شناسهٔ خبر: 66772631 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه توسعه‌ایرانی | لینک خبر

دادستان دیوان کیفری بین‌المللی خواستار بازداشت نتانیاهو و گالانت شد

صاحب‌خبر -

 

دادستان ارشد دیوان کیفری بین‌المللی (ICC) خواستار صدور قرار بازداشت برای سران اسرائیل از جمله نخست‌وزیر و وزیر جنگ اسرائیل شد. «کریم خان» دادستان ارشد دیوان کیفری بین‌المللی گفت این دادگاه به دنبال صدور حکم بازداشت برای چهره‌های مرتبط با درگیری‌های اخیر غزه است، از جمله «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل و «یوآو گالانت» وزیر جنگ اسرائیل. این حکم به دلیل متهم‌شدن این مقامات به جنایت علیه بشریت صادر خواهد شد. با درخواست دادستان، اکنون هیاتی از قضات دیوان کیفری بین‌المللی باید درباره درخواست کریم خان تصمیم‌گیری کنند. صدور قرار بازداشت برای نتانیاهو نشان‌دهنده نخستین مرتبه‌ای است که دیوان کیفری بین‌المللی رهبر ارشد یکی از متحدان نزدیک آمریکا را هدف می‌گیرد. کریم خان به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت، نتانیاهو و گالانت به کشتار در غزه، استفاده از گرسنگی و قحطی به‌عنوان یک ابزار جنگی، جلوگیری از ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه و هدف‌گیری عامدانه غیرنظامیان در جنگ متهم شده‌اند. این دیوان همچنین قصد دارد برای برخی از رهبران حماس نیز قرار بازداشت صادر کند، از جمله برای «یحیی السنوار» رئیس حماس در غزه، «محمد ضیف» فرمانده گردان‌های عزالدین قسام و «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس.  در ماه میلادی گذشته، زمانی که زمزمه‌هایی مبنی بر قصد دیوان کیفری بین‌المللی برای صدور این قرار بازداشت شنیده می‌شد، نتانیاهو در واکنش گفت این یک «توهین در مقیاس تاریخی» است و مدعی شد اسرائیل یک «دستگاه قضایی مستقل» دارد که تمام موارد تخطی از قانون را با دقت بررسی می‌کند. کریم خان در پاسخ به پرسش خبرنگار سی.ان.ان درباره این اظهارات نتانیاهو گفت: هیچ‌کس فراتر از قانون نیست. این دادستان ارشد گفت اگر اسرائیل با درخواست صدور قرار بازداشت مخالفتی دارد، می‌تواند شکایت خود را به قضات دادگاه ارائه کند. 

یائیر لاپید، رهبر اپوزیسیون اسرائیل گفت: تصمیم دادستان دیوان کیفری بین‌المللی یک فاجعه سیاسی است و ما این مقایسه با حماس را نمی‌پذیریم و در مقابل آن ساکت نمی‌نشینیم. یسرائیل کاتس، وزیر خارجه اسرائیل نیز گفت: ما اتاق جنگ ویژه‌ای را برای مقابله با تحرک دیوان کیفری بین‌المللی باز کردیم طبق گزارش رویترز، وی افزود: بیانیه دیوان کیفری بین‌المللی تفاوتی با حمله به قربانیان هفت اکتبر ندارد. هیچ قدرتی ما را از آزادی اسرایمان و نابودی حماس باز نخواهد داشت.

ایتامار بن گویر، وزیر امنیت داخلی اسرائیل نیز گفت: بیانیه دادستان کل دیوان کیفری بین‌المللی، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و یوآو گالانت، وزیر جنگ را با رهبران حماس مساوی می‌داند. فرستادن نمایندگانمان به این دادگاه اشتباه بزرگی است. بنی گانتس، عضو کابینه جنگ اسرائیل گفت: قبول موضع دادستان دیوان کیفری بین‌المللی جنایت تاریخی است که هرگز پاک نخواهد شد. همچنین بتسلئیل اسموتریچ، وزیر دارایی اسرائیل گفت: اسرائیل به دفاع از خود ادامه خواهد داد. دوستان اسرائیل اجازه ادامه فعالیت دیوان کیفری بین‌المللی را نخواهند داد. اسحاق هرتزوگ، رئیس اسرائیل نیز این تصمیم را اقدامی یکجانبه دانست و از رهبران جهان خواست آن را «محکوم» کنند. وی گفت: تصمیم دیوان کیفری بین‌المللی برای صدور حکم جلب رهبران ارشد اسرائیلی اقدامی یکجانبه است که با سوء نیت اتخاذ شده است. 

جنبش مقاومت اسلامی حماس نیز اعلام کرد که اقدام امروز دادستان کل دیوان کیفری بین‌المللی به صدور احکام بازداشت تنها دو نفر از جنایتکاران جنگی اسرائیل یعنی بنیامین نتانیاهو و یواو گالانت را که دست داشتن آن‌ها در نسل‌کشی و جنایات ضدبشری در حق ملت فلسطین ثابت شده، پیگیری کرده است. جنبش حماس از دادستان کل دادگاه لاهه خواست حکم بازداشت تمامی جنایتکاران جنگی اسرائیل و نظامیانی که در جنگ و نسل‌کشی علیه ملت فلسطین دست داشتند را صادر کرده و احکام بازداشت رهبران مقاومت را هم به دلیل نقض کنوانسیون‌ها و قطعنامه‌های بین‌المللی لغو کند.

 

نظر شما