شناسهٔ خبر: 66775689 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

دهه شصتی‌ها در آستانه تجرد قطعی / لزوم اصلاح هنجارهای اجتماعی

جمعیت‌شناس گفت: مقایسه آمار ازدواج بین دهه‌های ۴۰ و ۵۰  با ۶۰ نشان می‌دهد که عمومیت ازدواج در دهه ۶۰ بین دختران کاهش پیدا کرده است. از این وضعیت تحت عنوان مضیقه ازدواج نام ‌برده می‌شود.

صاحب‌خبر -

شهلا کاظمی‌پور جمعیت‌شناس در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز در خصوص کاهش میزان ازدواج در بین متولدین دهه ۶۰ گفت: مقایسه آمار ازدواج بین دهه‌های ۴۰ و ۵۰ با ۶۰ نشان می‌دهد که عمومیت ازدواج در دهه ۶۰ بین دختران کاهش پیدا کرده است. از این وضعیت تحت عنوان مضیقه ازدواج نام ‌برده می‌شود.

بیشتر بخوانید

چطور ازدواج موفقی داشته باشیم؟

وی افزود: مضیقه ازدواج حالتی ‌است که در هر جامعه‌ برای یکی از ۲ جنس که تعداد بیشتری دارند پیش می‌آید. به نظر من این موضوع برای متولدین دهه‌های ۷۰ و ۸۰ تکرار نشده است.

کاظمی‌پور بیان کرد: ممکن است مردهای زیادی از طریق مهاجرت وارد یک کشور شوند. برای مثال چند سال پیش در استرالیا مردها در مضیقه ازدواج بودند یا در حال حاضر مردان چینی در مضیقه ازدواج هستند و تعداد آن‌ها بیشتر از بانوان در معرض ازدواج است.

جمعیت‌شناس توضیح داد: البته در کشور ما تعداد بانوان بیشتر از مردان نیست ولی چون معمولا بین سن ازدواج خانم و آقا حدودا پنج سال تفاوت وجود دارد، دهه شصتی‌ها باید با دهه پنجاهی‌ها ازدواج کنند و بنابراین تعداد آن‌ها از حالت تناسب خارج می‌شود. یعنی تعداد خانم‌های دهه شصتی مجرد بیشتر از مردان مجرد دهه ۵۰ است.

وی منشا نبود این تناسب را هنجاری اجتماعی دانست و گفت: در کشور ما هنجار اجتماعی به این صورت است که زن و مرد باید اختلاف سنی داشته باشند. بنابراین دختران باید با پسرانی که از خودشان بزرگ‌تر هستند، ازدواج کنند. به همین جهت دختران در کشور ما دچار مضیقه ازدواج شده‌اند. حتی همین الان اگر دختران بالای ۳۵ سال بخواهند با پسران بالای ۳۵ سال ازدواج کنند، باز هم تعداد پسران کمتر است.

کاظمی‌پور در ادامه گفت: البته آمارهای جدید حاکی از آن است که همسان همسریِ سنی (ازدواج با فرد هم‌سن)، در حال افزایش است و همین موضوع باعث می‌شود، خانم‌ها کمتر در معرض مضیقه ازدواج باشند. اگر می‌خواهید مضیقه ازدواج را برای خانم‌ها از بین ببرید باید هنجار همسان همسری سنی را افزایش دهید.

کارشناس جمعیت در پاسخ به این سوال که ملاک‌ها برای تجرد قطعی چیست، ادامه داد: زمانی که مضیقه ازدواج اتفاق می‌افتد، اگر سن افرادی که ازدواج نکرده‌اند بالا برود، برای مثال سن خانم‌ها به بالای ۴۵ سال برسد و سن آقایان هم به بالای ۵۰ سال برسد این افراد دیگر شانس ازدواج ندارند و دچار تجرد قطعی شده‌اند.

وی افزود: ازدواج دختران وقتی سن پایین‌تری دارند و در زمان طلایی ازدواج هستند، شانس ازدواج خوب را برای آن‌ها به ارمغان می‌آورد. همچنین خانم‌هایی که در حال حاضر دچار مضیقه ازدواج هستند باید با سهل‌گیری‌های به موقع، موقعیت ازدواج را برای خود ایجاد کنند.

کارآموز خبرنگاری: الهه مزید

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما