شناسهٔ خبر: 66791717 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

خاکسپاری پیکر خادم‌الرضا در رواق دارالسلام حرم مطهر رضوی+ فیلم

پیکر مطهر شهید آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور محبوب و مردمی، پنجشنبه سوم خرداد بعد از تشییع در مشهد در رواق دارالسلام حرم مطهر امام رضا علیه‌السلام آرام گیرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش دفاع‌پرس از خراسان رضوی، براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته پیکر مطهر شهید آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور کشورمان پنجشنبه سوم خرداد بعد از تشییع در مشهدالرضا در رواق دارالسلام حرم مطهر امام رضا علیه‌السلام آرام می‌گیرد.

مدفن شهید سید عبدالکریم هاشمی‌نژاد در گوشه‌ای از همین رواق قرار دارد، همچنین حضرات آیات شیخ حبیب‌الله گلپایگانی و شیخ غلامحسین تبریزی، سید علی موسوی و نیز حاج سید‌ هاشم نجف‌آبادی جد مادری رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در رواق دارالسلام حرم امام رضا (ع) به خاک سپرده شده‌اند.

در سمت جنوب بارگاه رضوی رواقی زیبا و باشکوه دارالسلام قرار دارد. در لغت دارالسلام را «بهشت» می‌گویند؛ این رواق از سوی غرب با در زرین نفیسی به رواق دارالحفاظ و از شمال با دو راهرو به گنبد حاتم خانی و از سمت شرقی با درِ طلای نفیس دیگری به رواق دارالسرور می‌پیوندد. طول رواق ۲۰ متر، عرض آن ۱۰ متر و ارتفاع آن به ۵/۹ متر می‌رسد که درمجموع با فضاهای جانبی ۲۲۷ مترمربع مساحت دارد.

کف دارالسلام با مرمر به زیبایی نقش‌بندی و سنگ‌فرش شده است. در ازاره‌های رواق تا ارتفاع ۱/۶۵ پوشیده شده از سنگ مرمر یشمی دیده می‌شود. دیوارها و سقف بنا به سبک زیبایی رسمی بندی شده‌اند که چشمهٔ اصلی سقف را در سه بخش احاطه کرده‌اند.

<div id="video-display-embed-code_2473928" ><script type="text/JavaScript" src="https://defapress.ir/fa/news/play/embed/668798/2473928?width=400&height=300"></script></div>

بالای ازاره کتیبه‌ای است به عرض ۳۰ سانتیمتر که به خط نستعلیق بر آن حجاری‌ شده است. وجود یکی از قدیمی‌ترین لوسترهای کریستالی نفیس و درخشان حرم مطهر با عمر ۲۰۰ ساله در رواق دارالسلام، بر عظمت و شکوه این رواق افزوده است.

شالوده این رواق را گوهرشاد خاتون در دوطبقه بنا نهاد. سال‌ها پیش بخش بالایی رواق مدتی برای آسایشگاه خادمان اختصاص داشت که به گنبد اپک میرزا شناخته می‌شد و طبقه پایینی آن، انبار فرش بود که به آن «تحویل‌خانه» می‌گفتند.

در سال‌های ۱۳۳۴ تا ۱۳۳۸ به همت مرحوم سید فخرالدین شادمان که نیابت تولیت وقت را بر عهده داشت، برای بزرگ کردن محل زائران تغییراتی در آن ایجاد کردند. آسایشگاه فراشان را به‌جای دیگری بردند و سقف میانی را برداشتند و به رواق تبدیل کردند.

انتهای پیام/

نظر شما