شناسهٔ خبر: 66760972 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

زمان تعویض تسمه تایم را جدی بگیرید

تسمه تایم یکی از مهم‌ترین قطعات مصرفی هر خودرو است که باید در نگهداری و تعویض به موقع تسمه تایم نسبت به سایر قطعات مصرفی خودرو حساسیت بیشتری به خرج دهید، چراکه در صورت پاره شدن تسمه تایم، خسارت سنگینی را متحمل می شوید. به همین جهت در این مطلب بهترین زمان تعویض تسمه تایم انواع خودرو را مورد بررسی قرار می دهیم.

صاحب‌خبر -

آگاهی از زمان تعویض تسمه تایم ؛ عاملی مهم در سلامت موتور خودرو

تسمه تایم یکی از اصلی‌ترین اجزای موتور وسایل نقلیه به‌شمار می‌آید که در اتصال کارآمد میل لنگ به میل بادامک نقش دارد. عملکرد صحیح تسمه تایم ، در روانی موتور و سلامت خودرو تاثیر بسزایی دارد. به همین دلیل عدم توجه به زمان تعویض تسمه تایم در انواع خوردو، ضمن احتمال آسیب به موتور، هزینه‌های فراوانی را به دارندگان وسایل نقلیه تحمیل می‌کند.

نقش تسمه تایم در عملکرد موتور

نبود تسمه تایم یا آسیب دیدن آن به معنای روشن نشدن ماشین است. در زمان فرسوده شدن تسمه‌ها به دلیل تماس با مواد شیمیایی و حرارت بیش از حد موتور، این قطعه کیفیت خود را از دست می‌دهد و نمی‌تواند ارتباط کاملی بین پولی‌های میل‌لنگ و میل سوپاپ ایجاد کند.

بر همین اساس با توجه به این که تسمه تایم از مواد لاستیکی تولید می‌شود، طول عمر مشخصی برای آن‌ وجود دارد و در زمان رسیدن به حد نصاب تعیین شده، باید فورا تسمه تایم را تعویض کرد.

از کجا بفهمیم زمان تعویض‌ تسمه تایم رسیده است؟

هر کدام از لوازم یدکی خودرو طول عمر محدودی دارند و با مشاهده نشانه‌های موجود، می‌توان از زمان تعمیر و تعویض آن‌ها مطلع شد. تسمه تایم نیز به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین قطعات موتور، باید در زمان مناسب تعویض شود تا وسیله نقلیه را با آسیب‌های جدی روبه‌رو نکند. البته در نظر داشته باشید که پاره شدن تسمه تایم یک فرایند از پیش‌تعیین‌شده نیست. معمولا این اتفاق زمانی رقم می‌خورد که در حال رانندگی هستید؛ بنابراین پیش از فرا رسیدن زمان تعویض تسمه تایم باید از سلامت آن مطمئن باشید.

در ادامه به مهم‌ترین نشانه‌ها برای تعویض تسمه تایم می‌پردازیم.

 

زمان تعویض تسمه تایم

 

افت شدید کیفیت تسمه تایم

یکی از اصلی‌ترین نشانه‌های فرا رسیدن زمان تعویض تسمه تایم، افت شدید کیفیت این قطعه است. با فرسوده شدن این نوع از لوازم یدکی، قدرت چنگ زدن تسمه تایم کاهش می‌یابد و این قطعه به‌صورت مداوم لیز می‌خورد و رشته‌های داخل آن کاملا مشخص هستند. به همین دلیل ماشین‌هایی مانند پراید که بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند، نیاز دارند سلامت تسمه تایم آن‌ها به‌صورت مداوم چک شود. البته زمان تعویض تسمه تایم پراید نیز باید مورد توجه باشد.

مشاهده لبه‌های فرسوده

اگر لبه‌های تسمه تایم قابل مشاهده بودند، به این معنا است که باید این قطعه را تعویض کنید. در زمان بروز اشکال در قرقره‌ها و کشنده‌ها یا تحمل شدید گرما توسط تسمه، امکان فرسوده شدن لبه‌های این قطعه مهم در خودروها وجود دارد. بنابراین با مشاهده این نشانه باید تسمه تایم را تعویض کنید.

ترک داشتن تسمه تایم به معنای ضرورت تعویض آن است

تسمه تایم‌های سالم هیچ‌گونه ترکی ندارند. البته برخی قطعات که ترک‌هایی سطحی دارند، نمی‌توانند مشکلی را برای موتور ایجاد کنند. بااین‌حال ترک‌های متعدد و عمیق، نشان‌دهنده فرا رسیدن زمان تعویض تسمه تایم است. اگر این ترک‌ها کاملا با چشم دیده می‌شوند، باید تسمه تایم جدیدی بخرید.

