شناسهٔ خبر: 66806887 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا | لینک خبر

مراسم تشییع پیکر مطهر رئیس جمهور در بیرجند و مشهد

خادم الرضا(ع) به مقصد رسید / استقبال تاریخی مردم مشهد /تصاویر هوایی از جمعیت بی‌نظیر /آخرین زیارت سیدابراهیم در حرم امام رضا (ع)/پیکر شهید رئیسی در حرم امام رضا آرام گرفت+فیلم

تشییع پیکر مطهر رئیس جمهور مردمی، خادم ملت شهید آیت الله رئیسی و دو تن از همراهان شهیدشان در بیرجند آغاز شد.

صاحب‌خبر -

تشییع پیکر مطهر رئیس جمهور مردمی، خادم ملت شهید آیت الله رئیسی و دو تن از همراهان شهیدشان در بیرجند آغاز شد.

هشتمین رئیس جمهور اسلامی ایران روز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ پس از افتتاح سد «قیز قلعه‌سی» در منطقه ورزقان دچار سانحه سقوط بالگرد شد و به شهادت رسید.

در این حادثه، آیت الله رئیسی در شب ولادت هشتمین اختر تابناک امامت و ولایت، به همراه حجت‌الاسلام سید محمدعلی آل هاشم نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه تبریز، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی، سردار سید مهدی موسوی فرمانده یگان حفاظت ریاست جمهوری و تعدادی از خدمه پرواز به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.

پیش از این مراسم تشییع با شکوه در تبریز، قم و تهران برگزار شده است.

امروز نیز پیکر در میان مردم استان خراسان جنوبی تشییع می‌شود. انتخاب این استان برای این است که شهید رئیسی تعلق خاطر ویژه ای به این استان داشت و نماینده مردم خراسان جنوبی در مجلس خبرگان رهبری بود.

بر اساس پیش بینی‌ها پیکر پس از مراسم به استان خراسان رضوی منتقل و بعد از نماز ظهر، مراسم تشییع از میدان ۱۵ خرداد مشهد به سمت حرم آغاز می‌شود.

در مراسم امروز در بیرجند، مردم استان‌هایی چون سیستان و بلوچستان سمنان و یزد هم حضور دارند.

پیکر رئیس‌جمهور شهید وارد بیرجند شد

بیرجند یکپارچه عزادار است/حضور مردم در مسیرهای منتهی مراسم

علی رغم اینکه در بیرجند ساعت آغاز مراسم تشییع پیکر رئیس جمهور شهید ساعت ۷:۳۰ دقیقه صبح اعلام شده است ولی مردم از ساعتی قبل خود را به مسیرهای منتهی به مراسم رسانده اند.

به گزارش  مهر، علی رغم اینکه طبق برنامه ریزی های انجام شده، مراسم تشییع پیکر رئیس جمهور شهید آیت الله رئیسی از ساعت ۷:۳۰ دقیقه صبح آغاز می‌شود ولی گروه‌های مردمی از ساعتی قبل خود را برای حضور در مسیر تشییع آماده کرده اند.

از شهرهای مختلف خراسان جنوبی چون فردوس، نهبندان، خوسف و …نیز شهروندان عزادار از شب گذشته و صبح امروز به سمت بیرجند در حال حرکت هستند.

از صبح امروز پنج شنبه نیز صدای قرآن و مداحی از بلندگوهای مساجد در حال پخش شدن است و موکب‌های عزاداری نیز برپا شده است.

هنوز مراسم تشییع آغاز نشده ولی مردم دلداده به کوچه‌های شهر آمده اند و آماده بدرقه رئیس جمهور شهید هستند تا بار دیگر ارادت خود را به «سید محرومان» نشان دهند.

به راستی بیرجند یکپارچه عزادار است.

حضور دختر شهید اسداللهی در مراسم استقبال از شهید رئیسی در فرودگاه بیرجند

دختر شهید اسداللهی

انتظار بیرجندی‌ها برای ورود پیکر رئیس‌جمهور شهید به میدان جانبازان

ورود پیکر شهدا به میدان جانبازان بیرجند و آغاز مراسم تشییع

پس از استقبال مسئولان و جمعی از خانواده‌ها‌ی شهدا از پیکر شهید رئیسی و شهید موسوی در فرودگاه بیرجند، پیکر شهدا برای تشییع به میدان جانبازان بیرجند منتقل شد. اکنون پیکر شهدا وارد میدان شده و میان غم و اندوه عزاداران پرشمار مراسم تشییع تا دقایقی ‌دیگر آغاز خواهد شد.

