شناسهٔ خبر: 66725597 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

گزارش لحظه‌ای از آخرین اخبار بارش شدید باران در مشهد مقدس/ ۵ محور روستایی در تایباد مسدود است

بر اساس پیش بینی‌ها سامانه در شهرستان‌های شمالی بویژه سرخس و مشهد بیشتر فعال خواهد بود لذا توصیه می‌شود مردم در این مناطق به خصوص مشهد از هر گونه تردد غیر ضروری شهری و جاده‌ای خودداری نکنند و یا لااقل ترددهای خود را به حداقل برسانند.

صاحب‌خبر -

به گزارش قدس خراسان، سیدرضا عباسی نیشابوری اظهار کرد: سامانه بارشی قدرتمندی از عصر امروز در شمال استان و در بخشی از مناطق غربی فعالیت خواهد داشت و با توجه به هشدار نارنجی صادر شده، همه دستگاه‌های متولی بحران در آماده باش کامل قرار دارند.

سرپرست مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی گفت: بر اساس پیش بینی‌ها فعالیت این سامانه در شهرستان‌های شمالی بویژه سرخس و مشهد بیشتر خواهد بود لذا توصیه می‌شود مردم در این مناطق به خصوص مشهد از هر گونه تردد غیر ضروری شهری و جاده‌ای خودداری نکنند و یا لااقل ترددهای خود را به حداقل برسانند.

وی ادامه داد: در حقیقت امروز ۲ جبهه بارشی همزمان در شمال خراسان رضوی از جمله مشهد به هم می رسند و همین موضوع موجب تقویت سامانه‌ها و بارش‌ها در این مناطق می‌شود.

عباسی نیشابوری اظهار کرد: پیش بینی بارش‌ها در عصر امروز حدود ۳۰ میلیمتر است اما نکته مهم زمان محدود و نحوه این بارش است که اگر مثلاً در ۳۰ دقیقه این میزان بارش روی دهد خسارت زا خواهد بود.

ورود دادستانی برای شناسایی مقصران سیل مشهد

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خراسان رضوی گفت: شناسایی مقصران احتمالی سیل مشهد در دستور کار قرار دارد.

محمدحسین درودی اظهار کرد: شناسایی مقصران احتمالی سیل بر اساس بازدیدهای میدانی و مستندات موجود در دستگاه‌های متولی برای اقدامات پیشگیرانه در دستور کار قرار دارد.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خراسان رضوی بیان کرد: با مقصران اعم از نهادهای عمومی یا غیر عمومی و اشخاص حقوقی و حقیقی احتمالی بدون تبعیض برخورد خواهد شد.

صدور هشدار قرمز برای کلات

رئیس ستاد بحران کلات نادر از صدور هشدار قرمز برای این شهرستان خبر داد.

علی صلاحی اظهار کرد: برای شهرستان کلات نادر از سوی هواشناسی  خراسان رضوی از شنبه ۲۹ اردیبهشت‌ماه تا بامداد یکشنبه هشدار قرمز اعلام شده است.

رئیس ستاد بحران کلات نادر با بیان اینکه بارش‌ها و سیلاب روزهای اخیر خسارت‌هایی را به شهرستان وارد کرده که کارشناسان در حال برآورد هستند، افزود: با توجه به ادامه‌دار بودن بارش‌های شدید و سیلاب‌ها از شهروندان درخواست داریم هشدارهایی که صادر می‌شود را جدی بگیرند.

وی با اشاره به اینکه موقعیت توپوگرافی منطقه به گونه‌ای است که ورود ۱۰۰ حوزه آبریز را به داخل شهر داریم، عنوان کرد: وضعیت در شهرستان پایدار شده و نیروها در حال خدمات‌رسانی هستند.

صلاحی ضمن درخواست از همشهریان به خصوص کودکان، مادران باردار و سالمندان خواست نکات ایمنی لازم و عدم حضور در مسیر دره‌ها، رودخانه‌ها و اسکان در محل‌های امن و در دسترس خدمات بهداشتی و درمانی در راستای پیشگیری از هرگونه حادثه احتمالی را مد نظر قرار گیرند.

