شناسهٔ خبر: 67208272 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

قطعی و افت فشار آب شهر ایلام؛ لزوم نوسازی شبکه آبرسانی و احداث مخازن جدید

ایلام - ایرنا - قطعی و کاهش فشار آب شبکه آبرسانی در مرکز استان با آغاز فصل تابستان، شهروندان ایلامی را با دشواری‌هایی مواجه کرده است، ذخیره آب سدهای چهارگانه در این استان با توجه با بارش‌های سال آبی جاری مطلوب ارزیابی شده اما ریشه این چالش در شهر ایلام کجاست؟

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، همه ساله قطعی و افت فشار آب با فرا رسیدن فصل گرم سال و بالا رفتن میزان مصرف مشترکان، گریبان‌گیر بیشتر شهروندان در استان ایلام می‌شود، با شروع فصل تابستان و روزهای گرمی که در این استان مرزی گاهی اوقات با دمای بیش از ۵۰ درجه در برخی نقاط استان چون مهران و دهلران سپری می‌شود، مشکلاتی همچون کم آبی، افت فشار و قطعی طولانی مدت آب در برخی از نقاط شهری به ویژه مرکز استان، چالشی جدی پیش روی مردم و دست اندرکاران آب این است.

گرمای این روزهای خردادماه پیش از آغاز فصل تابستان، تمهید راهکارهایی اساسی و درازمدت برای برون رفت از مشکل قطعی و کاهش فشار آب در شبکه آبرسانی شهرها به ویژه مرکز استان را ضروری می‌کند، موضوعی که امروزه به یک معضل در شهر ایلام و برخی دیگر از شهرهای استان تبدیل شده و نیازمند چاره اندیشی هر چه سریع‌تر دست اندرکاران این حوزه است.

مشکل کم آبی در ایلام به چند سال اخیر خلاصه نمی‌شود، استان ایلام در سال‌های گذشته نیز درگیر تبعات تغییرات اقلیمی و خشک‌سالی‌های مزمن و کمبود شدید منابع آبی بود اما در فصل آبی جاری، بارش‌های در خور توجه در استان بر برکت سفره‌های آب زیرزمینی و افزایش آب سدهای ایلام افزود، به طوری که حتی در روزهای پایانی ماه گذشته (اردیبهشت ماه) که بارندگی در مناطق مختلف استان ادامه داشت، بر طبق گفته مسئولان شرکت آب منطقه‌ای ایلام حجم کنونی آب پشت سدهای چهارگانه این استان به ۲۹۷.۳ میلیون متر مکعب رسید.

ذخیره آب سدهای استان ایلام مطلوب است

بر اساس این گزارش و بنا به گفته مسئولان شرکت آب منطقه‌ای استان ایلام، حجم کلی سد "دویرج" دهلران ۲۰۳ میلیون مترمکعب بوده که در حال حاضر ۲۰۰ میلیون متر مکعب از حجم آب این سد پُر است، سد دویریج دهلران نیز بر اثر بارندگی های اردیبهشت ماه سرریز کرد، بخشی از آب تخلیه و رهاسازی شده است.

ظرفیت کنونی سد ایلام نیز به عنوان منبع اصلی تامین آب شرب مرکز استان ۶۳.۷ میلیون مترمکعب بوده و کانون ظرفیت آن تکمیل و پر شده است، حجم سد کنگیر ایوان نیز در تراز نرمال ۱۹ میلیون مترمکعب بوده که تاکنون ۱۷ میلیون مترمکعب معادل ۸۹ درصد حجم آن پر شده است.

وضعیت سد گلال نیز در تراز نرمال ۱۹ میلیون متر مکعب بوده که حجم کنونی آن ۱۶.۶ میلیون مترمکعب معادل ۸۶ درصد است.

با این اوصاف و وضعیت مناسب و مطلوب سدهای چهارگانه استان، مشترکان آب در برخی شهرهای استان ایلام و به ویژه مرکز استان با ورود فصل تابستان با کاهش شدیدی همراه شده و امورات روزمره شهروندان را با چالش‌هایی روبرو ساخته است.

قطعی آب یا افت فشار آن هم در این فصل از سال در برخی مناطق استان همواره خبرساز بوده و این موضوع، در مرکز استان نیز خبری به نسبت جدید نیست، تب ۳۶ درجه‌ای تابستان، مصارف آب را در شهر ۲۲۰ هزار نفری ایلام افزایش داده، هر کولر آبی برای خنکای منازل روزانه بیش از ۲۰۰ لیتر آب مصرف می‌کند، ساختمان‌های بیش از پنج طبقه در این شهر قد علم کرده و دامنه شهر گسترش یافته، جمعیت شهر ایلام در حال رسیدن به نصف جمعیت استان است و همین موضوعات بر افزایش مصرف روزانه آب در گرمای این روزهای ایلام، افزوده است.

صرفه جویی نهادینه شود؛ اصلاح شبکه آب و فاضلاب ضروری است

استاندار ایلام با تاکید بر اینکه صرفه جویی در مصرف آب باید به عنوان یک فرهنگ در جامعه نهادینه شود، گفت: این یک وظیفه خطیر برای رسانه‌ها، صدا و سیما و فضای مجازی است که در این راستا وارد عرصه شوند و این فرهنگ را نهادینه کنند.

"حسن بهرام‌نیا" بر لزوم اصلاح شبکه توزیع آب در استان تاکید کرد و گفت: امروز مصرف آب با هدر رفت بالایی در استان مواجه است و اصلاح شبکه توزیع آب در شهرها به ویژه مرکز استان باید در دستور کار قرار گیرد.

وی با بیان اینکه اصلاح شبکه آبرسانی شهر ایلام در دستور کار قرار دارد، تصریح کرد: در این زمینه رایزنی‌هایی با وزیر نیرو انجام شده است و امید است که با تامین اعتبار شاهد اصلاح شبکه آبرسانی در این شهر باشیم.

استاندار ایلام بیان کرد: پروژه‌ آب‌رسانی به مناطق محروم استان با مشارکت سپاه از ۱۲۸ روستا به ۲۰۰ روستا و اعتبار آن از پنج هزار و ۷۰ میلیارد ریال به هشت هزار میلیارد ریال افزایش یافته است.

بهرام‌نیا با اشاره به اینکه برای تصفیه‌خانه‌ آب شهر ایوان که ۱۷۰۰میلیارد ریال هزینه شده است، گفت: این طرح برای بهره‌مندی شهر ایوان و بیش از ۱۷ روستا از آب شرب سالم در آستانه‌ی بهره‌برداری است.

تعیین ضرب الاجل برای رفع تنش آبی شهر ایلام

به دنبال مشکلات به وجود آمده و گله‌مندی شهروندان از قطعی‌های مکرر و فشار کم آب در مناطق شهر ایلام معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری ایلام با تشکیل نشستی، ضرب الاجل ۴۸ ساعته برای رفع این مشکل تعیین کرد.

"سعید هژبری" با بیان اینکه اولویت در کنترل لحظه‌ای نحوه توزیع آب با یک اقدام فوری ظرف کوتاهترین زمان است، تاکید کرد: شرکت آب و فاضلاب استان باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن بر این مشکل فائق آید.

وی تقویت پمپاژ آب و استفاده از تمام ظرفیت‌های موجود برای کاهش قطعی آب در مرکز استان و سایر شهرستان‌ها را مورد تاکید قرار داد و افزود: حل فوری مشکل آب محلاتی مانند بانبرز، بخش‌هایی از بلوار شهرداری، بلوار نماز، پشت دانشگاه باختر و منطقه حکمت که قطعی آب در آنها بیشتر از سایر مناطق است، باید در دستور آبفای استان ایلام قرار گیرد.