کاهش قدرت موتور

آسیب دیدن تسمه تایم به معنای کاهش قدرت موتور خودرو است. با ماندن رطوبت اضافی بین تسمه و قرقره‌ها، فرایند هیدروپلان شدن تسمه رخ می‌دهد و این فرایند باعث متوقف شدن چرخش می‌شود. به همین دلیل موتور نمی‌تواند به درستی کار کند و باید در اسرع وقت نسبت به تعویض تسمه تایم اقدام کرد.

روشن نشدن ماشین ؛ از نشانه‌های تعویض تسمه تایم

در بسیاری از موارد روشن نشدن ماشین، به دلیل مشکل داشتن تسمه تایم است. پاره شدن یا آسیب دیدن این قطعه، مانع از چرخاندن میل لنگ توسط شفت بادامک می‌شود؛ در نتیجه ماشین اصلا روشن نمی‌شود. این موضوع به‌ویژه در خودروهای مدل‌های قدیمی‌تر بیشتر وجود دارد.

شنیده شدن صدای غیر معمول از موتور

زمانی که کوچک‌ترین صدایی را از موتور شنیدید، باید بدانید که احتمال فرا رسیدن زمان تعویض تسمه تایم رسیده است. این قطعات به‌صورت ناگهانی پاره می‌شوند و علائم مشخصی ندارند؛ اما شنیده شدن صدای غیر معمول از موتور یکی از نشانه‌های تعویض تسمه تایم می‌باشد.

خروج دود از اگزوز

خارج شدن دود از اگزوز همیشه به معنای فرا رسیدن زمان تعویض تسمه تایم نیست؛ اما یکی از رایج‌ترین نشانه‌ها به‌شمار می‌آید. تسمه مسئولیت کنترل میزان ورود و خروج هوا و حرکت سیلندرها را بر عهده دارد. به همین دلیل با بروز اختلال در این فرایند امکان خارج شدن دود شدید از اگزوز افزایش می‌یابد.

نشت روغن از نشانه‌های اصلی آسیب دیدن تسمه تایم است.

پوشش محافظ تعبیه‌شده برای تسمه تایم، مانع از ورود گردوغبار به درون تسمه می‌شود. در صورت شل شدن پیچ و مهره‌هایی که این قطعه را به موتور متصل می‌کنند، امکان نشت روغن وجود دارد. در نتیجه، این نشت فشار روغن را کاهش می‌دهد و تسمه دچار سایش می‌شود. همچنین نشت روغن امکان آسیب دیدن واشر موتور را نیز افزایش می‌دهد.

پیامدهای بی‌توجهی به تعویض‌ تسمه تایم در زمان مناسب

عدم توجه به نشانه‌های تعویض تسمه تایم یا بی‌توجهی نسبت به جایگزینی تسمه جدید با قطعه قدیمی، مشکلات بسیاری را برای خودرو و سرنشینان آن به وجود می‌آورد. یکی از این مشکلات تغییر زمان‌بندی باز و بسته‌ شدن سوپاپ‌های ورودی و خروجی هوا و خروجی دود در موتور است. به‌عنوان مثال در صورت زودتر باز شدن سوپاپ ورودی هوا، هوا و سوخت بیشتری به محفظه احتراق وارد می‌شود. این فرایند احتراق موتور را ضعیف می‌کند و ضمن کاهش قدرت موتور، باعث افزایش تولید دود می‌شود.

از دیگر مشکلات رایج در صورت عدم توجه به زمان تعویض تسمه تایم، امکان برخورد شدید بین سوپاپ و پیستون در محفظه احتراق است. در چنین شرایطی ممکن است سوپاپ‌ها خم شده یا شکسته شوند و یا پیستون آسیب ببیند. بر همین اساس کارشناسان حرفه‌ای توصیه می‌کنند متناسب با مدل و کیلومتر طی شده توسط خودرو، زمان‌بندی دقیقی را برای تعویض تسمه تایم در نظر بگیرید. 

ارتباط نوع تسمه تایم با زمان تعویض آن

تسمه تایم‌ها متناسب با جنس و عملکردشان در انواع مختلفی تولید می‌شوند. شناخت انواع این نوع از لوازم یدکی خودرو از آن جهت اهمیت دارد که هر کدام از آن‌ها، زمان‌بندی متفاوتی را برای تعویض نیاز دارند. به همین دلیل در ابتدا باید نوع تسمه تایم خودروی خود را کاملا بشناسید و سپس به دنبال اطلاع از زمان تعویض تسویه تایم متناسب با مدل خوردو باشید.

