شناسهٔ خبر: 66756133 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رویدادایران | لینک خبر

دستاوردهای دانش بیولوژی تولیدمثل در تحقق اهداف جوانی جمعیت اثرگذار است دستاوردهای دانش بیولوژی تولیدمثل در تحقق اهداف جوانی جمعیت اثرگذار است

دکتر ساناز علایی با بیان اینکه این گروه با بهره‌گیری از دانش علوم زیستی و فناوری‌ های نوین، به دنبال تسهیل در رسیدن به اهداف باروری و تولید مثل است، افزود: از این رو مراکز درمانی و آزمایشگاه‌ های بیولوژی تولیدمثل نقشی بسیار حیاتی در ارائه خدمات به زوجین نابارور و حفظ باروری در جامعه دارند. عضو هیات

صاحب‌خبر -

دکتر ساناز علایی با بیان اینکه این گروه با بهره‌گیری از دانش علوم زیستی و فناوری‌ های نوین، به دنبال تسهیل در رسیدن به اهداف باروری و تولید مثل است، افزود: از این رو مراکز درمانی و آزمایشگاه‌ های بیولوژی تولیدمثل نقشی بسیار حیاتی در ارائه خدمات به زوجین نابارور و حفظ باروری در جامعه دارند.

عضو هیات علمی دانشکده علوم و فناوری های نوین پزشکی شیراز تشخیص دقیق علت های ناباروری را از جمله محورهای تاثیرگذاری دستاوردهای این گروه آموزشی برشمرد و گفت: با تلاش های اساتید این گروه آموزشی و با استفاده از تست ‌ها و تحلیل‌ های تخصصی بر روی نمونه ‌های اسپرم و تخمک، علت مشکل ناباروری برای تدوین طرح درمانی مناسب، قابل شناسایی است.

علایی در ادامه با اشاره به استفاده از فناوری های کمک باروری به عنوان دیگر محور تلاش های این گروه آموزشی ادامه داد:  گروه بیولوژی تولیدمثل با بهره‌گیری از فناوری های کمک باروری، فرآیند IVF (تلقیح مصنوعی) و ICSI (تزریق مستقیم اسپرم) را امکان‌پذیر می ‌سازد که این روش ‌ها برای زوجینی که به طور طبیعی قادر به باروری نیستند، گزینه ‌های موثری محسوب می شود.

او همچنین به تلاش این گروه برای حفظ باروری و ذخیره اسپرم و تخمک به عنوان گامی دیگر در این راستا پرداخت و افزود: ایجاد بانک فریز اسپرم و تخمک با استفاده از فناوری های روز دنیا، به مردان، زنان و دخترانی که برای انجام درمان‌هایی مانند شیمی درمانی یا بیماری‌هایی مانند سرطان نیاز به ذخیره اسپرم یا تخمک دارند، این امکان را می‌دهد تا در آینده بتوانند به راحتی از اسپرم یا تخمک خود برای باروری استفاده کنند.

مدیرگروه بیولوژی تولیدمثل دانشگاه علوم پزشکی شیراز آزمایشگاه‌های بیولوژی تولیدمثل را زیرساختی مناسب در این حوزه برشمرد که با فعالیت در زمینه تحقیقات و پژوهش‌ های علمی، به نوآوری در روش‌ها و فناوری‌های مربوط به بهبود درمان ناباروری کمک می‌کند و اضافه کرد: با توجه به اهمیت فعالیت های مرتبط با بیولوژی تولیدمثل در جامعه، توسعه و پیشرفت در این زمینه می‌تواند بهبودی عمده‌ای در سلامتی جامعه به همراه داشته باشد.

علایی با بیان اینکه پرورش متخصصان و کادر متخصص در این حوزه، می‌تواند نقش بسزایی در گسترش و توسعه مراکز درمان ناباروری داشته باشد، گفت: این متخصصان، با داشتن دانش و مهارت‌های لازم، می‌توانند بهبود اساسی در فرآیند درمان ناباروری زوجین ایجاد کنند که از جمله نقش‌های مهم آنان می‌توان به ارائه مشاوره‌های تخصصی به زوجین نابارور، ارتقای فرآیندهای درمانی با بهره‌گیری از آخرین دستاوردهای علمی و فناوری، همچنین توسعه روش‌های جدید و موثر در حوزه درمان ناباروری اشاره کرد.

به گفته عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز این تلاش ‌ها به ویژه به کاهش زمان موردنیاز برای انجام فرآیندهای درمانی و همچنین بهبود کیفیت خدمات ارائه شده به بیماران کمک می‌کند.

مدیرگروه بیولوژی تولیدمثل دانشگاه علوم پزشکی شیراز تربیت و توسعه متخصصان در زمینه بیولوژی تولیدمثل را موجب افزایش دسترسی به خدمات درمانی ناباروری، کاهش نارضایتی ‌ها و استرس‌های مرتبط با این مشکل و در نتیجه افزایش رضایت خانواده ها و افراد جامعه در این زمینه دانست.

برچسب‌ها:

نظر شما