شناسهٔ خبر: 66741318 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: عصرخودرو | لینک خبر

تازه های سایپا با سیستم انتقال قدرت مشابه کیا و هیوندای

تجهیز اطلس و سهند به نسل جدید گیربکس اتوماتیک

عصر خودرو- گروه خودروسازی سایپا در راستای ایجاد تنوع در قوای محرکه محصولات در جهت پاسخ به نیازهای متنوع بازار و مشتریان، نسل جدید گیربکس اتوماتیک CVT را آماده نصب روی دو محصول جدید سهند و اطلس کرده است. این دو خودرو جدید که سرآمد خانواده پلتفرم سری ۲۰۰ سایپا به حساب می آیند با این گیربکس، اقتصادی ترین خودروهای اتوماتیک جدید بازار ایران خواهند بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، سهند به عنوان یک خودرو در کلاس سدان از موتور M15GSI که بر پایه موتورM15  توسعه‌یافته است بهره می‌برد. در این موتور ارتقا یافته با تغییرات ایجادشده در سر سیلندر و سطح بالایی پیستون و با تغییرات در میل‌سوپاپ و استفاده از تکنولوژی زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها، روی‌هم‌رفته بهبود عملکرد موتور نظیر افزایش نسبت تراکم، افزایش توان، افزایش گشتاور و بهبود مصرف سوخت و آلایندگی را به همراه داشته است. این خودرو در بخش سیستم‌های دینامیکی از سیستم تعلیق مک فرسون در محور جلو و سیستم تعلیق یکپارچه محور عقب استفاده‌شده است. در نمای بیرونی سهند چراغ‌های جلو LED و چراغ روشنایی روز مطابق استاندارد بین‌المللی شماره R67 اتحادیه اروپا، در کنار جلوپنجره شش‌ضلعی ترکیب جذابی را تشکیل داده‌اند، چراغ‌های عقب باریک و تمام  LEDکه استفاده از آن برای اولین بار در خودروهای بومی محسوب می‌شود بر روی گلگیر و صندوق‌عقب نقش بسته است.

سایپا اطلس یک هاچ بک چهارمتری با فضای بار 285 لیتری و فاصله بین دو محور 2.4 مشابه هیوندای اکسنت است که در تیپ G، به عنوان فول ترین تیپ از مدل های دستی این خودرو عرضه می شود.  پیشرانه این خودرو تغییرات زیادی در مقایسه با نسخه های قبلی محصولات پلتفرم X200 داشته و اکنون توان آن به 90 اسب بخار رسیده است و گشتاورش نیز به 137 نیوتون متر رسیده که هم قدرت و هم گشتاور در دور موتور پایینترین به دست می آیند و در نتیجه مصرف سوخت ترکیبی این خودرو نسبت به محصولاتی مانند کوییک و تیبا حدود نیم لیتر کاهش پیدا کرده و به کمتر از 7 لیتر رسیده است. ترمزهای اطلس نیز همچنان در جلو دیسکی و در عقب کاسه ای است. اطلس در تمامی تیپ ها از مجموعه واحد آپشن ها و تکنولوژی های ایمنی بهره می برد که سرآمد آن ها تکنولوژی کنترل الکترونیکی پایداری یا ESC است که بر اساس الزامات استانداردی روی این خودرو نیز نصب شده است. اطلس علاوه بر آن به ABS، EBD، ترمز کمکی BAS، کنترل کشش TCS، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی بدون عقبگرد خودرو یا HSA ، دو کیسه هوا، سیستم کنترل فشار باد تایرها TPMS و ... مجهز شده است. از مهمترین امکانات اطلس می توان به سیستم تهویه مطبوع نیمه اتوماتیک، نشانگر تعویض دنده، سنسور عقب، چراغ روشنایی در روز، غربیلک D فرمان، سنسور نور ، Auto Light ، باربند اسپرت، دستگیره آسان بازشو، نشانگر سرویس دوره ای، نمایشگر لمسی 7 اینچی، دوربین عقب، کنترل صدا از روی فرمان، روکش چرم صندلی ها، آینه های تاشو برقی جانبی، آنتن کوسه ای و تریم دو رنگ داخلی اشاره کرد. حال با در نظر گرفتن این نکته که با بودجه 400 میلیون تومان، مالک یک هاچ بک صفرکیلومتر 90 اسب بخاری با گیربکس دستی و امکاناتی نظیر سیستم کنترل کشش و پایداری، نمایشگر 7 اینچی ، دوربین عقب و ... می شوید نشان دهنده آن است که این خودرو مزیت های به مراتب بیشتری از گزینه ها ضعیف تر با کارکرد بسیار بالا در بازار دارد.