تصاویر هوایی از حضور بی‌سابقه مردم بیرجند برای تشییع پیکر شهید رئیسی

تصاویر متفاوت از لحظه ورود پیکر شهید رئیسی به فرودگاه بیرجند

طنین فریاد حیدر حیدر در تشییع شهید رئیسی

مردم خراسان جنوبی در مراسم تشییع شهید رئیسی با فریاد «حیدر حیدر» در حال بدرقه شهدا هستند.‌

خداحافظی متفاوت کویرنشینان با رئیس جمهور محبوبشان

مردم خراسان جنوبی در آخرین استقبال از رئیس جمهور شهید خود گل کاشتند.

اینجا بیرجند دیار مردمان سخت کوش و با صلابت و متدین و ولایت مدار، مردمانی که خوب می‌فهمند که این انقلاب با چه سخت‌هایی به پیروزی رسید و تاکنون چه خون‌هایی پای آن داده شده است.

امروز بیرجندی‌ها میهمان خاصی دارند میهمانی از جنس شهیدان و از جنس دولت این میهمان در این خطه حق دیگری نیز دارد و آن نماینده مردم در مجلس خبرگان رهبری است.

مردم دیار کویر در هر سفر آیت الله رئیسی برای دیدار با ایشان سر از پا نمی‌شناختن ولی امروز برای وداع آمده اند وداع با دولت محرمان، وداع با خادم‌الرضا و وداع با شهدایی که در راه خدمت در خط مقدم این جبهه قرار داشتند.

خیابان‌های بیرجند مملو از جمعیت است که در این بین از پیر و جوان، زن و مرد و همه و همه دیده می‌شوند، اشک‌ها امروز بدرقه راه شهید جمهور می‌شود امروز لبخندهای پیرزنی که در نقطه صفر مرزی در این استان برای دولت مردمی و انقلابی دست دعا برداشته بود به اشک تبدیل شده و اینبار هم برایشان دعا می‌کند که «مادر، بهشت نصیبت باشد».

جوان دهه هشتادی در بین حضار در مراسم وداع با شهید جمهور دیده می‌شود که گوشه‌ای نشسته و به جمعیت می‌نگرد و در گوشه چشم اشک‌هایش جاریست.

نوای سید مظلوم خدانگهدار در شهر طنین انداز شده و همه با تکرار آن رئیس جمهور محبوبشان را برای همیشه بدرقه می‌کنند. آری این آخرین باری بوده که مردم استان با آیت الله رئیسی دیدار کردند هر کدام از جای جای این استان و حتی استان‌های همجوار آمدند و درخواست خود و شاید آخرین بار تشکر خود را از نزدیک به این شهید راه خدمت رساندند.

رضا سورگی یکی از شرکت کنندگتن در این مراسم در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهارکرد: از یکی از روستاهای بخش مرکزی بیرجند به این مراسم آمده ام تا از آخرین دیدار خود را با دولت انقلابیمان داشته باشم.

وی تصریح کرد: به نظرم این کمترین وظیفمان در قبال شهیدان خدمت است، شهیدی که در بالاترین مقام کشور خود را از جنس مردم می‌دانست و همیشه در کنارشان بود.

سورگی بیان داشت: شهید آیت الله رئیسی مزد خدمت صادقانه خود را دریافت کرد چون خداوند مقام شهادت را نصیب افرادی می‌کند که دوستشان دارد.

مشهد پس از چشم‌انتظاری چندروزه برای خادم‌الرضا، شهید جمهور، آیت الله سیدابراهیم رئیسی، برای پیشواز از پیکر پاک او آغوش گشوده است تا فرزند محبوب خود را تا خانه ابدی‌اش در جوار مضجع شریف ثامن الحجج علی بن موسی الرضا(ع) مشایعت کند.

به گزارش ایرنا، هزاران نفر از مردم مشهد و استان خراسان رضوی به همراه زائران و مجاوران بارگاه منور امام مهربانی‌ها، حضرت رضا (ع) از ساعت ها پیش به انتظار نشسته‌اند تا با چشمان اشک بار و دل‌های پر از درد و آه فراق برای آخرین بار با رئیس جمهور محبوب خود وداع کنند.

مردم مشهدالرضا، دیگر شهرستان‌های خراسان رضوی و نیز استان‌های همجوار امروز حماسه‌ای دیگر از حضور خود را بر تارک تاریخ این سرزمین خلق کردند و حتی ساعاتی پیش از آغاز رسمی مراسم تشییع پیکر مطهر رئیس جمهور شهید، با حضور گسترده و کم سابقه خود، خیابان‌های مشهد را مملو از جمعیت کرده اند.

مردم شهیدپرور مشهد و شهرهای نزدیک به آن مانند قوچان، چناران، گلبهار، بینالود، فریمان نیشابور، سبزوار، تربت حیدریه و دیگر شهرهای استان و همچنین زائرانی از دیگر نقاط کشور که خدمات آیت الله رئیسی در زمان عهده داری مسوولیت تولیت آستان قدس رضوی و نیز ریاست جمهوری را در خاطر دارند، از ساعتی قبل از آغاز رسمی مراسم تشییع رئیس جمهور شهید، با شعار «عزا عزاست امروز» به سمت خیابان امام رضا(ع) حرکت کردند تا خود را به مراسم برسانند.

از همان ابتدای صبح مردم دوستدار آیت الله رئیسی در فرودگاه‌ و خیابان‌های منتهی به حرم مطهر رضوی و همچنین بارگاه منور امام رضا(ع) به انتظار پیکر سید محرومان نشسته اند تا بتوانند پیکر مطهر او را بر دوش گرفته و تا خانه ابدی‌اش در جوار حضرت ثامن الحجج علی بن موسی الرضا(ع) مشایعت کنند.

خادم‌الرضا به مقصد رسید

پیکر شهید جمهور، آیت الله سید ابراهیم رییسی در میان بارانی از اشک حسرت مردم عاشق زائر و مجاور در آخرین سفر استانی به آغوش شهر شهادت رسید تا خادمی پاک و مخلص در جوار آستان سلطان نور و ضامن آهو، حضرت علی بن موسی الرضا(ع) آرام گیرد.

پیکر خادم‌الرضا، شهید جمهور، آیت الله «سیدابراهیم رئیسی»، جهت تشییع و تدفین در جوار مضجع شریف ثامن الحجج علی بن موسی الرضا(ع) وارد فرودگاه مشهد مقدس شد.

 حضور دیپلمات‌ها و مقام‌های خارجی برای تشییع رئیس‌جمهور شهید در مشهد

دیپلمات‌های خارجی مقیم مشهد و مقام‌هایی از کشورهای همسایه امروز پنجشنبه با سفر به مشهد در آیین تشییع و خاک‌سپاری رئیس جمهور شهید آیت الله سید ابراهیم رئیسی حاضر شده‌اند.

حرم ثامن الحجج(ع) چشم انتظار خادم خود

انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰، بیست‌ و هشتم خرداد برگزار شد و پس از پیروزی آیت الله رییسی، جشن پیروزی رییس‌جمهور جدید ایران در روز میلاد امام مهربانی‌ها برگزار شد شهیدی که اعلام کرد دلم پیش حرم امام رضا(ع) است ولی می‌روم برای خدمت به مردم و انجام وظیفه به عنوان خادم آن حضرت و امروز پنجشنبه حرم امام هشتم پذیرای پیکر مطهر خادم صادق و مجاهد خود است.

 پیکر شهید جمهور به آغوش شهر شهادت رسید

پیکر شهید جمهور، آیت الله سید ابراهیم رییسی در میان بارانی از اشک حسرت مردم عاشق زائر و مجاور در آخرین سفر استانی به آغوش شهر شهادت رسید تا خادمی پاک و مخلص در جوار آستان سلطان نور و ضامن آهو، حضرت علی بن موسی الرضا(ع) آرام گیرد.

پیکر رئیس جمهور

خانواده شهید آیت‌الله رییسی وارد فرودگاه مشهد شدند

خانواده آیت‌الله سید ابراهیم رییسی برای شرکت در مراسم تشییع رییس‌جمهور شهید، دقایقی قبل وارد فرودگاه مشهد شدند.

 رواق دارالسلام، خانه ابدی شهید جمهور

رواق «دارالسلام» در حرم مطهر امام رضا(ع) جایی است که خانه ابدی شهید آیت الله سید ابراهیم رئیسی، خادم الرضا، شهید جمهور و سید محرومان ایران اسلامی خواهد بود.

