شناسهٔ خبر: 66757955 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

رئیس‌جمهوری که منشأ خدمت و وحدت در کردستان بود + فیلم

شهید آیت‌الله رئیسی در دوران کوتاه ریاست‌جمهوری خود سه بار به استان کردستان سفر کرد که طی این سفرها منشأ خدمات بسیاری شد و وحدت بین شیعه و سنی را نیز مستحکم‌تر کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کردستان، اهالی کردستان خوب به خاطر دارند که در یازدهم آبان سال گذشته (۱۴۰۲) رئیس‌جمهور برای سومین بار در دوران ریاست‌جمهوری خود به استان کردستان سفر کرد و در این سفر دو روزه، چندین پروژه مهم و استراتژیک را که سال‌ها افتتاح آن‌ها آرزوی مردم این استان بود، برآورده کرد.

او در ابتدای این سفر خود به کردستان، پروژه راه‌آهن سنندج – همدان را افتتاح کرد و به دو دهه انتظار کردستانی‌ها برای شنیدن صدای سوت قطار پایان داد، با بهره‌برداری از این پروژه قدیمی که حدود دو دهه از آغاز آن گذشته بود، کردستان به شبکه ریلی کشور متصل شد که در حال حاضر ظرفیت انتقال مسافر آن، سالانه ۳۰۰ هزار نفر و در بخش باری ۵۰۰ هزار تُن است.

رئیس‌جمهور فقید کشورمان در آیین افتتاح راه‌آهن سنندج، بر ضرورت تکمیل این پروژه تا مرز باشماق مریوان و اتصال آن به خطوط بین‌المللی نیز تاکید کرد.

آیت‌الله رئیسی، سپس با استقبال پرشور مردم سنندج در میدان آزادی این شهر حضور یافت و برای مردم استان کردستان سخنرانی کرد. بهره‌برداری از پروژه‌های نیمه تمام، واگذاری مسکن ملی، اولویت بومی گزینی در کردستان و برنامه برای اشتغال و رفع بیکاری در استان از مهم‌ترین بیانات او در جمع مردم سنندج بود.

رئیس‌جمهوری که منشأ خدمت و وحدت در کردستان بود + فیلم

اقامه نماز وحدت‌بخش در مسجد جامع سنندج

رئیس‌جمهور در ادامه برنامه‌های سفر خود به کردستان با حضور در مسجد جامع سنندج، با روحانیون شیعه و اهل سنت این استان دیدار و نماز را به‌صورت جماعت با آن‌ها اقامه کرد که امامت آن را ماموستا فایق رستمی، امام جمعه سنندج برعهده داشت.

مرحوم رئیسی در جمع روحانیون شیعه و سنی گفت که «این سومین سفر ما به استان کردستان برای رفع مشکلات مردم است و اگر لازم باشد ۳۰ بار دیگر هم به این استان خواهم آمد تا از رفع مشکلات اطمینان پیدا کنم» که همین جمله بسیار موجب خوشحالی و مسرت اهالی این استان شد.

رئیس‌جمهور در این سفر از نمایشگاه دستاوردهای بانوان کارآفرین این استان نیز در شهر سنندج بازدید کرد و در جریان این بازدید، دقایقی را با غرفه‌داران به گفت‌وگو پرداخت و در جریان مسائل و مشکلات آنان قرار گرفت.

او در این سفر با نخبگان و خانواده شهدای استان کردستان نیز دیدار کرد که در این دیدارها نیز بیانات ارزشمندی را مطرح کرد، حول محور همه این سخنان پیشرفت و آبادانی کردستان و وحدت بین شیعه و سنی بود.

رئیس‌جمهوری که منشأ خدمت و وحدت در کردستان بود + فیلم

افتتاح پروژه‌هایی با قدمت بیش از دو دهه

در دومین روز از سفر رئیس جمهور به کردستان، اهالی شهر سقز به‌عنوان دومین شهرستان پرجمعیت استان کردستان، پس از سال‌ها انتظار شاهد تکمیل و بهره‌برداری فرودگاه شهر خود بودند.

این پروژه نیز که حدود ۲۷ سال از آغاز عملیات اجرایی آن می‌گذشت، با حضور رئیس‌جمهور، وزیر راه و شهرسازی، استاندار کردستان و تعدادی دیگر از مسئولان کشوری و استانی به افتتاح رسید و در حال حاضر فعال است.

حدود ۱.۵ میلیون نفر از شهرهای شمالی استان کردستان از جمله بانه، سقز، دیواندره و شهرهای جنوبی آذربایجان غربی همچون بوکان، شاهین دژ، تکاب، مهاباد، سردشت و پیرانشهر از خدمات این فرودگاه بهره‌مند شده‌اند.

