شناسهٔ خبر: 66728995 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

نظر شما آخرین اخبار وبگردی

طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی در کردستان به مقصد می‌رسد

آئین اختتامیه طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی در پهنه دیواندره(کردستان) یک‌شنبه 30 اردیبهشت 1403 برگزار خواهد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادآنلاین، در این مراسم اسماعیل زارعی‌کوشا استاندار، محمدبختیار خلیقی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان، علیرضا شهیدی معاون وزیر صمت و رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور و جمعی از معاونان و مدیران این سازمان و همچنین احمد فتاحی مدیر اکتشافات ایمیدرو و نمایندگان معاونت معادن و فرآوری مواد وزارت صمت به همراه نمایندگان مردم استان کردستان در مجلس شورای اسلامی حضور خواهند داشت.

بر اساس این گزارش، از ابتدای دولت سیزدهم در پی اجرای موفقیت‌آمیز طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی کشور در استان خراسان جنوبی، استان کردستان به عنوان گام دوم مطالعاتی طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی کشور انتخاب و عملیات یکپارچه آن به عنوان اولویت سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در دستور کار قرار گرفت.

در راستای این طرح، سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور با همکاری معاونت معادن و فرآوری مواد وزارت صمت و سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) از خرداد سال 1401 تا پایان سال 1402 در استان کردستان 75 پروژه اکتشافی انجام داده است.

شایان ذکر است؛ طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی استان کردستان شامل 25 بلوک اکتشافی در پهنه‌ای به مساحت 15 هزار 625 کیلومتر مربع است که در هر بلوک لایه‌های اطلاعاتی شامل نقشه‌های زمین‌شناسی، ژئوشیمی و زمین‌شناسی اقتصادی و در مقیاس یک‌پنجاه هزارم مطالعه و تهیه شده است.

همچنین لایه‌های اطلاعاتی ژئوفیزیک هوابرد نیز در طرح تحول زمین شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی استان کردستان به میزان 22هزار کیلومتر خطی به روش‌های مگنتومتری و رادیومتری برداشت شده است.

بر همین اساس، از کل استان کردستان 14 هزار 381 نمونه برای داده‌های نقشه ژئوشیمی و 3 هزار 167 نمونه کانی‌سنگین سنجش و آزمایش شده است.

گفتنی است؛ با پایان یافتن عملیات اجرایی طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی استان کردستان، نتایج اولیه از پراکندگی معدنی و وجود ذخایری چون آهن، طلا و مس در سطح استان خبر می‌دهد که بهره‌گیری از این داده‌ها می‌تواند منجر به توسعه سرمایه‌گذاری و در نتیجه افزایش اشتغال در منطقه شود. چرا که اهداف کلی این طرح، توسعه مناطق کم‌برخوردار و ایجاد اشتغال مولد با نگرش ویژه بر نیروی انسانی بومی، آمایش سرزمین در قالب کشف ذخایر جدید معدنی، افزایش بازدهی و کاهش موثر زمان تبدیل کانسار به معدن، تربیت نیروی انسانی متخصص بخش معدن (زمین‌شناسی و اکتشاف) در مناطق هدف پروژه تحول، ایجاد تحرک در بخش خصوصی (جامعه مهندسان مشاور) در حوزه زمین‌شناسی، اکتشاف و آزمایشگاه‌های علوم زمین از طریق برون‌سپاری فعالیت‌ها عنوان شده است.

همچنین، داده‌های به دست آمده در این طرح، تحول بزرگی در دقت و مقیاس نقشه‌های زمین‌شناسی، بازبینی نقشه‌های پیشین و اطلاعات آمایشی سرزمینی ارائه داده، به طوری که دقت داده‌های پیشین را چهار برابر افزایش داده است.

توجه به این موضوع ضروری است که در طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی، یک‌هزار و 260 پروژه زمین‌شناسی و اکتشافی طی پنج سال و با پشتیبانی و تامین منابع هدفمند و مناسب انجام خواهد شد که موجب تحولی چشمگیر در حوزه تولید اطلاعات پایه کشور و کاهش مخاطرات سرمایه‌گذاری در حوزه عمران، معدن و زیرساخت‌های کشور خواهد بود.

نظر شما