بر همین اساس انواع تسمه تایم عبارت‌اند از:

  • تسمه تایم لاستیکی: رایج‌ترین نوع تسمه تایم، ساخته شده از لاستیک و تقویت شده با تارهای فیبری یا فلزی
  • تسمه تایم متغیر: قطعاتی با قابلیت تنظیم زمان‌بندی موتور متناسب با شرایط رانندگی
  • تسمه تایم با روکش نئوپرن: برخورداری از دوام بیشتر نسبت به تسمه‌های معمولی و مقاومت بالا در برابر مواد شیمیایی و حرارت
  • تسمه تایم Kevlar یا Teflon: مناسب برای خودروهای سنگین و رانندگی در شرایط سخت
  • زنجیر تایم: این قطعه یک تسمه نیست؛ اما کاربردی مشابه دارد و می‌توان در برخی موتورها به جای تسمه تایم از آن استفاده کرد
  • تسمه تایم ترکیبی: متریال تولید این نوع از تسمه‌ها متفاوت است تا در شرایط مختلف عملکرد بهتری داشته باشند

بهترین زمان برای تعویض‌ تسمه تایم

با کاربردهای متعدد و نقشی که تسمه تایم در عملکرد مطلوب موتور خودروها دارد، اطلاع از زمان تعویض تسمه تایم بسیار مهم است. به همین دلیل کارشناسان توصیه می‌کنند درصورتی‌که تسلط کاملی به بررسی تسمه تایم ندارید، از کمک مکانیک‌های ماهر کمک بگیرید تا در صورت نیاز فورا این قطعه را تعویض کنید. از سوی دیگر بر اساس برندهای مختلف خودرو، زمان‌بندی تعویض این قطعات متفاوت است. بر همین اساس در ادامه به ارزیابی بهترین زمان برای تعویض تسمه تایم در خودروهای پرکاربرد می‌پردازیم.

زمان‌ تعویض‌ تسمه‌ تایم پژو ۴۰۵

عمر تسمه تایم پژو 405 نسبت به بسیاری دیگر از وسایل نقلیه مانند پراید کوتاه‌تر است. معمولا توصیه می‌شود که تسمه تایم این مدل، پس از 70 هزار کیلومتر تعویض شود. البته نباید فراموش کنید که این عدد یک میزان کلی و نرمال است. ممکن است عملکرد شما به‌گونه‌ای باشد که این میزان به 90 هزار کیلومتر برسد یا به‌گونه‌ای رانندگی کنید که بعد از 50 هزار کیلومتر نیاز به تسم تایم جدیدی داشته باشید.

زمان‌ تعویض‌ تسمه‌ تایم پراید

خودروی پراید به دلیل قیمت مناسب‌تر نسبت به بسیاری از ماشین‌ها، پرمصرف‌ترین خودروی بازار ایران است. مدل‌های جدید این خودرو پس از هر 100 هزار کیلومتر به تسمه تایم جدیدی نیاز دارند. بااین‌حال زمان تعویض تسمه تایم مدل‌های قدیمی‌تر به دلیل فرسودگی موتور سریع‌تر است و معمولا باید پس از 70 هزار تا 90 هزار کیلومتر این قطعات را تعویض کنید.

زمان‌ تعویض‌ تسمه‌ تایم ۲۰۶

خودروهای 206 برای این که عملکرد مطلوبی در موتور داشته باشند، باید تسمه تایم آن‌ها را بعد از حدود 60 تا 70 هزار کیلومتر تعویض کرد. البته با توجه به این که رانندگان این مدل‌ از ماشین‌ها معمولا جوان‌ترها هستند، پیشنهاد می‌شود در صورت مشاهده هرگونه نشانه از فرا رسیدن زمان تعویض تسمه تایم، از تخصص یک مکانیک ماهر کمک بگیرید تا در صورت لزوم، تسمه تایم جدیدی را خریداری کنید.

بهترین زمان برای خرید تسمه تایم جدید برای L90

خودروی L90 در سال‌های اخیر توانسته است با برخورداری از امکانات و کیفیت مناسب‌تر نسبت به رقبای داخلی، طیف متنوعی از مصرف‌کنندگان را قانع کند. بااین‌حال مشکلات مربوط به تسمه تایم و آسیب‌های ناشی از این موضوع را نمی‌توان در این مدل‌ها کتمان کرد. معمولا ماشین‌هایی که بیشتر از 40 هزار کیلومتر را طی می‌کنند، نیاز به تعویض تسمه تایم جدید دارند.