بهره‌برداری از سالن ورزشی ۱۲۰۰ نفری شهرستان بانه و سخنرانی در جمع مردم این شهر، از دیگر برنامه‌های رئیس‌جمهور در کردستان بود که او در این جمع نیز به حل مشکل آب شرب بانه اشاره و در ادامه به ضرورت ایجاد بازاچه‌های صنایع‌دستی و رونق گردشگری تاکید کرد.

رئیس‌جمهوری که منشأ خدمت و وحدت در کردستان بود + فیلم

حضور در شورای توسعه و برنامه‌ریزی استان کردستان و کنفرانس خبری با اصحاب رسانه و خبرنگاران استان نیز از دیگر بخش‌های مهم سفر مرحوم رئیسی به کردستان بود که او در این دو جلسه نیز بر ضرورت تشکیل کارگروه اشتغال با محوریت فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، ساماندهی مبادلات مرزی، رفع تنش آبی، نهضت تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام، تکمیل مسکن ملی و بومی گزینی در این استان تاکید کرد.

البته در این سفر تعدادی از وزرا نیز او را همراهی می‌کردند و در نقاط مختلف استان پروژه‌های مهمی را افتتاح کردند که منشأ خیر برای استان کردستان شد.

تصویب ۱۴ هزار میلیارد تومان اعتبار برای کردستان در سفر دوم استانی رئیس‌جمهور

در مجموع در این سفر که دور دوم سفر استانی رئیس‌جمهور به استان کردستان محسوب می‌شد، حدود ۱۴ هزار میلیارد تومان اعتبار برای اتمام پروژه‌های استان مصوب شد.

رئیس جمهور در آذرماه سال ۱۴۰۱ نیز در دومین سفر خود به کردستان که نه در قالب سفر استانی و بلکه برای افتتاح پروژه آمده بود، پروژه آبرسانی از سامانه انتقال آب سد آزاد به تصفیه خانه شهر سنندج را افتتاح کرد که بهره‌برداری از این پروژه نیز به سال‌ها نارضایتی مردم این شهر از کیفیت آب شرب این شهرستان پایان داد.

حضور سرزده در بازار شهر سنندج و دیدار با مردم و نشست با روحانیون و نخبگان استان در سالن آزادی این شهر، از مهمترین برنامه‌های سفر یک روزه رئیس جمهور به استان کردستان در دهم آذر سال ۱۴۰۱ بود.

رئیس‌جمهوری که منشأ خدمت و وحدت در کردستان بود + فیلم

تصویب ۱۶ هزار میلیارد تومان طرح برای کردستان در دور اول سفر استانی

رئیس‌جمهور فقید کشورمان در هفدهم تیرماه ۱۴۰۱ نیز برای اولین بار در قالب سفر استانی به استان کردستان سفر کرد که در این سفر نیز حدود ۱۶ هزار میلیارد تومان طرح در قالب ۱۸۱ مصوبه برای این استان توافق شد.

حضور در جمع مردم روستای قلعه‌جی سروآباد و دستور رسیدگی به مشکلات ناشی از بمباران شیمیایی این منطقه، بازدید از بزرگترین مزارع پرورش قارچ کشور در سروآباد، حضور شهرستان سقز و دیدار با مردم، نخبگان، علما و خانواده شهدا و جانبازان این شهرستان، شرکت در نماز جمعه وحدت بخش شهر سنندج، دیدار با علما و روحانیون، حضور در میان مردم شهر سنندج در ورزشگاه ۲۲ گولان و شرکت در شورای اداری و نشست خبری با اهالی رسانه کردستان از جمله برنامه‌های دور اول سفر رئیس‌جمهور به کردستان بود.

نکته حائز اهمیت تلاش بی‌وقفه رئیس‌جمهور فقید کشورمان برای آبادانی استان کردستان بود که بارها از زبان استاندار کردستان نیز این مسئله شنیده شده است.

مرحوم رئیسی همواره پیگیر مسائل و مشکلات استان کردستان بود و سه سفر در دوره ریاست جمهوری ایشان به کردستان نیز گواه همین مسئله است.

رئیس‌جمهوری که منشأ خدمت و وحدت در کردستان بود + فیلم

حضور در میان مردم در سفر به کردستان

او در سفرهای خود به کردستان همواره در میان مردم این استان حضور پیدا می‌کرد و خود از نزدیک در جریان مسائل و مشکلات آن‌ها قرار می‌گرفت.

شرکت در نمازهای جماعت اهل سنت نیز جلوه دیگری از شخصیت وحدت بخش آیت‌الله رئیسی در سفرهای خود به استان کردستان بود که میراثی ماندگار را در این باره به یادگار گذاشتند.

مردم استان کردستان خدمات ماندگار و تلاش بی‌وقفه مرحوم آیت‌الله رئیسی، رئیس‌جمهور فقید کشورمان را برای این استان فراموش نخواهند کرد و پروژه‌هایی که ایشان در این استان به سرانجام رساندند تا سال‌ها منشأ خیر برای مردم کردستان خواهد شد.

نظر شما