شناسهٔ خبر: 66795503 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

ایبنا گزارش می‌دهد؛

رئیس‌جمهور کجا به خاک سپرده می‌شود؟/ دارالسلام حرم؛ میزبان خادم‌الرضا(ع)

خراسان‌رضوی- پیکر شهید آیت الله رئیسی پس از تشییع در شهرهای تبریز، قم، تهران و بیرجند، پنجشنبه سوم خرداد در جوار بارگاه امام رضا (ع) آرام می‌گیرد.

صاحب‌خبر -

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، لیلا نوعی: مراسم تشییع باشکوه آیت‌الله رئیسی و شهدای خدمت در شهرهای تبریز، قم برگزار و امروز در تهران برگزار می‌شود. طبق برنامه‌ریزی‌ها، پیکر شهید جمهور صبح پنجشنبه سوم خرداد ماه به بیرجند انتقال داده می‌شود و همان روز پس از مراسم تشییع و وداع در شهر مشهد، سرانجام پیکر ایشان در جوار حرم امام رضا علیه السلام آرام خواهد گرفت.

تولیت آستان قدس رضوی حجت‌الاسلام مروی دو شب پیش در برنامه زنده تلویزیونی درباره درخواست شهید رئیسی مبنی بر محل دفنش گفت: چند سال قبل که من مشهد مشرف شده بودم و مدال نوکری به سینه ما زده شد، به من گفتند که من دوست دارم در حرم دفن شوم، شما یک کاغذ به من بدهید تا محل را مشخص کنم. همان زمان محل را عنوان کردند اما گفتم آقای رئیسی من زودتر از شما فوت می‌کنم، ان‌شالله نفر بعد از من این کار انجام می‌دهد.

براساس اخبار منتشر شده و اظهارنظرهای صورت گرفته گویا قرار است درخواست رئیس‌جمهور شهید عملی شود و پیکر وی در حرم مطهر رضوی و در نزدیکی ضریح مطهر حضرت امام رضا (ع) به خاک سپرده شود.

طبق اعلام رسمی، مراسم تشییع و تدفین آیت الله شهید رئیسی پنجشنبه از ساعت ۱۴ در میدان ۱۵ خرداد مشهد برگزار خواهد شد و پس از تشییع در طول مسیر خیابان امام رضا (ع) و گذر از میدان‌های ۱۵ خرداد، بسیج و بیت‌المقدس وارد حرم مطهر رضوی خواهد شد و در صحن‌های پیامبر اعظم، کوثر و آزادی وارد روضه منوره و پس از طواف در محلی به نام «دارالسلام» حرم مطهر رضوی که به پائین پای امام رضا علیه‌السّلام معروف است به خاک سپرده می‌شود. اما دارالسلام حرم امام رضا (ع) کجاست؟

دارالسلام که ساخت آن را به گوهرشاد خاتون در قرن نهم هجری منسوب کرده‌اند، در شرق رواق دارالحُفّاظ و در رواقی که به محراب آیینه‌کاریِ زیبایی تزئین شده و در کنار آن صفّه و ایوانی برای نشستن است، قرار دارد. البته در زمان ساخت، از آن به عنوان رواق استفاده نمی‌شد، بلکه بنای دوطبقه‌ای بود که از طبقه زیرین آن برای انبار فرش با عنوان تحویل‌خانه و از طبقه بالای آن برای آسایشگاه فراشان بهره می‌بردند و به گنبد اپک میرزا شناخته می‌شد؛ این بنا در سال ۱۳۳۸ شمسی به یک رواق بزرگ تبدیل شد و دارالسلام نام گرفت.

رئیس‌جمهور کجا دفن می‌شود؟/ دارالسلام حرم؛ میزبان خادم‌الرضا (ع)

آرایه‌های هنری رواق دارالسلام حرم امام رضا (ع) شامل آینه‌کاری، رسمی‌بندی و مقرنس‌کاری می‌شود و کف و ازاره آن تا ۱۶۵ سانتی‌متر با سنگ مرمر یشمی پوشیده شده است.این رواق از شمال با دو راهرو به گنبد حاتم‌خانی و از سمت شرقی با در طلای نفیس دیگری به رواق دارالسرور می‌پیوندد. طول رواق ۲۰ متر، عرض آن ۱۰ متر و ارتفاع آن به ۵.۹ متر می‌رسد که در مجموع با فضاهای جانبی ۲۲۷ متر مربع مساحت دارد.

کف رواق دارالسلام با مرمر به زیبایی نقش‌بندی و سنگ فرش شده است. در ازاره‌های رواق تا ارتفاع ۶۵ /۱ پوشیده شده از سنگ مرمر یشمی دیده می‌شود. دیوارها و سقف بنا به سبک زیبایی رسمی‌بندی شده‌اند که چشمۀ اصلی سقف را در سه بخش احاطه کرده‌اند.

بالای ازاره کتیبه‌ای است به عرض ۳۰ سانتیمتر که به خط نستعلیق بر آن حجاری شده است. وجود یکی از قدیمی‌ترین لوسترهای کریستالی نفیس و درخشان حرم امام رضا (ع) با عمر ۲۰۰ ساله با ۱۴۴ شاخه، ارتفاع چهار متر و وزن حدود دو تن در رواق دارالسلام حرم امام رضا (ع) بر عظمت و شکوه این رواق افزوده است.

در سال‌های ۱۳۳۴ تا ۱۳۳۸ به همت مرحوم دکتر سیدفخرالدین شادمان که نیابت تولیت وقت را بر عهده داشت، برای بزرگ کردن محل زائران تغییراتی در آن ایجاد کردند. آسایشگاه فراشان را به جای دیگری بردند و سقف میانی را برداشتند و به رواق تبدیل کردند. در اسناد آستان قدس ذکر کرده‌اند که پس از اینکه ساخت محل کامل شد و به صورت رواقی درآمد، نام آن را دارالسلام گذاشتند و بعدها هم با تغییراتی در اطراف رواق، آن را بزرگ‌تر کردند.

رئیس‌جمهور کجا دفن می‌شود؟/ دارالسلام حرم؛ میزبان خادم‌الرضا (ع)

در سال ۱۳۴۶ در زمان نیابت تولیت باقر پیرنیا، قسمت‌هایی از رواق به دست هنرمندان مرمت شد. زیربندی پایه‌ها و تجدید ساختمان طاق با بتون آرمه و آیینه‌کاری و فرش و ازاره سازی مرمر را اواخر مردادماه سال ۱۳۴۶ شمسی شروع و در اسفندماه همان سال در مدت هفت ماه تمام کردند.

سید ابراهیم رئیسی، هشتمین رئیس جمهور ایران روز ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ در حادثه سقوط بالگرد به شهادت رسید. او برای افتتاح سد قلعه گیز به منطقه مرزی رفته بود که در مسیر بازگشت بالگرد حامل وی دچار سانحه شد. در این بالگرد، علاوه بر رئیس جمهور، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، آیت الله آل هاشم، نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز و همچنین مالک رحمتی، استاندار آذربایجان شرقی به شهادت رسیدند. خلبانان پروازی بالگرد حامل رئیس جمهور امیر سرتیپ دوم خلبان سید طاهر مصطفوی، امیر سرتیپ دوم خلبان محسن دریانوش و سرهنگ دوم فنی بهروز قدیمی و سرتیم حفاظت وی نیز در این حادثه به شهادت رسیدند.

تصویر آماده سازی محل خاکسپاری شهید رئیسی نیز در شبکه‌های اجتماعی به صورت غیررسمی در حال انتشار است.

نظر شما