زمان تعویض تسمه تایم در سمند

سمند از محبوب‌ترین ماشین‌های داخلی است که بسیاری از افراد از آن استفاده می‌کنند. بر اساس آخرین نظرات کارشناسان، بهترین زمان تعویض تسمه تایم سمند بعد از پیمودن مسافت 60 هزار کیلومتر است. این میزان متناسب با مدل و سال تولید ماشین می‌تواند متفاوت باشد؛ اما به‌صورت میانگین این عدد را برای تعویض تسمه تایم و بهبود عملکرد موتور در نظر می‌گیرند.

اطلاع از زمان تعویض تسمه‌ تایم برای صاحبان کدام ماشین‌ها اهمیت دارد؟

به‌کارگیری تسمه تایم به جای زنجیر تایم یک گزینه اقتصادی برای کمپانی‌های تولیدکنندگان ماشین‌های چهار سیلندر است. در نتیجه این قطعه در خودروهایی مورد استفاده قرار می‌گیره که با هدف صرفه اقتصادی به بازار عرضه شده‌اند. اگر شما هم از جمله افراد دارای ماشین‌های حداکثر چهار سیلندر هستید، با اطلاع از زمان‌ تعویض‌ تسمه‌ تایم می‌توانید عملکرد موتور ماشین خود را بهبود ببخشید.

مهم‌ترین مزایای استفاده از تسمه تایم به‌جای زنجیر تایم عبارت‌اند از:

  • بدون سروصدا کار کردن تسمه تایم
  • هزینه مقرون‌به‌صرفه‌تر برای خرید تسمه تایم‌ نسبت به زنجیر تایم
  • کاهش خسارت وارد شده به موتور در صورت پاره شدن تسمه تایم نسبت به زنجیر تایم
  • کمتر بودن هزینه تعمیر، تعویض و تنظیم‌ تسمه تایم در مقابل زنجیر تایم‌

راهکارهای موثر برای به تعویق انداختن‌ زمان‌ تعویض‌ تسمه‌ تایم

نمی‌توان زمان‌ دقیق و یکسانی را برای تعویض‌ تسمه ‌تایم در نظر گرفت؛ زیرا این فرایند تا حد بسیار زیادی به عملکرد رانندگان، مقدار مسافت طی شده و سلامت موتور ماشین‌ها بستگی دارد. معمولا توضیحات تکمیلی در دفترچه‌های راهنمای خودروها برای چگونگی نگهداری و طول عمر مفید لوازم یدکی درج شده است که مطالعه آن‌ها به شما برای درک بهتر زمان‌ تعویض تسمه تایم‌ کمک می‌کند.

به‌طورکلی بهترین راهکارها برای افزایش طول عمر تسمه تایم‌ عبارت‌‌اند از: 

  • پرهیز از قرار دادن تسمه بر روی جعبه ابزار یا وسایل دیگر
  • چک شدن مداوم تسمه‌ها در فواصل زمانی معین و تعویض آن‌ها در صورت لزوم
  • اطمینان از عدم وجود ترک و شکستگی در لایه‌ها، پریدگی لبه دندانه‌ها و جدایی لایه‌ها
  • اطمینان از سالم بودن تمام دندانه‌های تسمه
  • عدم استفاده از تسمه‌های دارای ترک و خوردگی
  • تعویض قطعات آسیب‌دیده مانند هرزگردها، پولی و واترپمپ برای جلوگیری از آسیب دیدن تسمه

پژمان پارت ؛ فروشگاه معتبر خرید لوازم یدکی خودرو

در کنار اطلاع از زمان تعویض تسمه تایم، کیفیت این قطعه نیز اهمیت بسیار بالایی در سلامت موتور دارد. بنابراین باید برای اطمینان از کیفیت محصول، فروشگاه‌های لوازم یدکی معتبر انتخاب شوند.

پژمان پارت به‌عنوان یک فروشگاه اینترنتی معتبر، طیف متنوعی از لوازم یدکی خودرو را با تضمین اصالت کالا به فروش می‌رساند. این مجموعه با پشتیبانی از فروش انواع تسمه تایم، وایر شمع و شمع، دیسک و صفحه و سایر لوازم مصرفی خودرو، نیاز شما برای تامین مقرون‌به‌صرفه و باکیفیت قطعات خودرو را پاسخ می‌دهد.

شما می‌توانید برای بهره‌مندی از مزایای مشاوره تخصصی، ارسال سریع و گارانتی بازگشت کالا، از طریق وبسایت لوازم یدکی خودرو پژمان پارت کالای مورد نظرتان را سفارش دهید.

 

*** این مطلب در سرویس گزارش آگهی منتشر شده و تبلیغاتی می باشد؛ لذا جماران هیچ توصیه در رابطه با انجام فعالیت فوق ندارد.

انتهای پیام

نظر شما