شناسهٔ خبر: 66742544 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

بررسی گزینه های اتوماتیک سایپا

اقتصاد ایران: عصر خودرو- خودروهای اتوماتیک برای پاسخ به نیاز مشتریان سطح متوسط به بالای بازار خودروهای ایرانی تا کنون در تعداد محدودی از سوی خودروسازان توسعه پیدا کرده و عرضه شده است.

صاحب‌خبر - به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، گروه خودروسازی سایپا در این زمینه عملکرد قابل توجهی طی سال های گذشته داشته و برای دستیابی به قوای محرکه استاندارد و قابل نصب روی همه محصولاتش به سراغ گیربکس CVT برند معتبر پانچ رفته که در محصولات معتبر هیوندای نیز مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از خودروهایی که از این گیربکس CVT بهره می برد و در دسته سدان های سگمنت C قرار می گیرد شاهین اتوماتیک است که علاوه بر قوای محرکه اتوماتیک، امکانات و تریم متفاوتی نسبت به شاهین معمولی دارد. شاهین اتوماتیک بر اساس پلتفرم SP100 سایپا توسعه پیدا کرده است و در اصل نمونه ارتقا یافته شاهین دنده ای تیپ G به حساب می آید. این خودرو به پیشرانه 1.5 لیتری 4 سیلندر و 8 سوپاپ توربوشارژر مجهز است که 109 اسب بخار قدرت را با گشتاور 178 نیوتن متر تولید می کند. کشش یک خودرو وابستگی زیادی به گشتاور دارد و گشتاور شاهین در این زمینه می تواند پاسخگوی قدرتمندی به نیاز کشش در خودرویی با این ابعاد و در این کلاس باشد. جعبه دنده شاهین اتوماتیک CVT است که توسط کمپانی پانچ بلژیک تولید می شود و قابلیت اسپرت، برفی و تیپ ترونیک 7 سرعته مصنوعی برای آن در نظر گرفته شده است. جعبه فرمان این سدان ملی سایپا مانند نسخه دنده دستی از نوع فرمان کمکی برقی است و تعلیق مک فرسون در بخش جلو و توییست بیم در بخش عقب آن دیده می شود. شاهین اتوماتیک CVT از نظر امکانات رفاهی و ایمنی تا حدی در جایگاه بهتری نسبت به نسخه دنده ای تیپ G قرار دارد. در کنار دو کیسه هوا، تریم داخلی چرم، رینگ آلومینیومی 15 اینچی، سنسور نور، سانروف برقی، تهویه اتوماتیک، دوربین و سنسور پارک عقب، استارت دکمه ای، آینه های تاشو برقی و چراغ روشنایی روز که در شاهین G هم وجود دارد در نمونه اتوماتیک CVT این خودرو امکانات دیگری مانند کروز کنترل، محدودکننده سرعت، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، سامانه کنترل حرکت در سربالایی، نمایشگر لمسی بزرگتر، تریم داخلی جدید، کروم کاری جدید و… دیده می شود. در بحث ظاهری هم شاهین اتوماتیک به جلو پنجره کرومی، دستگیره های کرومی، نوار کرومی روی درِ صندوق و نشان CVT روی گلگیر مجهز شده است. سایپا اطلس در دو تیپ E و L قرار است به گیربکس اتوماتیک CVT جدید سایپا که توسط مگاموتور تولید می شود مجهز شود. این گیربکس توانایی تعویض دستی 6 سرعته را فراهم می کند و سیستم کمکی فرمان آن بر خلاف مدل G که هیدرولیکی است از نوع الکتریکی خواهد بود. تیپ E اطلس فول ترین تیپ این خودرو و تقریبا مشابه نسخه دستی G است با این تفاوت که چند آپشن نظیر 2توییتر، هشدار نقاط کور BSD، سنسور