شناسهٔ خبر: 66763838 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

کریم اسد احمد خان، دادستان دیوان کیفری بین المللی ادعا کرد: به دنبال صدور حکم بازداشت برای یحیی سنوار و بنیامین نتانیاهو هستیم

خان به امانپور گفت: اتهامات علیه نتانیاهو و گالانت شامل « کشتار، ایجاد گرسنگی به عنوان روشی برای جنگ، از جمله امتناع از ارسال کمک‌های بشردوستانه، هدف قرار دادن عمدی غیرنظامیان در درگیری» است.

صاحب‌خبر -

به گزارش جماران،  کریم خان، دادستان ارشد دیوان بین المللی کیفری  به سی ان ان گفت: دادگاه کیفری بین المللی به دنبال صدور حکم بازداشت برای یحیی سنوار رهبر حماس و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل به اتهام جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت به دلیل حملات 7 اکتبر به اسرائیل(سرزمین های اشغالی) و متعاقب آن جنگ در غزه است. خان به کریستین امان پور گفت که دیوان کیفری بین‌المللی همچنین به دنبال صدور حکم برای یوآو گالانت، وزیر دفاع ( جنگ ) اسرائیل، و همچنین دو رهبر ارشد دیگر حماس ،  محمد دیاب ابراهیم المصری، رهبر گردان‌های القاسم و اسماعیل هنیه رهبر سیاسی حماس است.

با صدور احکام قضایی علیه سیاستمداران اسرائیلی این اولین باری خواهدبود که دیوان کیفری بین المللی،  مقام ارشد یکی از متحدان نزدیک ایالات متحده را هدف قرار می دهد. این تصمیم، نتانیاهو را در کنار ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه قرار می‌دهد، که دادگاه کیفری بین‌المللی به دلیل جنگ مسکو با اوکراین، حکم بازداشت او را صادر کرد.

اکنون هیئتی از قضات دادگاه بین المللی کیفری اکنون درخواست خان را برای صدور حکم بازداشت بررسی خواهند کرد. خان در گفت و گو با سی ان ان ادعا کرد  که اتهامات سنوار، هنیه و المصری شامل «قتل، گروگان گیری، تجاوز جنسی و تجاوز جنسی در بازداشت» است.

خان به امانپور گفت: اتهامات علیه نتانیاهو و گالانت شامل « کشتار، ایجاد گرسنگی به عنوان روشی برای جنگ، از جمله امتناع از ارسال کمک‌های بشردوستانه، هدف قرار دادن عمدی غیرنظامیان در درگیری» است.

هنگامی که ماه گذشته گزارش‌هایی مبنی بر بررسی این ماجرا از سوی دادستان دیوان بین‌المللی کیفری منتشر شد، نتانیاهو گفت که هر گونه حکم بازداشت دیوان بین‌المللی کیفری علیه مقامات ارشد دولتی و نظامی اسرائیل یک توهین به ابعاد تاریخی خواهد بود و اسرائیل یک سیستم حقوقی مستقل دارد که تمام موارد نقض قانون را به شدت بررسی می کند.

خان در پاسخ به سوال امان پور درباره اظهارات نتانیاهو گفت: هیچکس بالاتر از قانون نیست.

اسرائیل و ایالات متحده اعضای دیوان بین المللی کیفری نیستند. با این حال، پس از اینکه رهبران فلسطینی رسماً در سال 2015 موافقت کردند که به اصول بنیادین دادگاه پایبند باشند، اکنون دیوان بین المللی کیفری ادعا می کند که می تواند صلاحیت قضایی خود را بر غزه، بیت المقدس شرقی و کرانه باختری اعمال کند.

 

اخبار مرتبط

انتهای پیام

نظر شما