وی تاکید کرد: هر کدام از مناطق سه گانه تامین آب شهر ایلام اعم از چشمه گُل گُل، چاه‌های آب سطح شهر ایلام و سد ایلام باید متولی مشخص و پاسخگو داشته باشند.

هژبری، اطلاع‌رسانی ناکافی آبفای ایلام درخصوص برنامه قطع آب را نیز مورد نقد قرار داد و گفت: اطلاع‌رسانی لازم درخصوص احتمال قطع و افت فشار آب با همکاری رسانه‌های استان و صدا و سیما باید بیش از بیش در دستور کار قرار گیرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری ایلام در خصوص روستای چهل زرعی شهرستان ایوان عنوان کرد: کار لوله‌گذاری روکار توسط آبفا در حال انجام است و به گفته مسئولان آبفا مشکل تنش آبی این روستا رفع خواهد شد.

هژبری خواستار هماهنگی میان اداره آب و فاضلاب و شرکت توزیع نیروی برق استان شد و اضافه کرد: ایستگاه‌های پمپاژ آب به شرکت برق معرفی شود تا این نقاط دچار قطعی برق و در نتیجه اشکال در آبرسانی و توزیع آب در نقاط مختلف شهر نشود.

شبکه و تاسیسات شبکه آب شهر ایلام نیاز به نوسازی و اعتبار دارد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان ایلام با اشاره به اینکه حدود ۹۰ درصد آب شهر ایلام از ۲ منبع سد ایلام و چشمه گُل‌گُل تامین می‌شود، اظهار کرد: طراحی خطوط انتقال و ایستگاه‌های پمپاژ آب این شهر شامل چهار ایستگاه در سد ایلام و سه ایستگاه در چشمه گُل‌گُل مربوط به اوایل سال ۱۳۸۰ برای جمعیت حدود ۷۰ هزار نفر است.

" محمد محمدی" با بیان اینکه عمر مفید این ایستگاه‌های پمپاژ برای انتقال آب به شهر ایلام فرسوده است، افزود: در طراحی شبکه انتقال آب به شهر ایلام، چهار موتورپمپ اصلی و ۲ موتورپمپ جایگزین در نظر گرفته شده که برای زمان طراحی در سال ۱۳۸۰ ایده‌ال بوده است اما امروز با توجه به افزایش جمعیت شهر به بیش از ۲۰۰ هزار نفر، ۲ پمپ‌های جایگزین هم وارد مدار شده و این امر موجب بروز مشکل و آسیب پذیری روند پمپاژ آب شده است.

وی با بیان اینکه سوختگی یکی از این موتورپمپ‌ها و طول کشیدن تعمیر آن طی چند روز اخیر، موجب کاهش حجم آب ورودی به شهر شد و بعد از تعمیر و در مدار قرار گرفتن این پمپ، حدود ۲ روز طول کشید که آب شهر ایلام به تعادل برسد.

مدیرعامل آب و فاضلاب شهر ایلام اظهار کرد: مکاتبات و اقداماتی از طریق استاندار ایلام با وزارت کشور و آب و فاضلاب کشور انجام شده و امید است که با کمک‌ها و اعتبارات تخصیصی بتوانیم، مشکلات مربوط به قطعی آب در سطح شهر ایلام مرتفع شود.

محمدی با تاکید بر اینکه شبکه آب ایلام نیازمند هوشمندسازی و نوسازی است، گفت: حدود ۶ درصد منابع آبی شهر ایلام از چاه‌های داخل و اطراف شهر تامین می‌شود که در چند روز گذشته یکی از این چاه‌ها به دلیل سوختگی موتورپمپ از مدار خارج و همین امر موجب قطعی آب در برخی ساعات روز شد و امید است که به زودی بتوانیم با تمهیدات اندیشیده شده، این مشکل برطرف شود.