مدیر پروژه طراحی و توسعه قوای محرکه اطلس و سهند از تجهیز این دو محصول به قوای محرکه CVT خبر داد و گفت: دو خودرو اتوماتیک جدید شرکت سایپا و پارس خودرو با قیمت اقتصادی و مجهز به امکانات روز به بازار عرضه خواهند شد.

شهرام رحیمی با بیان این مطلب افزود: پروژه توسعه قوای محرکه اطلس و سهند CVT، با انتخاب موتور M15GSI و گیربکس CVT شرکت پانچ با تجهیز به سامانه ESC و آپشن‌های روز، وارد مرحله تست‌های مصرف سوخت، آلایندگی و سایر آزمون‌های نهایی شده است.

او تصریح کرد: مگاموتور تلاش کرده با انتخاب قوای محرکه اقتصادی، بهترین کارایی از منظر استانداردهای طراحی در چینش قوای محرکه این محصولات در نظر گرفته شود.
رحیمی در ادامه در تشریح عملکرد قوای محرکه مورد استفاده در اطلس و سهند، گفت: با بررسی‌های تخصصی و امکان‌سنجی تیم تحقیق و توسعه شرکت مگاموتور و با همکاری شرکت پانچ، امکانات و قابلیت‌های جدید و متفاوتی با مکانیزم‌های عملکردی متنوع و پیشرفته در گیربکس CVT اطلس و سهند در نظر گرفته شده است.

مدیر پروژه طراحی و توسعه قوای محرکه اطلس و سهند CVT اضافه شدن قابلیت‌ جدید SAT Mode به مودهای رانندگی را یکی دیگر از دستاوردهای طراحی و نصب گیربکس‌ جدید گروه سایپا عنوان کرد و گفت: قابلیت جدید این گیربکس از نظر عملکردی کاملا مشابه با گیربکس‌های CVT نسل X-Tronic شرکت نیسان و گیربکس‌های CVT نسل I-VT شرکت‌های کیا و هیوندای است.

او افزود: قابلیت SAT Mode باعث افزایش لذت رانندگی با گیربکس‌های CVT و ایجاد حس تعویض دنده، عدم تغییر مدام نسبت دنده در این حالت و افزایش عمر و دوام پولی‌ها و تسمه گیربکس CVT و کاهش میزان صدای نفوذی به کابین خودرو در شتاب گیری‌ها می‌شود.

به گفته رحیمی باتوجه به رده اقتصادی دو محصول یادشده، بهره‌گیری از قوای محرکه CVT شرکت مگاموتور، موجب عرضه محصولاتی چابک و کارآمد با قابلیت‌های جذاب برای نسل جوان خواهد بود.

رحیمی در پایان اظهار کرد: مگاموتور به‌عنوان تامین‌کننده موتور و قوای محرکه محصولات گروه خودروسازی سایپا تلاش می‌کند با ورود به فاز طراحی و تولید موتور و گیربکس‌های پیشرفته و نوین و تجهیز محصولات سایپا به این امکانات، پاسخ‌گوی نیاز بازار کشور باشد.

نظر شما