شناسهٔ خبر: 66742733 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور:

طرح تحول زمین شناسی موجب افزایش اشتغال در کردستان می‌شود

رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور گفت: در طرح تحول زمین شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی استان کردستان، نتایج اولیه از پراکندگی معدنی و وجود ذخایری چون آهن، طلا و مس در سطح استان خبر می‌دهد که بهره‌گیری از این داده‌ها می‌تواند منجر به توسعه سرمایه‌گذاری و در نتیجه افزایش اشتغال در منطقه شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کردستان و به نقل از روابط عمومی صمت، علیرضا شهیدی امروز _یکشنبه سی‌ام اردیبهشت_ در مراسم اختتامیه طرح تحول زمین شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی در پهنه دیواندره کردستان، اظهار کرد: از ابتدای دولت سیزدهم پس از اجرای موفقیت‌آمیز طرح تحول زمین شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی کشور در استان خراسان جنوبی، استان کردستان به عنوان گام دوم مطالعاتی طرح تحول زمین شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی کشور انتخاب و عملیات یکپارچه آن به عنوان اولویت سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: در راستای این طرح، سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور با همکاری معاونت معادن و فرآوری مواد وزارت صمت و سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) از خرداد سال ۱۴۰۱ تا پایان سال ۱۴۰۲ در استان کردستان ۷۵ پروژه اکتشافی انجام داده است.

رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور خاطرنشان کرد: طرح تحول زمین شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی استان کردستان شامل ۲۵ بلوک اکتشافی در پهنه‌ای به مساحت ۱۵ هزار ۶۲۵ کیلومتر مربع است که در هر بلوک لایه‌های اطلاعاتی شامل نقشه‌های زمین شناسی، ژئوشیمی و زمین‌شناسی اقتصادی، در مقیاس یک پنجاه هزارم مطالعه و تهیه شده است.

شهیدی ادامه داد: همچنین لایه‌های اطلاعاتی ژئوفیزیک هوابرد نیز در طرح تحول زمین شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی استان کردستان به میزان ۲۲ هزار کیلومتر خطی به روش‌های مگنتومتری و رادیومتری برداشت شده است.

وی تصریح کرد: بر این اساس، از کل استان کردستان ۱۴ هزار ۳۸۱ نمونه برای داده‌های نقشه ژئوشیمی و ۳۱۶۷ نمونه کانی سنگین سنجش و آزمایش شده است.

رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور اضافه کرد: با پایان یافتن عملیات اجرایی طرح تحول زمین شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی استان کردستان، نتایج اولیه از پراکندگی معدنی و وجود ذخایری چون آهن، طلا و مس در سطح استان خبر می‌دهد که بهره‌گیری از این داده‌ها می‌تواند منجر به توسعه سرمایه‌گذاری و در نتیجه افزایش اشتغال در منطقه شود.

شهیدی گفت: اهداف کلی این طرح، توسعه مناطق کم برخوردار و ایجاد اشتغال مولد با نگرش ویژه بر نیروی انسانی بومی، آمایش سرزمین در قالب کشف ذخایر جدید معدنی، افزایش بازدهی و کاهش مؤثر زمان تبدیل کانسار به معدن، تربیت نیروی انسانی متخصص بخش معدن (زمین شناسی و اکتشاف) در مناطق هدف پروژه تحول، ایجاد تحرک در بخش خصوصی (جامعه مهندسان مشاور) در حوزه زمین شناسی، اکتشاف و آزمایشگاه‌های علوم زمین از طریق برون سپاری فعالیت‌ها عنوان شده است.

وی افزود: داده‌های به دست آمده در این طرح، تحول بزرگی در دقت و مقیاس نقشه‌های زمین‌شناسی، بازبینی نقشه‌های پیشین و اطلاعات آمایشی سرزمینی ارائه داده، به طوری که دقت داده‌های پیشین را چهار برابر افزایش داده است.

رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور گفت: توجه به این موضوع ضروری است که در طرح تحول زمین شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی، یک هزار و ۲۶۰ پروژه زمین شناسی و اکتشافی طی پنج سال، با پشتیبانی و تأمین منابع هدفمند و مناسب انجام خواهد شد که موجب تحولی چشمگیر در حوزه تولید اطلاعات پایه کشور و کاهش مخاطرات سرمایه‌گذاری در حوزه عمران، معدن و زیرساخت‌های کشور خواهد شد.

نظر شما