قطعی آب و کاهش فشار آب در آپارتمان‌های سطح شهر ایلام

علی احمدی از شهروندان ایلامی با اشاره به اینکه در چند روز اخیر، در برخی از ساعات روز به ویژه، بعدازظهرها، ابراز کرد: در این ساعات که هوا گرم است معمولا نیاز بیشتری به آب وجود دارد، کولرها برای سرمایش واحدهای آپارتمانی نیاز به آب دارند اما متاسفانه در این ساعات گرم روز با قطعی آب مواجه هستیم.

وی افزود: نیاز به شستشو نیز در این ساعات هم افزایش می یابد و مجبور هستیم برای جبران کم آبی، آب ذخیره کنیم که آنهم چندان کفاف امورات را نمی‌دهد.

این شهروند ایلامی ابراز کرد: من در طبقه ششم یک ساختمان ساکن هستم و منبع ذخیره آب نیز در طبقه همکف قرار دارد و با وجود استفاده از موتورپمپ اما با توجه با کاهش فشار آب شبکه، آب به طبقه ششم نمی‌رسد و این در حالی است که طبقات پایین در همان زمان آب دارند.

یکی دیگر از شهروندان ایلام در این خصوص اظهار می‌کند: با پرس و جویی که از آشنایان داشته‌ام همان لحظه ای که آب واحد آپارتمانی ما قطع است در منطقه‌ای دیگر از شهر آب وصل است و مشکلی در این زمینه ندارند اما مدت زمان قطعی آب نیز در برخی از مناطق شهر نیز متفاوت است که باید در این زمینه هم رعایت توزیع مناسب آب وجود داشته باشد.

مهدی اکرمی افزود: در برخی از نقاط شهر شاهد شکستگی لوله‌های آب هستیم، البته باید گفت که شبکه آب شهر ایلام مربوط به سال‌ها قبل است و نیاز است که این شبکه به روزرسانی شود.

شهروند دیگر ایلامی نیز گفت: منزل من در محله‌ای محروم و حاشیه شهر است، این منطقه در ارتفاع بیشتری نسبت به سایر مناطق شهر قرار دارد و همین امر موجب شده است که در طول روز به ویژه در تابستان با قطعی و یا کاهش فشار آب مواجه باشیم.

احمد. ل گفت: البته باید گفت که متاسفانه رشد ساخت واحدهای مسکونی شهر به محلات اطراف و حاشیه‌ای که در ارتفاع بیشتری قرار دارند افزایش یافته و برای این موضوع هم باید فکری جدی شود.

رفع تنش آبی شهر ایلام با احداث ۲ مخزن ذخیره در دستور کار است

وی ادامه داد: با توجه به رشد جمعیت و افزایش تراکم جمعیت در شهر ایلام، افزایش تاب آوری شبکه توزیع آب در زمان اوج مصرف در زمان‌هایی همچون نوروز و تابستان بایستی حجم جدیدی به مخازن آب شهر ایلام اضافه شود.

محمدی افزود: ساخت ۲ باب مخزن ذخیر آب با حجم هشت هزار متر مکعب در دستور کار قرار گرفته که مشکل آب برخی از مناطق شهر ایلام از جمله جانبازان، رزمندگان و بانبرز رفع می شود.

مدیرعامل آب و فاضلاب استان ایلام تاکید کرد: در راستای مدیریت «شرایط اوج مصرف» تابستان و رفع افت فشار در مناطق مختلف، گروه‌های ویژه و ضربتی پلیس آب در شهر ایلام تشکیل شده است.

مشکل تنش آبی چندین ساله سه شهر و هشت روستای تابعه ملکشاهی رفع شد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان ایلام گفت: مشکل تنش آبی چندین ساله سه شهر و هشت روستای تابعه ملکشاهی رفع شده است.

