شناسهٔ خبر: 66780840 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

گزارش جماران از متن و حاشیه افتتاحیه ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری

ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری صبح امروز(سه شنبه اول خرداد ماه 1403) با حضور مهمانان داخلی و خارجی آغاز به کار کرد.

صاحب‌خبر -

صبح امروز (سه‌شنبه اول خرداد ماه 1403) افتتاحیه مجلس خبرگان رهبری با حضور مهمان داخلی و خارجی از جمله اعضای شورای نگهبان، اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، هیأت دولت و شورای عالی قضایی و همچنین خانواده شهید احمدی‌روشن و شهید زاهدی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار جماران، ساعت هشت صبح امروز(سه‌شنبه اول خرداد ماه 1403) آیین افتتاحیه ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری آغاز شد.

افتتاحیه ششمین دوره‌ مجلس خبرگان رهبری

اولین چیزی که در این مراسم به چشم می‌خورد، صندلی شماره پنج ردیف اول صندلی‌های سالن بود که مزین به عکس آیت‌الله شهید سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور فقید کشورمان و نماینده مردم خراسان جنوبی در مجلس خبرگان رهبری شده بود. صندلی شماره 22 در ردیف دوم نیز مزین به تصویر آیت‌الله شهید سید محمدعلی آل هاشم، نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی و عضو مجلس خبرگان رهبری بود.

البته این نشست غایبین دیگری هم داشت که آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی نماینده مردم خراسان رضوی در مجلس خبرگان رهبری و آیت‌الله قربانعلی درّی نجف‌آبادی، آیت‌الله محمود رجبی و حجت‌الاسلام و المسلمین غلامرضا مصباحی‌مقدم نمایندگان مردم استان تهران در مجلس خبرگان رهبری از جمله معروف‌ترین آنها بودند.

صندلی‌های شماره یک آیت‌الله احمد جنتی رئیس پیشین مجلس خبرگان رهبری، شماره دو آیت‌الله سید محمدرضا مدرسی یزدی، شماره سه محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، شماره چهار محمد مخبر معاون اول رئیس جمهوری، شماره شش حجت‌الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضائیه، صندلی شماره هشت حجت‌الاسلام و المسلمین محمد محمدی گلپایگانی مسئول دفتر مقام معظم رهبری، صندلی شماره 9 حجت‌الاسلام و المسلمین محمدجعفر منتظری رئیس دیوان عالی کشور و صندلی شماره 10 آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری نشسته بودند.

افتتاحیه ششمین دوره‌ مجلس خبرگان رهبری

نکته دیگر حضور مهمانان داخلی و خارجی در کنار اعضای مجلس خبرگان رهبری بود. خالد قدومی نمایش جنبش حماس و ناصر ابوشریف نماینده جهاد اسلامی فلسطین، هاشم عباس سفیر لبنان در ایران و عبدالله بن سعود العنزی سفیر جدید عربستان سعودی در ایران از جمله مهمانان خارجی این مراسم بودند.

پس از قرائت قرآن توسط احمد ابوالقاسمی، قاری بین‌المللی قرآن کریم و پخش سرود جمهوری اسلامی ایران، اعضای هیأت رئیسه سنی ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری به جایگاه هیأت رئیسه دعوت شدند. آیت‌الله محمدعلی موحدی کرمانی نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری رئیس سنی این دوره از مجلس خبرگان و آیت‌الله ابوالقاسم وافی نماینده مردم استان یزد در مجلس خبرگان رهبری نایب رئیسی سنی بودند. منشی‌های هیأت رئیسه سنی نیز حجت‌الاسلام و المسلمین محمدرضا فلاح از استان البرز و حجت‌الاسلام و المسلمین محمدحسین بیاتی از استان آذربایجان غربی بودند.

افتتاحیه ششمین دوره‌ مجلس خبرگان رهبری

قرائت متن پیام مقام معظم رهبری توسط حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی نیز یکی دیگر از برنامه‌های این مراسم بود. در بخشی از این پیام تأکید بر این شده است که «این مجلس‌ یکی از پایه‌های اصلی نظام اسلامی مردم‌سالار است‌ که سلامت نظام را تضمین می‌کند. مجلس‌ خبرگان مظهر مردم‌سالاری اسلامی است. در نظام اسلامی، حکمرانی بشری و هدف‌ها الهی‌ است».

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی در پایان قرائت این پیام گفت: «سر خم می سلامت، شکند اگر سبویی»

برنامه بعدی گزارش روند برگزاری انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری توسط آیت‌الله سید محمدرضا مدرسی، عضو فقهای شورای نگهبان، بود. آیت‌الله مدرسی یزدی در  بخشی از سخنان خود تأکید کرد: کجای عالم رهبری می‌بینید که این همه‌ خصال نیکو در خود جمع کرده باشد؟ این حاصل قانون اساسی ما است.

وی با بیان اینکه مجلس‌ خبرگان مجلس سرنوشت‌ساز برای جمهوری اسلامی است، افزود: در انتخابات مجلس خبرگان رهبری شورای‌ نگهبان کار خود را با دقت‌ و بلکه وسواس دنبال‌ کردند و در آزمون کتبی طوری عمل شد که نه حق کسی‌ ضایع شود و نه قانون زیر پا گذاشته شود. فقهای شورای‌ نگهبان با کمال‌ تقوا و رعایت عدالت‌ تصمیم گرفتند. 37 نفر جدید الورود به خبرگان هستند. این نکته‌ مهمی در گردش‌ نخبگان در جمهوری اسلامی است.

افتتاحیه ششمین دوره‌ مجلس خبرگان رهبری

به گزارش خبرنگار جماران، آیت‌الله محمدعلی موحدی کرمانی در سخنانی در مراسم افتتاحیه ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری با تبریک به نمایندگان منتخب و تسلیت به مناسبت شهادت رئیس‌جمهوری و همراهانش، گفت: یقین دارم‌ رئیس جمهور محبوب ما تمام تلاش خودش را می‌کرد که کشور را از هر نوع بدبختی نجات‌ دهد و مشکلات اقتصادی را به احسن وجه رفع کند. آرزو داریم خداوند این شهید عزیز و شهدای همراه ایشان را با اهل بیت (ع) و شهدای انقلاب و دفاع مقدس محشور کند.

رئیس سنی مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: گرچه آیاتی از قرآن درباره شهدا نازل شده اما مرگ‌هایی هم داریم که شباهت به شهادت دارند، کسانی که خود را در راه خدمت، وقف می‌کنند مراتب بالایی دارند. از خداوند تقاضای علو درجات برای این شهدای عزیز داریم.

وی با بیان اینکه از خداوند می‌خواهیم ما را به خودمان وانگذارد، اظهار داشت: مسئولان و نمایندگان خبرگان مراقب باشند که هر جمله، عمل و رفتارشان در پیشگاه الهی ضبط می‌شود و همه باید در مسیر الهی گام برداریم تا به مردم خدمت کنیم.

آیت‌الله موحدی کرمانی در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد: امام خمینی(س) ایران را از ذلت و کفر نجات‌ داد و به مردم‌ کشور عزت‌ داد. نام ایران به برکت انقلاب اسلامی در جهان‌ مطرح است.

ساعت 9:15 دقیقه زنگ پایان این مراسم به صدا در آمد؛ تا پس از یک تنفس کوتاه، اولین جلسه غیر علنی اعضای ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری آغاز شود. انتخاب هیأت رئیسه مجلس این دوره از مجلس خبرگان رهبری در دستور کار جلسه غیر علنی قرار داشت که آیت‌الله محمدعلی موحدی کرمانی به عنوان رئیس و آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری و آیت‌الله علیرضا اعرافی به عنوان نواب رئیس انتخاب شدند.

اخبار مرتبط

انتهای پیام

نظر شما