رئیس ستاد بحران کلات نادر با بیان اینکه بر اساس تحلیل نقشه‌های پیش یابی، شهرستان کلات تحت تأثیر سامانه بزرگ ناپایدار جوی قرار دارد، گفت: کشاورزان و دامداران نسبت به هشدارهایی که صادر می‌شود توجه کافی را داشته باشند تا شاهد اتفاقات ناگواری در شهرستان نباشیم.

آغاز بارش شدید باران در مشهد

هم‌اکنون بارش باران در نقاط مختلفی از مشهد شروع شده که طبق پیش‌بینی این بارش‌ها در برخی نقاط به ۵۰ میلی‌متر هم خواهد بود.

با توجه به رگباری بودن بارش‌ها به شهروندان توصیه می‌شود حتی‌المقدور از منزل خارج نشوند، در مسیر رودخانه‌ها توقف نداشته و به ارتفاعات صعود نکنند.

احتمال جاری شدن سیل از بالادست به سمت مشهد وجود دارد / محدودیت تردد در وکیل‌آباد

فرماندار مشهد با بیان اینکه در منطقه وکیل‌آباد محدودیت ترافیکی ایجاد کردیم، گفت: مردم این تصور را نداشته باشند که بارندگی کم شده و در شهر تردد کنند، چرا که به دلیل شدت بارندگی در بالادست سیل با تأخیر به مشهد می‌رسد.

محسن داوری در گفت‌وگو با قدس خراسان با اشاره به بسته شدن میدان امام علی(ع) مشهد، اظهار کرد: در منطقه وکیل‌آباد محدودیت ترافیکی ایجاد کردیم و مردم به آن سمت نروند. 

فرماندار مشهد افزود: با توجه به اینکه بارندگی در طرقبه شاندیز زیاد شده و احتمال سیل در آنجا بالا است، مردم در بلوار نمایشگاه، مسیر چهل بازه و کل مسیر چهل بازه به سمت خیابان امام هادی(ع) تردد نکنند و در همه این مسیر محدودیت ایجاد کرده‌ایم.

وی با تأکید بر اینکه مردم اکنون نباید در شهر به‌ویژه در منطقه وکیل‌آباد تردد کنند، بیان کرد: مردم این تصور را نداشته باشند که بارندگی کم شده و در شهر تردد کنند، چرا که به دلیل شدت بارندگی در بالادست سیل با تأخیر به مشهد می‌رسد.

به سمت طرقبه و شاندیز تردد نکنید / آب‌گرفتگی شدید در منطقه ویرانی

فرماندار طرقبه شاندیز گفت: در حال مدیریت اوضاع هستیم، خواهش میکنم مردم به سمت طرقبه شاندیز تردد نکنند. ممکن است در بارندگی بعدی امشب وضعیت بحرانی شود.

رحیمیان در گفت‌وگو با قدس خراسان اظهار کرد: در حال مدیریت اوضاع هستیم، خواهش میکنم مردم به سمت طرقبه شاندیز تردد نکنند. ممکن است در بارندگی بعدی امشب وضعیت بحرانی شود.

فرماندار طرقبه شاندیز بیان کرد: آب‌گرفتگی شدید در ویرانی داریم که در حال کنترل وضعیت برای گیر نکردن مردم هستیم.

وی بیان کرد: خواهش می‌کنم مردم همکاری کنند و در منازل بمانند تا بحران برطرف شود.

پل‌های خطرناک بسته شدند/ درخواست فرماندار مشهد از مردم

گزارش میدانی خبرنگار قدس حکایت از تدبیر مسئولان برای جلوگیری از تکرار بحران در مشهد را دارد.

وضعیت پل ناصری در مشهد/ لطفا از تردد غیرضروری خودداری کنید

خبرنگار قدس از وضعیت کنونی پل ناصری گزارش می‌دهد.

سازه‌های تقاطعی مانند پل‌ها ظرفیت گذر سیلاب را ندارد

مدیرعامل آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: در سازهای تقاطعی مانند پل‌ها است گاهاً مشاهده می‌شود نکات فنی و استاندارد متناسب با گذر سیلاب در آن رعایت نشده و این از نکات چالش برانگیز است.

