شناسهٔ خبر: 66736273 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

بومی سازی چاپگر سه بعدی فلزی توسط دانش بنیان‌ها

فناوران یک شرکت دانش بنیان موفق شدند چاپگر سه بعدی فلزی را در کشور بومی سازی کنند.

صاحب‌خبر -

***/ چاپگر سه بعدی فلزی توسط دانش بنیانی‌ها  ( اختصاصی خبرنگار)

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ،مدیر عامل شرکت دانش بنیان در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار ما گفت : دستگاه چاپگر سه بعدی فلزی برای ساخت و قالب سازی و ساخت کاشتینه های (ایمپلنت‌) پزشکی و در صنایع هوافضا و هسته‌ای کاربرد دارد و ساخت آن به فناوری پیشرفته تولیدی نیاز دارد. 

برزگر غفاری درخصوص مراحل طراحی و تولید قطعات پیشرفته و حساس با چاپگرسه بعدی فلزی افزود: بر اساس دو فناوری یعنی فیلامنت فلزی، مفتول فلزی و پودر فلز و با استفاده از ذوب لیزر و قوس الکتریکی در پوشش محافظ گاز محافظ قطعه فلز و با استفاده از فناوری تری دی پرینت چاپگر قطعه حساس را در ابتدا چاپ و سپس قطعه ساخته می‌شود.   

وی با بیان اینکه فناوری تولید و بومی سازی این دستگاه تنها در اختیار سه کشور آمریکا، ژاپن و آلمان قرار دارد، افزود: هم اکنون کشور ما هم به عنوان یکی از کشور‌های سازنده این محصول فناورانه در دنیا قرار گرفته است و این محصول به توسعه انبوه می‌رسد.  

مدیر عامل شرکت دانش بنیان تاکید کرد: قبل از طراحی و تولید این دستگاه فناورانه در کشور،  طراحی و تولید تمامی قطعات فوق پیشرفته در خارج از کشور تولید و به کشور وارد می‌شد و در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گرفت اما با ساخت این محصول فناورانه در کشور حالا نیاز داخل تامین می‌شود. 

صاحبان صنایع مختلف مثل هوافضا و یا حوزه‌های پزشکی برای ساخت کاشتینه های (ایمپلنت‌)  استخوانی برای تامین قطعات یدکی خودشان دچار مشکل بودند و اکثر این قطعات از کشور‌های دیگر به کشور وارد می‌شد که به دلیل تحریم‌های شکل گرفته، تامین این قطعات در صنایع مختلف با مشکل مواجه بود و حالا فناوران یک شرکت دانش بنیان موفق به تولید و بومی سازی پرینتر سه بعدی در کشور شدند که این دستگاه تامین قطعات را برای صاحبان صنایع آسان کرد و در کوتاه‌ترین زمان ممکن و با کیفیت بالا قطعات فوق پیشرفته را تولید می‌کند .

طی ۱۰ سال اخیر ساخت چاپگر سه بعدی فلزی توسط فناوران داخلی ساخته شده است، اما این محصول فناورانه قابلیت کاربرد در ساخت انواع محصولات و تجهیزات حوزه پزشکی با توجه به حساسیت بالا و ساخت انواع قطعات فوق پیشرفته صنعت هوا و فضا را دارد و محصول فناورانه با ۱۵ درصد کمتر از نمونه خارجی در داخل کشور تولید و بومی سازی شد.

 

نظر شما