شناسهٔ خبر: 66735204 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

گزارش|

ماجرای ساخت مسکن در اراضی دانشگاه تبریز چیست؟ + عکس

چند هفته‌ای است که ماجرای ساخت مسکن در اراضی دانشگاه تبریز برای اعضای هیات علمی به نقل برخی از محافل آذربایجان شرقی تبدیل شده و دانشجویان، مسئولان دانشگاهی و استانی به این مسئله واکنش‌های مختلفی نشان داده‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه استان‌ها خبرگزاری دانشجو، چند هفته‌ای است که ماجرای اراضی دانشگاه تبریز به نقل برخی از محافل آذربایجان شرقی تبدیل شده و دانشجویان، مسئولان دانشگاهی و استانی به این مسئله واکنش‌های مختلفی نشان داده‌اند.

واکنش مدیر سابق مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی

احمد بایبوردی فعال محیط زیست و مدیر سابق مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی  جزو اولین کسانی بود که نسبت به تغییر کاربری ۱۴۰ هکتار از اراضی دانشگاه تبریز هشدار و واکنش نشان داد: قابل توجه دلسوزان شهر تبریز و استان، عرصه‌های زیادی از املاک دانشگاه علوم پزشکی تبریز تغییر کاربری به تجاری داده و به فروش می‌رسند، اراضی درجه یک حاصلخیز خلعت پوشان تغییر کاربری مسکونی داده می‌شوند. شدیدا در این خصوص اعلام خطر می‌کنم. قطعا آیندگان قضاوت‌های بدی در مورد ما خواهند داشت.

اراضی دانشگاه تبریز// منتشر نشود

ماجرای ساخت مسکن در اراضی دانشگاه تبریز چیست؟

بایبوری در مصاحبه‌ای در خصوص ماجرای ساخت مسکن در اراضی دانشگاه تبریز اظهار کرد: دی ماه سال گذشته دانشگاه تبریز طی نامه‌ای درخواست کرد تا اراضی خلعت پوشان را از لحاظ کاربری اراضی بررسی کنیم و نقشه‌ها و مساحتی که در نظر گرفته شده است توسط مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان آذربایجان شرقی، بررسی شود.

وی گفت: حدود ۴۰ - ۵۰ هکتار از این نقشه در نظر گرفته شده است و مساحت کل اراضی نیز طبق نقشه‌ها مشخص است.

بایبوردی توضیح داد: برای تغییر کاربری اراضی؛ کمیسیون ماده یک، تبصره یک باید درجه خاک مشخص شود و متولی این امر بخش تحقیقات خاک و آب مرکز تحقیقات در استان است که سازمان امور اراضی کشور این وظیفه حاکمیتی را به ما محول کرده و فقط این اراضی می‌توانند از لحاظ قانونی تغییر کاربری پیدا کند تا درجه خاک آن از ۳ بیشتر باشد و بصورت خاص باید بررسی و مطالعه گردد نه این که بصورت چشمی بگوییم این محل قابلیت تغییر کاربری دارد یا خیر! اراضی درجه یک، دو و سه را از لحاظ قانونی نمی‌توانیم تغییر کاربری بدهیم و بر این اساس برای هر یک سانتی متر خاک، یک سانتی متر خاک حاصل خیز، آن هم اگر شرایط ایده آل (اقلیمی، رطوبت، دما و..) مهیا باشد ۳۰۰ سال زمان لازم است، لذا باید از ذخایر ارزشمند محافظت کرده و اجازه ندهیم تا از بین رود.

واکنش مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی و شهردار تبریز

این خبر با انتقاد شهروندان و کاربران فضای مجازی مواجه شد به طوری که حتی شهردار تبریز هم با تغییر کاربری ۱۴۰ هکتاری دانشگاه مخالفت کرد و گفت: درخواست دانشگاه تبریز اگر با هدف تولید مسکن برای اعضای هیئت علمی خودشان باشد به نفع شهر نیست.

سید احمد موسوی مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی طی ۲ روز گذشته در واکنش به مطرح شدن تغییر کاربری اراضی تاریخی خلعت پوشان توسط دانشگاه تبریز بیان کرد: هیچ تغییر کاربری در اراضی خلعت پوشان اتفاق نیفتاده است و کاربری فعلی این اراضی آموزشی و در اختیار دانشگاه تبریز است.

وی ضمن اشاره به اینکه اجازه دست درازی به محدوده تاریخی خلعت پوشان را نخواهیم داد گفت: دانشگاه تبریز بر اساس قانون جهش تولید مسکن و توافق وزیران مربوطه این درخواست را داده و می‌خواهند بخشی از اراضی خلعت پوشان را جهت تامین مسکن اعضای هیئت علمی و کارکنان دانشگاه تغییر کاربری دهند.

