شناسهٔ خبر: 67256467 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

رویاسازی با وعده‌های انتخاباتی ممنوع!

در گزارش زیر تاکیدات رهبر معظم انقلاب درباره واقعی‌بودن شعار‌های انتخاباتی را بررسی کرده‌ایم.

صاحب‌خبر -

 همواره در برهه انتخابات و پس ازاعلام اسامی نامزد‌های تاییدصلاحیت‌شده، تبلیغات داعیه‌داران ریاست دولت جدید با چند کلمه، عبارت یا بعضا جمله آهنگین به‌عنوان شعار آغاز می‌شود. درتمام این سال‌ها کم شعارهای انتخاباتی‌ درمقابل چشمان‌مان از دهان نامزد‌ها بیرون نیامده که پس از فائق آمدن آن نامزد در عرصه رقابت با سایر نامزد‌ها و ورودش به پاستور نه‌فقط به ورطه فراموشی سپرده شده، بلکه بعضا تصمیمات دولت چیزی خلاف آن وعده‌های داده شده را برای ملت رقم زده است.

درمقابل رهبر معظم انقلاب دائما این نکته را در تمامی ادوار انتخابات خطاب به نامزد‌ها گوشزد کرده‌اند که شعار‌های غیرواقع‌بینانه فریب دادن مردم تلقی می‌شود و از این رو لازم است شعار و وعده‌ها متناسب با امکانات کشور داده و عمل شود، چراکه وعده غیرعملی ضربه‌ای به اعتماد عمومی جامعه است. نگاهی به شعار‌های سر داده شده ازسوی شش نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری و قیاس آن با واقعیات کشور در حوزه‌های مختلف می‌تواند دید کلی درباره آنها در اذهان عمومی ایجاد کرده و مردم را به سمت انتخاب درست برای هشتم تیر سوق دهد.

تلاش برای حل مشکلات مردم

محمدباقر قالیباف با شعار «تلاش برای حل مشکلات مردم» پا به عرصه انتخاب نهمین رئیس‌جمهور ایران گذاشت و از همان ابتدا روی این نکته تاکید داشت که «باید کاری کرد تا همان‌گونه که مردم دیگر کشور‌ها حسرت اقتدار ایران را می‌خورند، از پیشرفت این کشور نیز دچار شگفتی شوند.» 

استمرار خدمت، صداقت و کارآمدی

«استمرارخدمت، صداقت وکارآمدی» شعارمحوری سعیدجلیلی درنخستین روز‌های آغازتبلیغات چهاردهمین‌انتخابات ریاست‌جمهوری بود، اما جلیلی علاوه بر تاکید بر خدمت، صداقت و کارآمدی، از همان ابتدا اهتمام روی محور‌هایی اعم از شکست انحصار و از بین بردن خط‌کشی‌های نادرست و نیز استفاده از جوانان تحصیلکرده در دولت خود داشت. بار «عدالت» برای جلیلی به‌قدری در قیاس با سایر محور‌های اصلی برنامه‌اش سنگین بود که او در جایی بیان کرده: «نوبت عدالت برای نقش‌آفرینی تک‌تک مردم ایران جهت مشارکت در پیشرفت کشورشان است.»

رویاسازی با وعده‌های انتخاباتی ممنوع!

عدالت، قانون و انصاف

در این دوره از انتخابات واژه «عدالت»، اما به‌عنوان یک شعار انتخاباتی از دهان نامزد دیگری نیز شنیده شد. مسعود پزشکیان نیز شعار «عدالت، قانون و انصاف» را برای تبلیغات انتخاباتی خود برگزید و در مسیر تبیین محور‌های اصلی این شعار بیان کرد که سلامت، رفاه، امنیت غذایی، تامین اجتماعی، فرصت‌های برابر و توزیع برابر درآمد از جمله مولفه‌های اصلی دولت وی خواهد بود. پزشکیان همچنین تاکید کرده است: «اگر می‌خواهیم مشکل کشور حل شود باید به افراد توانمند متکی شده و با وحدت و انسجام در جهت سیاست‌های کلی حرکت کنیم.» این نامزد همچنین وعده بهره‌گیری از ظرفیت‌های صنعت دیجیتال را نیز داده است.

دولت خدمت

علیرضا زاکانی، اما محور شعارهایش را بر‌اساس «دولت خدمت» قرار داده است و وعده کرده که در این مسیر افزایش قدرت خرید و تامین سفره، ارتقای رفاه و آسایش مردم‌محور بر محور خانواده را پیگیری خواهد کرد. وی معتقد است اگر مشوق داده شود، مردم می‌توانند با نقدینگی سرگردان مسکن بسازند و این مشکل را حل کنند.

بیمه و سهمیه بنزین برای رانندگان تاکسی اینترنتی

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی که از همان ابتدا اعلام کرد «خانواده» و توجه به آن دردولت وی ازجایگاه واهمیت ویژه‌ای برخوردار خواهد بود و تمامی اقدامات و برنامه‌هایش حول محور خانواده خواهد چرخید، در وعده‌های انتخاباتی‌اش درباره بیمه و سهمیه بنزین به رانندگان تاکسی اینترنتی صحبت کرده و گفته است تورم مانع جذب سرمایه‌گذاری خارجی بوده و قول تک‌رقمی کردن تورم را داده است.

پایان فیلترینگ

حجت‌الاسلام مصطفی پور‌محمدی نیز اعلام کرده است در دولت «قرار» بحث‌های مختلفی ازجمله توجه به امور اقتصادی برایش حائز اهمیت خواهد بود. وی معتقد است شرایط فعلی اقتصادی ناشی از تحریم‌ها، مانع‌تراشی‌ها و سنگ‌اندازی دشمنان بوده و از این‌رو وعده داده که با دیپلماسی و حضور در ائتلاف‌های بین‌المللی می‌توان این مشکلات را حل کرد. پور‌محمدی همچنین وعده داده به فیلترینگ خاتمه می‌دهد.

 

نظر شما