باران، کروز کنترل و استارت دکمه ای و ورود بدون کلید نیز به آن افزوده خواهد شد. سایپا اطلس یک هاچ بک چهارمتری با فضای بار 285 لیتری و فاصله بین دو محور 2.4 متر مشابه هیوندای اکسنت است. پیشرانه این خودرو تغییرات زیادی در مقایسه با نسخه های قبلی محصولات پلتفرم X200 داشته و اکنون توان آن به 90 اسب بخار رسیده است و گشتاورش نیز به 137 نیوتون متر رسیده که هم قدرت و هم گشتاور در دور موتور پایینترین به دست می آیند و در نتیجه مصرف سوخت ترکیبی این خودرو نسبت به محصولاتی مانند کوییک و تیبا حدود نیم لیتر کاهش پیدا کرده و به کمتر از 7 لیتر رسیده است. ترمزهای اطلس نیز همچنان در جلو دیسکی و در عقب کاسه ای است. اطلس در تمامی تیپ ها از مجموعه واحد آپشن ها و تکنولوژی های ایمنی بهره می برد که سرآمد آن ها تکنولوژی کنترل الکترونیکی پایداری یا ESC است که بر اساس الزامات استانداردی روی این خودرو نیز نصب شده است. اطلس علاوه بر آن به ABS، EBD، ترمز کمکی BAS، کنترل کشش TCS، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی بدون عقبگرد خودرو یا HSA ، دو کیسه هوا، سیستم کنترل فشار باد تایرها TPMS و ... مجهز شده است. از مهمترین امکانات اطلس می توان به سیستم تهویه مطبوع نیمه اتوماتیک، نشانگر تعویض دنده، سنسور عقب، چراغ روشنایی در روز، غربیلک D فرمان، سنسور نور ، Auto Light ، باربند اسپرت، دستگیره آسان بازشو، نشانگر سرویس دوره ای، نمایشگر لمسی 7 اینچی، دوربین عقب، کنترل صدا از روی فرمان، روکش چرم صندلی ها، آینه های تاشو برقی جانبی، آنتن کوسه ای و تریم دو رنگ داخلی اشاره کرد. اخبار منتشر شده از سوی سایپا حاکی از آن است که پروژه توسعه قوای محرکه اطلس CVT، با انتخاب موتور M15GSI و گیربکس CVT شرکت پانچ با تجهیز به سامانه ESC و آپشن‌های روز، وارد مرحله تست‌های مصرف سوخت، آلایندگی و سایر آزمون‌های نهایی شده است. همچنین با بررسی‌های تخصصی و امکان‌سنجی تیم تحقیق و توسعه شرکت مگاموتور و با همکاری شرکت پانچ، امکانات و قابلیت‌های جدید و متفاوتی با مکانیزم‌های عملکردی متنوع و پیشرفته در گیربکس CVT اطلس در نظر گرفته شده است. مدیر پروژه طراحی و توسعه قوای محرکه اطلس و سهند CVT اضافه شدن قابلیت‌ جدید SAT Mode به مودهای رانندگی را یکی دیگر از دستاوردهای طراحی و نصب گیربکس‌ جدید گروه سایپا عنوان کرد و گفت: قابلیت جدید این گیربکس از نظر عملکردی کاملا مشابه با گیربکس‌های CVT نسل X-Tronic شرکت نیسان و گیربکس‌های CVT نسل I-VT شرکت‌های کیا و هیوندای است. او افزود: قابلیت SAT Mode باعث افزایش لذت رانندگی با گیربکس‌های CVT و ایجاد حس تعویض دنده، عدم تغییر مدام نسبت دنده در این حالت و افزایش عمر و دوام پولی‌ها و تسمه گیربکس CVT و کاهش میزان صدای نفوذی به کابین خودرو در شتاب گیری‌ها می‌شود.به گفته رحیمی باتوجه به رده اقتصادی دو محصول یادشده، بهره‌گیری از قوای محرکه CVT شرکت مگاموتور، موجب عرضه محصولاتی چابک و کارآمد با قابلیت‌های جذاب برای نسل جوان خواهد بود. دانلود با کیفیت

برچسب‌ها:

نظر شما