شناسهٔ خبر: 66793634 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

جزئیات لحظه به لحظه از پرواز بالگرد رییس جمهور؛ شرایط آب و هوا چگونه بود؟

رئیس دفتر رئیس جمهور با حضور در برنامه تلویزیونی جزئیاتی از سانحه بالگرد رئیس جمهور مطرح کرد.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«غلامحسین اسماعیلی» رئیس دفتر رئیس جمهور در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با بیان اینکه توفیق داشتم در عموم سفرهای استانی آیت الله رئیسی به جز سفر استان سمنان همراه رئیس جمهور باشم، تصریح کرد: ۶ صبح روز ۳۰ اردیبهشت از تهران عازم تبریز شدیم و ۷ و ۱۰ دقیقه به مقصد رسیدیم و سپس با بالگرد به سمت محل مأموریت عزیمت داشتیم. ابتدا در آق بند از پروژه جاده ترانزیتی بازدید کردیم، بعد از این برنامه قریب ۹ صبح حرکت دوم بالگرد ما از آق بند به خداآفرین و پایین دست سد قیزقلعه سی بود. هوا بسیار خوب بود بالگردهای همراه در این منطقه فرود آمدند برنامه مشترک ما و آذربایجان برای افتتاح سد انجام شد.

رئیس دفتر رئیس جمهور بیان کرد: یک دیدار دیپلماتیک بیش از یک ساعته جدید در محل داشتیم نمازظهر در همانجا برگزار شد، مردم محلی هم درخواست هایی داشتند. در نمازخانه آن منطقه آیت الله رئیسی حاضر شد و به درخواست های مردم پاسخ داد؛ بعد از نماز ظهر و ملاقات مردم قریب ساعت یک بعدازظهر در یک هوای خوب و صاف و بدون هیچ پدیده جوی خاصی پرواز به سمت تبریز آغاز شد.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: بعد از ۴۵ دقیقه از حرکت در دره مجاور منطقه معدن مس سونگون لکه ابری که مانند سفره ای در آسمان بگسترانند دیده شد، هیچ هوای مه آلودی نبود در یک منطقه محدود لکه ابری روی این دره قرار داشت اما از نظر ارتفاع پروازی به گونه ای بود که با این ابرها مواجه شدیم و حتی قدری هم پایین تر از ابرها بودیم.

وی ادامه داد: آنجا شهید خلبان مصطفوی که خلبان بالگرد حامل رئیس جمهور بود به عنوان فرمانده میدان به بقیه خلبانان اعلام می کند که بالای ابرها حرکت کنند بالگرد وسط حامل رئیس جمهور بعد از ۳۰ ثانیه ادامه مسیر از بالای ابرها، خلبان متوجه شد که بالگرد وسطی نیست و دیگر بالگرد حامل رئیس جمهور را ندیدیم پروازمان هم عادی بود و لرزشی نداشتیم و به مسیر ادامه دادیم و بلافاصله هم ابر تمام شد. چون این بالگرد نیامد بالا، بلافاصله خلبان بالگرد ما دور زد و برگشت پرسیدم چرا برگشتید؟ گفت بالگرد اصلی نیامده و پرسیدم آخرین ارتباط رادیویی شما کِی بوده؟ گفت یک دقیقه و ۳۰ ثانیه قبل؛ قرار شد بگردیم و آنها را پیدا کنیم ما هم در این بخش که ابر بود، زیر پایمان را نمی دیدیم امکان بازگشت به زیر ابر نبود هر چه قدر هم تلاش کردیم که ارتباط رادیویی بگیریم، مقدور نبود یکی دو دقیقه بعد در معدن مس سونگون فرودآمدیم و پیگیر شدیم.

رئیس دفتر رئیس جمهور خاطر نشان کرد: آنجا در ارتفاع آنتن دهی بود ولی در دره نبود تلفنی با همراهان رئیس جمهور داشتیم با آقای امیرعبداللهیان و فرمانده حفاظت تماس های مکرر داشتیم ولی هیچ کدام پاسخ نمی دادند، در بالگرد ما، بذرپاش و محرابیان بودند هر چه تلاش کردیم پاسخی دریافت نکردیم. کادر پروازی گفتند با کاپیتان مصطفوی تماس تلفنی گرفته ایم که آقای آل هاشم جواب داده و ایشان گفتند که حال من خوب نیست و داخل دره افتاده ایم و چیز خاصی نگفته بود. بعد من با همان تلفن تماس گرفتم و آقای آل هاشم جواب داد پرسیدم حالتان چه طور است؟ گفت حالم خوب نیست و درد داشت گفت نمی دانم چه شده؟ گفت لابه لای درختان هستم درباره سایر همراهان پرسیدم گفت هیچ کدام را نمی بینم و کسی اطراف من نیست و مشخصه جنگل را داد.

اسماعیلی بیان کرد:ما همانجا متوجه شدیم که بالگرد آنها دچار سانحه شده در معدن مس امکانات آمبولانس بود. بلافاصله به سمت منطقه ای که برآورد کرده بودیم سانحه باشد رفتند. من ۳ تا ۴ بار با آقای آل هاشم صحبت کردم تا ۳ ساعت بعد از سانحه پاسخگو بود ولی دیگر پاسخ نداد. بعدا که توانستیم محل سانحه را پیدا کنیم شرایط نشان می داد آیت الله رییسی و سایر همراهان و پیکرهای پیدا شده نشان می داد که بالافاصله در دم جان باخته اند ولی آل هاشم بعد از چند ساعت شهید شده بود. از بالا کنترل می کردیم نه صدای انفجاری بود نه دودی نه آتشی مشخص نبود. جنگلبانی و انتظامی را بسیج کردیم تا از روستاییان در این باره بپرسند ولی هیچ کس هیچی ندیده بود و صدایی نشنیده بود البته این منطقه جنگلی است و روستاهای محدودی دارد و خالی از سکنه هستند.

لینک کوتاه کپی لینک

نظر شما