موسوی مخالف تغییر کاربری اراضی خلعت پوشان را اعلام کرد و این اراضی را جزو ذخایر شهر تبریز دانست و اظهار کرد: تا بنده در مسئولیت خود هستم، اجازه «بتن شهر» سازی در این منطقه را نخواهم داد، عمده اراضی خلعت پوشان نمی‌تواند کاربری مسکونی، تجاری یا آموزشی داشته باشد، چرا که علاوه بر قرار گرفتن در محدوده تاریخی خلعت پوشان، بیشتر این اراضی دارای عوارض طبیعی تند بوده و برای کاربری گردشگری و فرهنگی مناسب است.

درخواست دانشگاه برای اعلام نظر جهاد کشاورزی در خصوص اراضی

دانشگاه تبریز هم که قصد ساخت مسکن با هدف کاربری آموزش عالی را در این اراضی داشت در نامه‌ای خطاب به ریاست سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی خواستار اعلام نظر شد تا در صورت بلامانع بودن و یا امکان تغییر کاربری از کشاورزی به مسکونی با اخذ مجوز ساخت و ساز را شروع کند.

اراضی دانشگاه تبریز// منتشر نشود

واکنش رئیس دانشگاه تبریز

نصرالله زاده رئیس دانشگاه تبریز در واکنش به این انتقاد‌هایی که صورت گرفت در کلیپی گفت: برخلاف شبهات مطرح شده در فضای مجازی، این زمین‌ها دارای کاربری آموزش عالی بوده و دانشگاه تبریز به تمامی قوانین و مقررات قید شده در توافقنامه عمل کرده و انتظار ما از مسئولین محترم شهر و مخصوصا اداره‌ی کل راه و شهرسازی استان این است که عملیات ساخت مسکن دانشگاهیان به زودی آغاز شده و به سرانجام برسد.

وی در خصوص طرح مسکن دانشگاهیان اظهار کرد: قانون جهش تولید مسکن یکی از قانون‌های مترقی دولت سیزدهم است و در راستای این قانون، توافقنامه‌ای بین وزارتین علوم، تحقیقات و فناوری و راه و شهرسازی به امضاء رسید و محتوای این توافق نامه، تأمین مسکن برای دانشگاهیان، نخبگان و پژوهشگران کشور است که مورد تأکید ریاست جمهوری نیز قرار دارد.

نصرالله زاده ادامه داد: براساس این توافق‌نامه، دانشگاه‌ها و ادارات کل راه و شهرسازی موظف و مکلف شدند تا از بین زمین‌هایی که در آن طرح مصوب وجود ندارد، به تشخیص وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مشخص و با مساعدت ادارات کل راه و شهرسازی انتقال سند و سایر کار‌های قانونی انجام شود.

رئیس دانشگاه تبریز افزود: در راستای این قانون که از سیاست‌های دولت جمهوری اسلامی است، دانشگاه تبریز نیز مانند دانشگاه‌های دیگر برای تأمین مسکن دانشگاهیان و نخبگان اقدام و زمین‌هایی که طرح مصوب ندارند، مشخص کرد.

بیشتر بخوانید:
امکان جوانه زدن تبعیض و ناعدالتی در زمین‌های دانشگاه تبریز
اراضی خلعت پوشان متعلق به ملت است، نه برای قشر خاص

مجمع مطالبه‌گران استان آذربایجان شرقی که از این اتفاق ابراز نگرانی می‌کردند طی ۲ نامه مجزا خطاب به مالک رحمتی، استاندار آذربایجان شرقی و دادستان شهرستان تبریزدر مورد تغییر کاربری ۱۴۰ هکتار از اراضی که مدعی بودند بزرگترین تغییر کاربری اراضی تبریز محسوب می‌شود هشدار دادند و خواستار رسیدگی شدند.

همه باید در انتظار نظرهای کارشناسی و قانونی باشند

در قانون آمده است که تعیین نوع استفاده و کاربری زمین و تغییر کاربری اراضی و املاک در محدوده شهری و حریم شهری منوط به اخذ مجوز کمیسیون ماده ۵ و نیزاراضی زراعی و باغی واقع درحریم شهری دراختیار کمیسیون تبصره یک ماده یک قانون حفظ کاربری است.

در تبصره ۱ ماده ۱ قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی هم آمده است «به منظور حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها و تداوم و بهره‌وری آنها از تاریخ تصویب این قانون ۱۳۷۴/۳/۳۱، تغییر کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها در خارج از محدوده قانونی شهرها و شهرک‌ها جز در موارد ضروری ممنوع است».

همانطور که مشخص است هنوز در اراضی دانشگاه تبریز ساخت و سازی صورت نگرفته و تغییر کاربری انجام نشده است؛ دانشگاه تبریز هم در انتظار اعلام نظر کارشناسی نشسته و طبق آن چیزی که قانون مشخص کرده است اگر این اراضی تاریخی و یا قابلیت کشاورزی داشته باشد امکان تغییر کاربری آن به مسکونی وجود ندارد و باید دانشگاه تبریز برای تامین مسکن اعضای هیات علمی و خانواده‌های آنها سراغ روش‌های دیگر رفته و تغییر کاربری اراضی ملی شهرمان از دستور کار خارج کند.

نظر شما