شناسهٔ خبر: 66803852 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

استقبال بین‌المللی و عربی از به رسمیت شناختن فلسطین توسط 3 کشور اروپایی

به رسمیت شناخته شدن فلسطین از سوی سه کشور اروپایی استقبال بین‌المللی و عربی و عصبانیت رژیم صهیونیستی را درپی داشته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایکنا به نقل از عربی 21، واکنش‌های بین‌المللی و عربی پس از اعلام رسمی رسمی کشور فلسطین از سوی نروژ، اسپانیا و ایرلند همچنان ادامه دارد.

نروژ، ایرلند و اسپانیا به طور همزمان پاسخ خود را به کارزار سیاسی به رهبری مادرید برای به رسمیت شناختن رسمی کشور فلسطین مطابق با قوانین بینالمللی و قطعنامه‌های مربوطه شورای امنیت اعلام کردند.

به گفته دولت‌های این سه کشور، این تصمیم از 28 ماه مه لازم‌الاجرا می‌شود و به فلسطین به‌عنوان یک کشور مستقل تمام حقوق و وظایف را اعطا می‌کند.

حمایت تشکیلات خودگردان و حماس

ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین از بیانیه سه کشور نروژ، اسپانیا و ایرلند قدردانی کرد و در بیانیه‌ای گفت: ما تصمیم نروژ برای به رسمیت شناختن حق ملت فلسطین در تعیین سرنوشت خود را ارج می‌نهیم. پادشاهی نروژ در سال‌های گذشته از حقوق مردم فلسطین حمایت کرده و در مجامع بین‌المللی به طرفداری از این حقوق رأی داده است.

این تشکیلات از کشورهای جهان به‌ویژه کشورهای اروپایی که هنوز کشور فلسطین را به رسمیت نشناخته‌اند، خواست تا آن را بر اساس راه‌حل بین‌المللی دو کشوری به رسمیت بشناسند.

ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین همچنین اعلام کرد: به رسمیت شناختن فلسطین از سوی اسپانیا گامی است که نشان‌دهنده اشتیاق اسپانیا برای حمایت از مردم فلسطین و حقوق مسلم و مشروع آن‌ها نسبت به سرزمین و کشورشان است.

این تشکیلات، اقدام جمهوری ایرلند در به رسمیت شناختن کشور فلسطین توسط ایرلند را ستود و اعلام کرد: جمهوری ایرلند در سال‌های گذشته از حقوق ملت فلسطین حمایت کرده و در مجامع بین‌المللی به این حقوق رأی مثبت داده است.

جنبش مقاومت اسلامی حماس هم روز چهارشنبه از اعلام رسمی نروژ، ایرلند و اسپانیا مبنی بر به رسمیت شناختن کشور فلسطین استقبال کرد و آن را «گامی مهم» در مسیر تأیید حق مردم فلسطین بر سرزمینشان دانست.

این جنبش در بیانیه خود آورده است که اعلام نروژ، ایرلند و اسپانیا مبنی بر به رسمیت شناختن کشور فلسطین گامی مهم در مسیر استقرار حق ما بر سرزمین خود و ایجاد کشور مستقل فلسطینی با پایتختی قدس است.

این جنبش در بیانیه خود از کشورهای جهان خواسته است حقوق ملی مشروع فلسطینیان را به رسمیت بشناسند، از مبارزات آن‌ها برای آزادی و استقلال حمایت کنند و به اشغال سرزمینشان توسط صهیونیست‌ها پایان دهند.

استقبال اتحادیه عرب

احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب روز چهارشنبه از به رسمیت شناختن کشور فلسطین توسط نروژ، ایرلند و اسپانیا استقبال کرد و از کشورهایی که آن را به رسمیت نمی‌شناسند خواست از این سه کشور الگوبرداری کنند.

دبیرکل اتحادیه عرب با انتشار پستی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: من از گام مهمی که نروژ، ایرلند و اسپانیا برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین تصمیم گرفته‌اند، بسیار استقبال می‌کنم.

وی افزود: من به سه کشور به خاطر این اقدام که آن‌ها را در سمت درست تاریخ در این مناقشه قرار می‌دهد، درود می‌فرستم و تشکر می‌کنم.

شورای همکاری خلیج فارس و ترکیه نیز با صدور بیانیه‌هایی از اقدام صورت گرفته درباره سه کشور اروپایی در به رسمیت شناختن فلسطین حمایت کردند.

این درحالی است که جرمی هانت، وزیر خزانه‌داری انگلستان در سخنانی با بیان اینکه اکنون زمان مناسبی برای کشورش نیست تا کشور فلسطین را به رسمیت بشناسد، افزود: آن‌ها پرونده را تحت بررسی قرار خواهند داد و زمانی که این کار در خدمت روند صلح باشد، همان اقدام را انجام خواهند داد.

عصبانیت رژیم صهیونستی

از سوی دیگر، رژیم اشغالگر اسرائیل سفرای خود در ایرلند و نروژ را برای انجام «مشاوره اضطراری» پس از اقدام این دو کشور به سمت به رسمیت شناختن کشور فلسطین احضار کرد.

یسرائیل کاتز، وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی در بیانیهای گفت: امروز پیامی قاطعانه به ایرلند و نروژ می‌فرستم: اسرائیل در این مورد ساکت نخواهد ماند.

پیش از اقدام امروز چهارشنبه سه کشور نروژ، اسپانیا و ایرلند، ۸ کشور اتحادیه اروپا به طور رسمی کشور فلسطین را به رسمیت شناخته بودند.

براین اساس، با اقدام سه کشور نروژ، اسپانیا و ایرلند در به رسمیت شناختن کشور فلسطین، شمار کشورهای عضو اتحادیه اروپا که فلسطین را به رسمیت شناخته‌اند، به ۱۱ کشور رسید.

کشورهای عضو اتحادیه اروپا که در گذشته کشور فلسطین را به رسمیت شناخته بودند، شامل بلغارستان، لهستان، جمهوری چک، رومانی، اسلواکی، مجارستان، سوئد و قبرس می‌شود.

با به رسمیت شناختن سه کشور اروپایی، تعداد کشورهایی که کشور فلسطین را به رسمیت شناختند به 147 کشور از 193 کشور عضو مجمع عمومی سازمان ملل رسید.

انتهای پیام

نظر شما