور، آیت‌الله رئیسی آماده شدند.

مراسم تشییع پیکر آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی از دقایقی قبل از ظهر امروز (پنجشنبه، سوم خرداد ماه) در مشهد آغاز شد و مردم قدرشناس مشهد و زائرانی که از دیگر شهرها برای بدرقه رئیس‌ جمهور خود آمده‌ بودند، در بلوار امام رضا (ع) جمع شدند تا آخرین وداع را با شهید جمهور انجام دهند و او را به سوی خانه ابدی‌اش رهسپار کنند. 

امروز پیکر شهید ابراهیم رئیسی به فرودگاه هاشمی‌نژاد مشهد وارد شد و مورد استقبال مردم قرار گرفت. براساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده پیکر شهید جمهور حدود ساعت ۱۴ به داخل جمعیت تشییع‌کنندگان منتقل خواهد شد. 

مردم اما زودتر از ساعت اعلام‌شده خود را به میعادگاه آخرین وداع رسانده و مشکی‌پوش، عکس رئیس‌ جمهور را در دست گرفته‌ بودند و سوگواری می‌کردند؛ رئیس‌ جمهوری که در حین خدمت به ملتش آسمانی شد و همراه هفت همراه خود، به جمع شهدای خدمت پیوست. 

همچنین از دو روز پیش، تدارکات آماده‌سازی مزار رئیس‌ جمهور فقید در رواق دارالسلام حرم مطهر رضوی (ع) در حال انجام بود و آن‌طور که از گفته مسؤولان آستان قدس مشخص است، شهید جمهور از سال‌ها پیش وصیت کرده بود، پس از درگذشتش در این رواق و در کنار مزار شهید هاشمی‌نژاد، در نقطه‌ای که بین مشهدی‌ها به «پایین‌ پای حضرت» معروف است، به خاک سپرده شود. 

دیروز نیز پس از اینکه رهبر انقلاب بر پیکر شهدای خدمت نماز اقامه کردند، مردم تهران برای تشییع رئیس‌ جمهور فقید و همراهانش سنگ تمام گذاشتند و صحنه‌های پرشکوهی از وداع با خادمان کشور را رقم زدند که که پیش از آن در تبریز هم رخ داد بود و سپس در قم و بیرجند تکرار شد. 

شب گذشته (دوم خرداد ماه) نیز پیکر شهید امیرعبداللهیان وارد مشهد شد و پس از طواف در حرم مطهر رضوی، به تهران منتقل شد تا در حرم عبدالعظیم حسنی خاکسپاری شود. 

همچنین از کشورهایی مانند قطر، مصر، روسیه، جمهوری آذربایجان، عراق، ارمنستان، بلاروس، تونس، هند و کویت مهمانانی در سطح سران یا نخست‌ وزیر در مراسم تشییع رئیس‌ جمهور فقید ایران در تهران شرکت کردند. 

تشییع پیکر خادم‌الرضا بر دوش همشهریانش ورود پیکر شهید امیرعبداللهیان به مشهد

‌پس از آنکه پیکر شهدا وارد مراسم حرم رضوی شد، شور مردم برای وداع با رئیس‌ جمهورشان شدت گرفت. از این پس، دیگر در تمام لحظات صدای گریه مردم در هر گوشه مراسم به گوش می‌رسید و با سر دادن شعارهای «رئیسی رئیسی راهت ادامه دارد»، «وای اگر خامنه‌ای حکم جهادم دهد»، «بردار شهیدم راهت ادامه دارد»، «حسین حسین شعار ماست شهادت افتخار ماست» و «نه سازش نه تسلیم فقط راه ابراهیم» بر این شور افزوده می‌شد. 

مردم حتی در مراسم تشییع پیکر رئیس‌ جمهور هم مردم مظلوم فلسطین را از یاد نبردند و ضمن در دست داشتن پلاکاردهایی در حمایت از مردم غزه، با سر دادن شعارهای ضداستکباری، انزجار خود از اشغالگران قدس را اعلام کردند.  

اگرچه خیابان امام رضا (ع) به‌عنوان مسیر اصلی تشییع در نظر گرفته شده بود، اما حجم زیاد جمعیت باعث شد بخشی از مردم در خیابان‌ها و کوچه‌های اطراف از جمله خیابان بهار و فدائیان اسلام مستقر شوند. 

تنها کمتر از یک کیلومتر تا رسیدن به معشوق فاصله است

پیکر خادم‌ الرضا روان در سیل جمعیت لحظه به لحظه در حال نزدیک شدن به حرم مطهر بود تا در جوار معشوق آرام بگیرد. مردم اما در غم فراغ رئیس‌ جمهور خود لحظه‌ای آرام و قرار نداشتند.

اندکی پیش از اینکه عقربه‌های ساعت، ۱۶ بعدازظهر را نشان دهد، اعلام شد ظرفیت صحن پیامبر اعظم (ص) که برای برگزاری مراسم سوگواری شهید رئیسی در نظر گرفته شده بود، تکمیل شده است. حدود ساعت ۱۶:۱۵ بود که پیکر رئیس‌ جمهور به چهارراه دانش رسید و کمتر از یک کیلومتر تا رسیدن به معشوق فاصله داشت.

به گزارش ایسنا، اندکی پس از ساعت ۱۷:۳۰ پیکر شهید رئیسی و همراهان (مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی و سیدمهدی موسوی رئیس یگان حفاظت رئیس‌ جمهور) به حرم مطهر وارد و مراسم تشییع در حرم آغاز شد. از ساعتی پیش به‌دلیل تکمیل شدن ظرفیت صحن پیامبر اعظم (ص) درهای این صحن بسته شد و مردم فقط می‌توانستند به سایر صحن‌های حرم وارد شوند. 

البته بسیاری از مردم از چند ساعت پیش در صحن پیامبر اعظم (ص) حاضر شده بودند تا بتوانند در مراسم تشییع رئیس‌ جمهور حضور داشته باشند. خدام حرم‌ مطهر نیز از ساعت‌ها قبل منتظر ورود پیکر رئیس‌ جمهور به داخل صحن و آغاز مراسم بودند.

در حرم مطهر رضوی نیز پیش از اذان مغرب و عشاء در حالی که صحن پیامبر اعظم (ص) مملو از جمعیت و دیوارهای بارگاه مطهر سیاه‌پوش بود، مراسم مداحی برگزار شد. در بخشی از مراسم مداحی، صوتی از آیت‌الله رئیسی در ستایش حضرت رضا (ع) پخش شد.

محمد مخبر، سرپرست ریاست‌ جمهوری، سردار سلامی، سردار قاآنی، آیت‌الله علم‌الهدی، حجت‌الاسلام مروی، عمار حکیم و سردار پاکپور از جمله مقامات حاضر در مراسم تشییع پیکر رئیس‌ جمهور در حرم مطهر بودند.

سپس پیکر شهید رئیسی و همراهان بر دوش خادمان قرار گرفت و در حرم مطهر و دور ضریح نورانی امام رضا (ع) طواف داده شد. در ادامه، مراسم تلقین‌خوانی بر پیکر شهید رئیسی قرائت شد.

در حدود ساعت ۱۹:۳۰ روز پنجشنبه، سوم خرداد ماه، پیکر شهید آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی در آرامگاه ابدی‌اش در جوار مضجع شریف حضرت رضا (ع) آرام گرفت.

انتهای پیام

نظر شما