آماده‌سازی صحن آزادی برای تشییع و تدفین شهید رئیسی

استقبال تاریخی مردم مشهد از پیکر خادم الرضا

اولین تصویر از محل دفن‌ شهید رئیسی در حرم‌ امام‌رضا(ع)

اولین تصویر از محل دفن‌ شهید رئیسی )

تصویر استقبال مادر رئیس جمهور فقید از پیکر فرزندش در فرودگاه مشهد

مادر رئیسی

خیزش مشهدالرضا برای استقبال از شهید خدمت

سوم خرداد همیشه یادآور حماسه ماندگار فتح خرمشهر بود، اما امروز زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی در مشهدالرضا آخرین وداع را با پیکر شهید خدمت، خادم‌الرضا، آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی خواهند داشت تا وی در جوار مضجع نورانی‌ مولایش به آرامش ابدی برسد.

آمدم ای شاه پناهم بده...

 مردمان مشهد در استقبال و میزبانی از پیکر آیت‌الله شهید سید ابراهیم رئیسی، با حضور میلیونی خود یکی از تاریخی‌ترین آیین‌های تشییع را در تاریخ ایران اسلامی به نمایش گذاشتند تا روز بدرقه خادم‌الرضا(ع) در شهر نور را، در سوم خردادماه ۱۴۰۳، در تاریخ به عنوان برگی زرین از قدرشناسی خود از خدمتگزاران و محروم‌نوازان ماندگار کنند.

به گزارش ایرنا، مهمان‌نوازی در شهر امام مهربانی ها، صبغه دیرینی دارد و این بار مردم این کلانشهر شهدای راه خدمت را که در راس آنها سید محرومان، آیت الله سید ابراهیم رئیسی قرار دارد، میزبانی می‌کنند.

جمعیت میلیونی حاضر در آیین تشییع پیکر شهید خدمت که از ساعت ها قبل در مسیر اعلام شده در میدان ۱۵ خرداد تا میدان بیت المقدس مشهد حضور دارند، با اشک دلتنگی و آه حسرت پیکر آیت الله شهید سید ابراهیم رییسی، رییس جمهور فقید کشورمان، شهید «مالک رحمتی» استاندار آذربایجان شرقی و قائم مقام پیشین آستان قدس رضوی و نیز سردار شهید سیدمهدی موسوی، رییس تیم حفاظت رییس جمهوری را در مسیر تعیین شده تا حرم مطهر رضوی مشایعت می‌کنند.

سیل جمعیت در تشییع خادم الرضا

پیر و جوان، زن و مرد، کودک و شیرخوار در این آیین با حضور خود از مشهد و شهرهای دیگر استان و کشور پیکر خادم الرضا(ع) را تا آغوش امام مهربانی ها همراهی می کنند و با ذکر "آمدم ای شاه پناهم بده" بار دیگر عرض ارادت و خلوص را به نمایش می‌گذارند و عرض ارادت می‌کنند.

مشهدی ها اعم از زائر و مجاور، امروز در این آیین بدرقه سنگ تمام گذاشته و حضوری حماسی را در تاریخ مشهدالرضا به یادگار گذاشتند.

از حوالی ساعت ۱۲ ظهر در حالی که آفتاب به میانه آسمان رسیده بود، سرتاسر خیابان امام رضا (ع) لبریز از حضور جمعیت عاشقانی بود که با چشم های گریان به صف انتظار می کشیدند و تا لحظه آغاز آیین تشییع، گویی دیگر کوچه‌ها و خیابان‌های منتهی به خیابان امام رضا(ع) دیگر جایی برای جادادن جمعیت بیشتر را ندارند، اما همچنان بر شمار حاضران در این مراسم افزوده می‌شود.

پرچم‌های سبز با ذکر «یارضا (ع)» با تصاویری از شهید جمهور، آیت‌الله رئیسی در دستان میلیون ها شرکت کننده، زیباترین هم‌نشینی خادم و مخدوم را به نمایش گذاشته است.

دسته‌های عزاداری تا قبل از آغاز مراسم در هر گوشه خیابان امام رضا(ع) برپا بود و هر کدام از مداحان با نوایی محزون و اندوه فراوان، اوج دل شکستگی جمع را فریاد می زنند؛ مردم در غم فراق خادم مخلص خود بر سر و سینه می‌زدند، اشک حسرت می‌باریدند و از کودک و پیر، مرد و زن، همگی با هر ظاهر و هر عقیده ای به استقبال پیکر سید محرومان شتافته اند.

مشهد، امروز محشر است، موج مخلصان و ارادتمندان به خادم ملت و یار رهبر، ارادت بی پایان خود را با حضورشان در لنز دوربین‌های عکاسان و فیلمبرداران برای همیشه تاریخ ماندگار کردند.