محمدعلی نعمت نژاد درباره بررسی علل وقوع سیل چهارشنبه در مشهد عنوان کرد: نقاط حادثه دیده در سیل مشهد دست بررسی است و گزارش آن پس از آماده سازی اطلاع رسانی می‌شود اما برنامه وزارت نیرو و آب منطقه‌ای رعایت بستر و حریم است. به لحاظ مالکیتی فقط بستر در اختیار حکومت اسلامی است اما لازم است که براساس مطالعات آب منطقه‌ای حد حریم و بستر رعایت شود و اگر مشاهده شود نقص و تصرف در بستر و یا حریم رودخانه اتفاق افتاده اخطار لازم داده می‌شود و برای رفع تصرف از مسیرهای قانونی پیگیری می‌کنیم.

وی افزود: قسمت جنوب شهر مشهد در بخش سیلاب و کوهپایه‌ای واقع شده و قطعاً در این مناطق مسیل‌ها و رودخانه‌هایی وجود دارد که رعایت حد حریم و بستر آنها الزامی است و اگر این اراضی وارد نقاط شهری می‌شود قطعاً باید حریم و بستر این مسیل‌ها و رودخانه توسط متولیان امر یعنی شهرداری رعایت شود یعنی یا همان شرایط طبیعی حفظ شود و یا اگر قرار است ساماندهی انجام شود باید طرح آن مورد تأیید آب منطقه‌ای باشد تا مسیر تعیین شده ظرفیت عبور سیلاب را داشته باشد و این از الزاماتی است که باید برای اراضی که چه مالکیت حقیقی دارند و چه مالکیت حقوقی رعایت شود.

مدیرعامل آب منطقه‌ای در پاسخ به این سوال که آیا این نکات درباره مسیل‌ها در شهر مشهد رعایت شده یا خیر تشریح کرد: اینکه بگوییم به صورت صد در صد رعایت شده است خیر. آنچه در مطالعات حریم و بستر مبنا قرار می‌گیرد شرایط طبیعی رودخانه و داغ آب آن و عکس‌های هوایی که متعلق به سنوات گذشته است. این موارد در مطالعات و بررسی‌های کارشناسی که آب منطقه انجام می‌دهد درباره یک رودخانه مد نظر قرار می‌گیرد تا مشخص شود آیا اساساً رودخانه یا مسیلی در این منطقه وجود دارد یا خیر که قطعاً براساس عکس‌های هوایی مسیل‌ها و رودخانه‌هایی در منطقه وجود داشته است.

وی ادامه داد: برای تشریح بهتر باید به صورت موردی در باره یک وجود یک مسیل یا رودخانه پرسیده شود تا با بررسی سوابق مشخص شود آیا فرضا تصرفاتی انجام شده یا خیر اما به صورت کلی چون جنوب مشهد به صورت کوهپایه ای است قطعاً مسیل‌ها و رودخانه‌های وجود داشته که بخشی از آنها از طریق کانال‌ها مسیرهای رودخانه‌های قبلی ساماندهی شده است و از آن مسیر دفع آب سطحی هم انجام می‌شود اما اینکه ظرفیت این کانال‌ها متناسب یا بارش‌ها بوده مباحث کارشناسی است که باید بررسی شود.

نعمت نژاد مد نظر قرار دادن دبی‌هایی با دوره بازگشت مشخص در مطالعات و ساماندهی‌ها مهم دانست و گفت: به عنوان مثال اگر مبنای مطالعات دبی بازگشت ۲۵ ساله باشد و بر همین اساس حریم و بستر تعیین شود در دبی‌هایی با دوره بازگشت بیشتر از این زمان ممکن است حریم و بستر تعیین شده پاسخگو نباشد و این نکات فنی در اظهار نظرها باید رعایت شود.

وی با اشاره به سازه‌های تقاطعی که ظرفیت گذر سیلاب را ندارد توضیح داد: سازهای تقاطعی مانند پل‌ها است که برای گذر از رودخانه‌ها ساخته می‌شود که گاهاً مشاهده می‌شود نکات فنی و استاندارد متناسب با گذر سیلاب در آن رعایت نشده و این از نکات چالش برانگیز است.

آماده باش کامل ۵۶ ایستگاه آتش‌نشانی مشهد قبل از بارندگی

مدیر عامل سازمان آتش نشانی مشهد در گفت‌وگو با قدس خراسان اظهار کرد: اقدامات اولیه در جهت آماده باش کامل ۵۶ ایستگاه آتش نشانی مشهد قبل از بارندگی شدید امروز انجام شد و ۴۸۰ آتشنشان در سطح شهر مشغول کمک رسانی و رفع آب گرفتگی ایجاد شده در معابر و منازل هستند.

آتشپاد دوم حمیدرضا کافی نیا در خصوص اینکه کدام مناطق شهر مشهد دچار آبگرفتگی شده است اظهار کرد: مناطق قاسم آباد ، بلوار شاهنامه و بولوار عبادی طبق آخرین خبرها بیشترین میزان آبگرفتی را تا این ساعت داشته است.

سیل رکورد تماس‌های دوران کرونا به اورژانس را شکست

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در گفت‌وگو با قدس خراسان اظهار کرد: میزان‌ تماس‌های مردمی با اورژانس ۱۱۵ مشهد همزمان با وقوع سیل از مرز چهار هزار تماس فراتر رفت.

محمد پهلوان افزود: به‌ طور معمول روزانه سه هزار تماس مردمی با اورژانس ۱۱۵ دانشگاه علوم پزشکی مشهد برقرار می‌شود.

وی بیان کرد: این رقم رکورد تماس‌های روزانه مردمی با اورژانس در دوران کرونا را هم شکست.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: از مردم تقاضا می‌شود با توجه به محدودیت‌های ایجاد شده نهایت همکاری را داشته باشند و از رفت‌وآمدهای غیرضروری پرهیز کنند تا خدمت‌رسانی نیروهای امدادی در سطح شهر به‌ موقع و در اسرع وقت انجام شود.

تاکنون گزارشی از خسارت جانی در سیل امروز نداشته‌ایم

فرماندار مشهد در گفت‌وگو با قدس خراسان اظهار کرد: خوشبختانه تاکنون گزارشی از خسارت جانی در شهر نداشته‌ایم.

محسن داوری بیان کرد: هرچند بارش شدید باران و تگرگ در عصر امروز موجب آبگرفتگی در برخی مناطق شده اما تاکنون گزارشی از خسارت جانی و مورد فوتی یا مجروح نداشته ایم.

وضعیت سیلاب و آبگرفتگی در خیابان‌های مختلف مشهد

پل انقلاب دوباره پرآب شد/ تردد غیرضروری در شهر نداشته باشید

چهار روز پس از بارش‌های سیل‌آسا در مشهد گزارش میدانی خبرنگار قدس حکایت از این دارد که این پل مجدداً دچار سیلاب شدید شده، البته تدبیر مسئولان در بستن مسیرها و تقاطع‌های پرخطر باعث شده است که خسارت خاصی به مردم وارد نشود. 

هم‌اکنون، وضعیت پل انقلاب/ تدبیر مسئولان و همراهی مردم جلوی تکرار اتفاقات تلخ را گرفت

گزارش میدانی قدس از تدبیر مسئولان و همراهی مردم در مدیریت وضعیت سیلاب در پل انقلاب حکایت دارد.

خطر ورود سیلاب از بالادست به مشهد مدیریت می‌شود/ بحران در ساخت و سازهای غیرمجاز 

فرماندار طرقبه شاندیز گفت: وضعیت طرقبه شاندیز اکنون مدیریت شده است، فقط چند جایی که تیر چراغ برق خراب شده و در دو نقطه مشکل آبگرفتگی داشتیم که در حال ترمیم آن هستیم. 

رحیمیان در گفت‌وگو قدس خراسان اظهار کرد: وضعیت طرقبه شاندیز اکنون مدیریت شده است، فقط چند جایی که تیر چراغ برق خراب شده و در دو نقطه مشکل آبگرفتگی داشتیم که در حال ترمیم آن هستیم. 

فرماندار طرقبه شاندیز بیان کرد: آب در حوزه ما مدیریت می‌شود و در مسیل‌های طبیعی شهرستان در جریان است و دیگر هیچ خطری برای مشهد وجود ندارد.

وی گفت: به ما برای باران ساعت ۱۰ شب هشداری ندادند اما ما به طور صددرصد آمادگی مقابله با آن را داریم و تا فردا صبح آماده‌باش هستیم و جای هیچ‌گونه نگرانی نیست.

رحیمیان بیان کرد: مسیر رودخانه‌ها در این شهرستان آب را هدایت می‌کنند تنها در مکان‌هایی که ساخت‌وساز غیرمجاز صورت گرفته، دچار بحران شده‌ایم.

بازگشایی نقاط مسدود شده/فقط پل انقلاب مسدود است

فرماندار مشهد گفت: معابر مسدود شده در اثر بارندگی عصر امروز بازگشایی شده و فقط پل انقلاب مسدود است.

محسن داوری در گفت‌وگو با قدس خراسان ظهار کرد: در مدت زمان ۱۵ دقیقه حدود ۲۲میلیمتر بارش داشته ایم و این میزان بارش باعث آبگرفتگی در شهر شد.

وی افزود: در بسیاری از نقاطی که آبگرفتگی داشتیم مشکل برطرف شده است و باقی مانده آبگرفتگی ها هم در حال رفع شدن است و مشکل خاصی در حال حاضر وجود ندارد.

فرماندار مشهد عنوان کرد: در حال حاضر فقط میدان انقلاب مسدود است و برای بارندگی ساعت ده شب تدابیر لازم دیده شده است، نگرانی در خصوص سیلاب سیلاب طرقبه و شاندیز در مشهد وجود ندارد و قابل مدیریت است.

منطقه هدایت مشهد در صدر بارش‌ها 

رئیس مرکز پیش بینی هواشناسی مشهد گفت: بیشترین میزان بارش در منطقه هدایت و کمترین بارش در ایستگاه فرودگاه ثبت شده است.

یحیی قائنی پور در گفت‌وگو با قدس خراسان درباره آمار بارش‌های عصر امروز در مشهد اظهار کرد: بیشترین بارش در شهر مشهد مربوط به منطقه هدایت با میزان بارش ۲۵میلیمتر و کمترین آن مربوط به ایستگاه فرودگاه با میزان بارش ۱۱میلیمتر بود.

رئیس مرکز پیش بینی هواشناسی مشهد در خصوص میزان بارش‌ها در بقیه نقاط مشهد تصریح کرد: شهرک امام ۲۳/۸ میلیمتر، شهرک امام علی ۲۳/۵ میلیمتر، پنجتن ۱۹ میلیمتر، فرامرز عباسی ۲۲/۵ میلیمتر، قاسم آباد ۲۴ میلیمتر، آب و برق ۲۲ میلیمتر، دانشگاه بینالود۱۳/۴میلیمتر بارش داشته است.

وی خاطرنشان کرد: روال بارش‌های بعدی از میزان بارندگی عصر امروز به تدریج و کمتر خواهد بود.

انسداد ۵ محور روستایی در تایباد/ راه ارتباطی با شوریجه همچنان قطع است 

سرپرست مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی با توجه به بارش‌های عصر امروز در استان از مسدود شدن ۵ محور روستایی در تایباد و عدم بازگشایی مسیر ارتباطی با روستای شوریجه سرخس خبر داد. 

 رضا عباسی نیشابوری در گفت‌وگو با قدس خراسان درباره وضعیت شهرهای استان پس از بارندگی عصر امروز اظهار کرد: در سطح استان مشکل خاصی نداشتیم، بارش‌ها به غیر از شهرستان تایباد و بخش کشاورزی در دیگر شهرها خسارتی وارد نکرده است. 

سرپرست مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی از انسداد پنج محور روستایی در شهرستان تایباد خبر داد و گفت: در برخی شهرها آب افتادگی در داخل شهر داشتیم اما انسداد فقط در تایباد است و در صورتی که شرایط جوی اجازه دهد تیپ‌های راهداری طی یکی دو روز آینده مشکل انسداد این مسیرها را برطرف می‌کنند. 

وی درباره وضعیت سرخس نیز تشریح کرد: در سطح شهرستان مشکل خاصی نداریم اما روستای شوریجه که راه ارتباطی آن در چند روز اخیر قطع شده بود، امروز صبح از طریق بالگرد کمک‌هایی را برای مردمش ارسال کردیم. 

عباسی نیشابوری به ارسال کمک‌های دارویی، پزشکی و اقلام غذایی اشاره کرد و افزود: چند خانم باردار در این منطقه بودند که صبح امروز طی چند مرحله پرواز بالگرد کمک‌رسانی به آن‌ها انجام شد. 

سرپرست مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی درباره مشهد اظهار کرد: در مشهد آب افتادگی معابر را داشتیم و بیشترین مشکل از میدان فلسطین، میدان جانباز، قاسم‌آباد و پل انقلاب گزارش شده است و فقط میدان انقلاب به دلیل حجم زیاد آب تخلیه کند صورت می‌گیرد و احتمالا بازگشایی آن صبح فردا انجام شود. 

وی همچنین درباره وضعیت طرقبه شاندیز با تاکید بر اینکه اوضاع کنترل شده است تصریح کرد: یک مورد در ویرانی داشتیم که آب پشت دیوار جمع شده بود، و دیوار تخریب شد تا آب هدایت شود و برای ادامه بارش‌ها تا انتهای امشب نگرانی خاصی از نظر حجم بارش نداریم، پیش‌بینی هواشناسی این است که حجم اصلی باران تمام شده است.

خدمت رسانی اتوبوسرانی به زائران پیاده 

روابط عمومی سازمان اتوبوسرانی مشهد گفت: با توجه به بارش شدید باران خدمت رسانی به زائران پیاده در جاده های مواصلاتی به مشهد ادامه دارد.

عباس اتحادی در گفت‌وگو با قدس خراسان اظهار کرد: با توجه به کاهش چشمگیر مسافران در اثر هشدارهای داده شده خدمات دهی سرویس‌های اتوبوسرانی تا ساعت ۲۱ برابر روزهای عادی است اما خدمت رسانی به زائران پیاده ادامه دارد.

وی افزود:با توجه به بارش شدید باران  خدمات ویژه‌ای به زائران پیاده امام رضا (ع) که از محورهای مواصلاتی شهر قصد تشرف به شهر مشهد داشته‌اند از روز گذشته آغاز شده است.

رئیس روابط عمومی سازمان اتوبوسرانی مشهد تشریح کرد: در روز گذشته از فاصله ۵۰ کیلومتری شهر مشهد با ۵۰دستگاه اتوبوس ۱۵۰۰زائر پیاده به مشهد منتقل شده‌اند و امروز هم با ۴۰ دستگاه اتوبوس این خدمت رسانی ادامه دارد.

وی در پایان درباره فعالیت خطوط اصلی اتوبوس رانی منتهی به حرم عنوان کرد: خطوط ۱۲ و خط یک بی آر تی تا ساعت ۲۳ و خط۳ بی آر تی تا ساعت ۲۱ به مردم مشهد خدمت رسانی کردند.

۲۰۰ عملیات آتش نشانی بر اثر بارش‌های مشهد

مدیرعامل سازمان آتش نشانی مشهد از ۲۰۰ حادثه منجر به عملیات توسط آتش نشانان بر اثر بارش‌های امروز خبر داد.

آتش پاد دوم حمیدرضا کافی نیا با اعلام این خبر اظهار کرد: در پی بارش‌های رگباری از ساعت ۱۵:۰۰ امروز شنبه ۲۹ اردیبهشت ماه، ۲۰۰ عملیات امداد و نجات توسط آتش نشانان انجام پذیرفت.

وی از شهروندان خواست با توجه به هشدارهای سازمان هواشناسی مبنی بر تداوم بارش‌ها، از تردد و توقف در مسیرهای مستعد جاری شدن سیلاب و مسیل رودخانه ها و کال‌ها جدا خودداری کنند.

برچسب‌ها:

نظر شما