محمدی با اشاره به طرح آبرسانی به شهرستان ملکشاهی یادآور شد: طرح آبرسانی به شهر ملکشاهی از سال ۱۳۹۱ آغاز شد اما به دلایل مختلف از جمله تحریم و عدم تخصیص اعتبارات، به پروژه‌ای زمان بر تبدیل شد.

وی افزود: در حال حاضر چهار پیمانکار در بخش سازه‌ای مشغول فعالیت هستند که تصفیه خانه آب در بخش سازه بالای ۸۰ درصد و در بخش تجهیزات ۳۴ درصد پیشرفت دارد.

مدیرعامل آبفای استان ایلام با بیان اینکه اعتبارات تخصیصی این پروژه در سال گذشته ۱۹۰ میلیارد تومان و اعتبارات سال جاری ۱۰۰ میلیارد است، اظهار داشت: پیش بینی می‌شود بخش فرایندی (فرآیندهایی که کار تصفیه را انجام می‌دهند) در پایان خردادماه به بهره برداری برسد و محوطه سازی و دیوار کشی تا شهریور انجام شود.

محمدی خاطرنشان کرد: تمام تلاش مجموعه آبفای استان این است تا این پروژه در سال جاری به بهره برداری برسد و مردم شهرستان ملکشاهی از نعمت آب سالم، بهداشتی و پایدار برخوردار شوند.

مصرف آب در ایلام بسیار زیاد است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان ایلام با اشاره به مشکلات قطعی آب در استان، گفت: به رغم همه هشدارها، همزمان با فصل تابستان و افزایش استفاده از کولرهای آبی، مصرف آب در ایلام افزایش قابل ملاحظه ای یافته است‌.

محمدی با بیان اینکه نصب مستقیم پمپ بر روی کنتور و شبکه توزیع آب غیرقانونی است، تاکید کرد: پمپ‌های آب بایستی بعد از تانکرها و یا مخازن آب در واحدهای آپارتمانی نصب شود که مشکلی برای حجم شبکه آبرسانی در این شهر ایجاد نشود.

وی با اشاره به اجرای طرح پایش این موضوع در واحدهای آپارتمانی، تصریح کرد: با مشترکین و صاحبان واحدهای آپارتمانی که به صورت مستقیم اقدام به نصب پمپ بر روی کنتور و یا شبکه توزیع آب کنند، برخورد قانونی خواهد شد.

مدیرعامل آب و فاضلاب شهر ایلام از آماده‌باش کامل اکیپ های حوادث و اتفاقات و شیفت بندی‌ کنترل شبانه تاسیسات و مخازن آب در شهر ایلام خبر داد و گفت: همه افراد در شهرها و روستاها می توانند حوادث و اتفاقات آب از طریق شماره تماس ۱۲۲ گزارش کنند.

رهاورد:

صرفه جویی در مصرف آب با توجه به گرمای تابستان امسال و کاهش منابع آبی در سطح استان، یک امر ضروری است که بایستی از سوی شهروندان ایلامی مورد توجه جدی قرار گیرد، از سوی دیگر شبکه فرسوده آبرسانی شهر ایلام که مربوط به سالها قبل است، زمینه هدررفت منابع آبی و افت فشار آب و قطعی آب را در برخی از مناطق این شهر ایجاد کرده است.

توزیع عادلانه آب در شهر ایلام نیاز همکاری شهروندان در مصرف آب و به روز رسانی و اصلاح شبکه آبرسانی در این شهر، جلوگیری از هدررفت منابع آبی و در گام های بعدی بازچرخانی پساب فاضلاب شهری برای تامین آب مورد نیاز فضای سبز شهر و مصارف غیر شرب و در نهایت توسعه و نهادینه کردن فرهنگ مصرف آب است.

امید است که با همت و توجه مردم و همچنین تلاش های شبانه روزی کارکنان آب و فاضلاب استان ایلام، شاهد کاهش میزان قطعی ها و افت فشار آب در شبکه آبرسانی شهرهای استان ایلام باشیم.

نظر شما