تصاویر پهپادی از حضور مردم در مراسم تشییع رئیس‌جمهور شهید

پرچم فلسطین در دستان مردم حاضر در تشییع شهید رئیسی

در خیابان امام رضا فقط جمعیت می‌بینی

چشم‌ها گریان و دست‌ها به تعظیم بر سینه و ذکری که هر یک از حاضران نجواگونه زمزمه می‌کنند، چیزی جز آرزوی آرامش برای رئیس‌جمهورِ شهید و  بی‌قرار خدمت نیست.

تصاویر هوایی از جمعیت بی‌نظیر در خیابان امام رضا مشهد

حضور ۳ میلیون نفر در تشییع شهید رئیسی در مشهد

شهردار مشهد: حداقل ۳ میلیون نفر تا کنون در مراسم تشییع شهید آیت الله سید ابراهیم رئیسی حضور دارند و حرکت خودرو حامل پیکر این رئیس‌جمهور شهید به کندی انجام می‌شود.

روضه خوانی حاج منصور در هواپیمای حامل پیکر رئیس‌جمهور

روضه خوانی حاج منصور

چشم انتظاری مردم برای ورود شهید رئیسی به حرم مطهر رضوی

توقف خودروی حامل پیکر شهید رئیسی در سیل جمعیت

سیل جمعیت میلیونی تشییع کنندگان پیکر مطهر شهید آیت‌الله رئیسی و همراهانش در خیابان امام رضا(ع)  به اندازه‌ای در هم تنیده است که خودرو حامل پیکر شهید جمهور را متوقف کرده است.

ظرفیت صحن پیامبر اعظم حرم امام رضا (ع) تکمیل شد

در پی حضور میلیونی و سیل خروشان زائران و مجاروان مشهدالرضا در تشییع پیکر مطهر شهید آیت الله رئیسی، ظرفیت صحن پیامبر اعظم حرم مطهر امام رضا(ع) تکمیل شده است.

بسیاری از زائران و مجاوران نیز از نماز ظهر در حرم مطهر رضوی حضور دارند تا از پیکر رئیس جمهور شهید استقبال کنند از همین رو ظرفیت صحن پیامبر اعظم حرم مطهر رضوی تکمیل شده است.

زائران و مجاورینی که قصد ورود به حرم مطهر رضوی را دارند از دیگر صحن‌ها ورودی‌ها می‌توانند وارد حرم شوند اما ورودی‌های صحن پیامبر اعظم بسته است.

پیکر رئیس‌ جمهور شهید در آستانه ورود به حرم

مداحی حاج محمود کریمی در مراسم تشییع رئیس‌جمهور شهید

ورود پیکر رئیس‌جمهور شهید ‌به حرم مطهر 

پس از تشییع باشکوه شهید رئیسی از میدان ۱۵ خرداد مشهد تا حرم امام رضا(ع)، به سبب ازدحام میلیونی شرکت کنندگان در آیین تشییع بارها و بارها خودرو متوقف شد، اما بعد از ۴ ساعت ‌خودوری حا‌مل پیکر به محوطه حرم امام رضا (ع) ر‌سید.‌

پخش صدای شهید آیت‌الله رئیسی در حرم مطهر امام رضا(ع)

تشییع شهدا بر روی دوش خدام به سمت مضجع شریف

حضور سردار  سلامی در مراسم تشییع شهید رئیسی

حضور سردار سلامی در مراسم تشییع شهید رئیسی

حضور سردار سلامی در مراسم تشییع شهید رئیسی

حضور سردار سلامی در مراسم تشییع شهید رئیسی

آخرین وداع مردم با پیکر شهدای خدمت و رفتن به سمت محل خاکسپاری

مدیحه‌سرایی حاج علی ملائکه در مراسم تدفین رئیس‌جمهور شهید

آخرین زیارت سیدابراهیم در حرم امام رضا (ع)

ورود پیکر رئیس‌جمهور شهید و شهدای همراه به مضجع رضوی (ع)

طواف خادم الرضا محضر مضجع سلطان سریر ارتضاء

پیکر شهید رئیسی در حرم امام رضا آرام گرفت

رئیس‌جمهور شهید در حرم امام رضا برای آخرین بار طواف داده شد و در دارالاسلام برای همیشه آرام گرفت.

تصویر مزار شهید آیت‌الله رئیسی در حرم رضوی

نظر شما