شناسهٔ خبر: 66787113 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

شهید ابراهیم رئیسی نامی ماندگار در قلب مردم روسیه

اقتصاد ایران: شهروندان روسی با حضور در مقابل سفارت ایران در روسیه همدری و اندوه خود را در پی شهادت سید ابراهیم رییسی، رییس جمهور و همراهانش ابراز کردند.

صاحب‌خبر -
- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری تسنیم، به نقل از سفارت کشورمان در روسیه، شهروندان روسی می‌گویند، نام شهید سیدابراهیم رئیسی، رییس جمهور کشورمان و نقش برجسته ایشان و شهید حسین امیرعبدالهیان رئیس دستگاه دیپلماسی دولت وی را در تحکیم بنیان‌های روابط روسیه و ایران، هیچگاه فراموش نخواهند کرد.

شهادت آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور اسلامی ایران و شهید حسین امیرعبدالهیان، علاوه بر مقامات و شخصیت‌های دولتی، برای مردم روسیه نیز مایه تاثر و تاسف شد و بسیاری از شهروندان روسی با اشاره به نقش برجسته این دو شهید در تحکیم و تعمیق پایه‌های روابط دو کشور، می‌گویند: یاد و نام آنان را در قلب خود فراموش نخواهیم کرد.

روس‌ها در حرکتی خودجوش و از ساعاتی پس از اعلام رسمی خبر شهادت رئیس جمهور و شهدای همراه، با در دست گرفتن عکس شهید رئیسی و کاغذنوشته‌های با مضمون همدردی و همراهی با ملت ایران به مقابل سفارت ایران در مسکو می‌آیند و با اهداء شاخه‌های گل به مقام والای این شهیدان ادای احترام می‌کنند.

یک بانوی روسی در حالیکه اشک می‌ریخت، گفت: آقای سیدابراهیم رئیسی تنها یک رئیس جمهور نبود، بلکه الگویی واقعی از میهن‌پرستی و  انسان‌دوستی بود.

این شهروند روس افزود: این یک سوگنامه بزرگ، نه تنها برای مردم ایران، بلکه یک تراژدی در مقیاس جهانی است. مردم و رهبران روسیه در کنار ملت ایران عزادار و غمگین هستند.

شهروند دیگری گفت: او مرد مسئولیت پذیر و خوبی بود. از صمیم قلب ناراحتم.

یکی دیگر از شهروندان روسی هم علت حضور خود در مقابل سفارت ایران را، علاقه قلبی به منش رئیس جمهور ایران عنوان کرد و گفت: او برای همیشه به عنوان یک دوست بزرگ، شریک راهبردی و متحد فدراسیون روسیه در قلب همه مردم روسیه خواهد ماند.

وی افزود: هرچند این حادثه یک سوگنامه بزرگ برای ما است و امیدواریم مسیری که در زمان ایشان ریل‌گذاری شد همچنان ادامه پیدا کند.

یکی دیگر از شهروندان روسی گفت : اینجا آمده‌ام تا غم و اندوه خود را نشان دهم. روابط ما با ایران از نوع اتحاد راهبردی است و در این اتحاد، نقش این مرد بزرگ استثنایی بود.

جوان روسی دیگری به کمک‌های ایران در دوران تحریم علیه روسیه اشاره کرد و گفت: ایران به ما کمک کرد تا تحریم‌های تحمیلی را پشت سر بگذاریم و در این مسیر نقش آقای رئیسی برجسته بود. ما همیشه مدیون این شخصیت‌های بی‌نظیر خواهیم ماند.

بانوی روسی دیگری نیز نماز آیت‌الله رئیسی را به یاد آورد و گفت: ایشان وقتی به مسکو آمدند در کرملین نماز خواندند، این موضوع خیلی من را تحت تاثیر قرار داد. 

این بانوی روس افزود: از نظر من آقای رئیسی و در کل ایرانی‌ها قدرتمند هستند، چون توانستند بر تمام تحریم‌ها غلبه کنند، روی پای خود بایستند و در برابر قدرتهای جهانی سر خم نکنند. به چنین شخصیت‌ها و ملت مقتدری باید احترام گذاشت.

سفیر ایران نیز در حاشیه این مراسم در گفت‌وگو با خبرنگاران رسانه‌های روسی، ابعاد سانحه دلخراش بالگرد حامل رئیس جمهور و همراهان ایشان را تشریح کرد.

کاظم جلالی ضمن قدردانی از ابراز همدردی ولادیمیر پوتین و مقامات ارشد روسی، در پی شهادت آیت‌الله رئیسی و همراهان ایشان گفت: ریاست محترم جمهور روسیه از لحظات اولیه این حادثه پیگیر و نگران این رخداد ناگوار بودند.

جلالی افزود: ریاست محترم جمهور روسیه با دعوت از سفیر ایران به کرملین، نسبت به هرگونه کمک و مساعدت در زمینه جستجو و امدادرسانی اعلام آمادگی کردند. 

پس از اعلام رسمی شهادت رئیس جمهور  و جمعی همراهان ایشان، سیل پیام‌های تسلیت مقامات عالیرتبه سیاسی، شخصیت‌های سیاسی، مذهبی، نظامی، فرهنگی، روسای احزاب و گروه‌های مختلف با ارسال پیامهای جداگانه این ضایعه دردناک را به ملت و دولت ایران تسلیت گفتند.

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه، «ویچسلاو والودین» و «خانم والنتینا ماتوینکو» روسای مجالس دوما و سنا، «میخائیل میشوستین» نخست‌وزیر روسیه، «سرگئی لاوروف» وزیرامورخارجه، «شیخ راویل عین‌الدین» مفتی اعظم مسلمانان روسیه، «اسقف کریل» سراسقف کلیسای ارتدوکس روسیه، «سرگئی شایگو» دبیر شورای امنیت ملی روسیه، «لئونید اسلوتسکی» رئیس کمیسیون بین‌الملل مجلس دوما و بسیاری دیگر از مقامات و شخصیت‌های روسی با ارسال‌های پیام‌های جداگانه، شهادت آیت‌الله دکتر رئیسی، شهید حسین امیرعبدالهیان و جمعی از همراهان شهیدشان را تسلیت گفتند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما