شناسهٔ خبر: 66739844 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: میراث آریا | لینک خبر

استان کرمان دارای ۵ پایگاه جهانی و ۲ پایگاه ملی است

محمد شجاعی

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان گفت: کرمان از ظرفیت خوبی برخوردار است و از ۲۶ پایگاه جهانی در کشور استان کرمان پنج پایگاه جهانی و از ۹۸ پایگاه ملی استان کرمان دو پایگاه ملی را داراست.

صاحب‌خبر -

به گزارش میراث آریا، در دومین روز از هفته میراث‌فرهنگی، جلسه شوراهای راهبردی پایگاه‌های ملی و جهانی استان کرمان به صورت برخط با حضور علی دارابی معاونت میراث فرهنگی و قائم مقام وزارتخانه و رضا سامه مدیرکل امور پایگاه‌های میراث ملی و جهانی برگزار شد.

در این جلسه سعید شاهرخی گفت: هسته اولیه پایگاه‌ها در قالب پایگاه‌های باستان‌شناسی همچون شوش، تخت جمشید، هگمتانه، سیلک حدود یک قرن پیش شکل گرفته و پس از جنگ تحمیلی گسترش پایگاه‌ها در دهه ۷۰ آغاز شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی فرهنگی استان کرمان با اشاره به اینکه سال‌های ۸۰ تا ۸۶ با فعالیت هماهنگ و مستمر ۶۵ پایگاه در قالب ملی و جهانی شکل گرفت، گفت: تفکیک پایگاه‌ها به صورت ملی و جهانی در سال‌های ۸۷ تا ۹۱ انجام شد و در سال ۹۲ مورد بازنگری و سامان‌دهی مجدد قرار گرفت.

او ادامه داد: در حال حاضر ۹۸ پایگاه ملی و ۲۶ پایگاه جهانی در قالب ۴۶ مکان در کشور در حیطه پژوهش، حفاظت، معرفی و مرمت به صورت چند رشته‌ای فعالیت دارند.

شاهرخی گفت: استان کرمان از ظرفیت خوبی برخوردار است و از ۲۶ پایگاه جهانی در کشور استان کرمان ۵ پایگاه جهانی و از ۹۸ پایگاه ملی استان کرمان ۲ پایگاه ملی را داراست.

مدیرکل میراث‌فرهنگی فرهنگی استان کرمان در ادامه با بیان اینکه پایگاه‌های میراث جهانی و ملی در چهارچوب مدیریت یکپارچه و نظام‌مند با بهره‌مندی از ظرفیت‌ها و توان علمی و تخصصی راه اندازی شده است گفت: ایجاد این ظرفیت بستر ارتقای حفاظت و صیانت از اصالت، تمامیت و ارزش‌های برجسته آثار فرهنگی و طبیعی پایگاه‌ها، زمینه‌ی ترویج و انتقال آن به نسل‌های آینده را فراهم می‌کند.

او اهداف اصلی شوراهای راهبردی را حفاظت، مرمت و صیانت از آثار پایگاه‌های میراث ملی و جهانی منطبق با معیارهای بین المللی دانست و افزود: ایجاد ارتباط مستمر و شبکه داخلی بین پایگاه‌ها در سطح ملی جهت انتقال تجربیات در زمینه معرفی و آموزش، شیوه‌های مشارکت‌های درون و برون سازمانی و تدوین دستورالعمل‌های حفاظت و توسعه پایدار مشترک، فعالیت‌های پژوهشی و اجرایی از دیگر اهداف این مجموعه است.

شاهرخی همسان‌سازی کیفی پایگاه‌های ثبت جهانی، تعامل با مراکز علمی، فرهنگی و آموزشی در سطح بین‌المللی را مهم دانست و گفت: دستیابی به استانداردهای مناسب علمی و پژوهشی جهت الگوسازی در زمینه صیانت و حفاظت از ارزش‌های تاریخی، فرهنگی و معرفی و آموزش نیروی انسانی، در حوزه میراث فرهنگی و سایر ارگان‌ها و مجامع مرتبط با آن از اولویت پایگاه‌ها است.

در این جلسه  محمدعلی گلاب‌زاده پژوهشگر حوزه میراث فرهنگی گفت: گردشگری که وارد کرمان می‌شود به دنبال دیدن فضاهای سنتی است و باید تلاش شود تا این فضاها بازسازی و احیاء شود و من خوشحالم از اینکه این همت انجام شده که این مقوله ها مورد بررسی قرار گرفته است.

شایان ذکر اینکه در حاشیه این جلسه از فرهیختگان، پیشکسوتان عضو شوراهای راهبردی استان تجلیل شد.

انتهای پیام/

نظر شما