شناسهٔ خبر: 66708324 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

مالکیت قطعه زمین سیدی با شهرداری نیست

بارش مشهد در دوره ۲۰۰ ساله بی‌سابقه بود

چهارشنبه هفته گذشته بارندگی شدید در مشهد این شهر را با بحران مواجه کرد. به گفته شهردار مشهد، این اتفاق در دو نقطه از شهر مشکلاتی را به وجود آورد.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری آنلاین محمدرضا قلندری در گفت‌وگو با همشهری درباره آخرین وضعیت خدمات شهری، امدادرسانی، رفع آبگرفتگی و .... صحبت کرده است.

با توجه به اینکه بارندگی در مدت زمان کوتاهی شرایط مشهد را بحرانی کرد، آیا شهرداری مشهد غافلگیر شد؟

چهارشنبه هفته گذشته بارندگی شدیدی در شهر مشهد رخ داد که تاکنون سابقه نداشت. بارندگی در مدت زمان کوتاهی و چیزی حدود ۴۰ دقیقه اتفاق افتاد و ۳۸ میلی‌متر میزان بارندگی بود. در ۵۰ سال اخیر چنین بارندگی بی‌نظیر بود ولی در برآوردی که دوستان ما در جداول مربوطه انجام دادند، در دوره ۲۰۰ ساله چنین بارشی رخ داده است.

بارندگی مشکلاتی را به وجود آورد و همکاران ما در شهرداری مشهد در حالت آماده باش قرار داشتند و به محض شروع بارش باران وارد عمل شدند. عوامل شهرداری در بحث امدارسانی، خدمات شهری و رفع آبگرفتگی فعالیت کردند.

وقوع سیل به چند منطقه از مشهد آسیب وارد کرد و وضعیت این مناطق در حال حاضر چگونه است؟

در دو نقطه وضعیت بحرانی شده بود. یکی در زیرگذر میدان انقلاب و دیگری در محدوده یکی از محله‌های حاشیه شهر در بلوار سپاه و به طور مشخص در کوچه سپاه ۶۹ بود. خوشبختانه مشکلات میدان انقلاب در کمتر از ۱۲ ساعت رفع و مسیر بازگشایی شد و اکنون زیر بار ترافیک قرار دارد. منازل کوچه سپاه ۶۹ نیز دچار آبگرفتگی شدید شده بود به طوری که طبقات همکف و زیرزمین این منازل آب فرا گرفت و برای شهروندان ساکن این محله مشکلاتی را به وجود آورد. در آخرین بازدید (روز جمعه ۲۸ اردیبهشت) از کوچه سپاه ۶۹ مشکلات اولیه از جمله تخلیه آب و لجن انجام شده است. در حال حاضر مشکلی ساکنان این محله را تهدید نمی‌کند. همچنین با دستور استاندار اکیپی در این محله مستقر شده است. نماینده استاندار، شهردار، فرماندار و دستگاه‌های دیگری از جمله کمیته امداد امام خمینی (ره)، آستان قدس و سپاه نیز حضور دارند تا هم برای جبران خسارت و هم برای کمک‌رسانی اقدامات لازم را انجام دهند.

ظاهرا بارندگی همچنان ادامه دارد. شهرداری در حال حاضر چه اقدامات پیشگیرانه انجام داده است؟

در شهر مشهد شاهد بارندگی شدید هستیم به ویژه جمعه و شنبه پیش بینی بارندگی شدید شده است. به همین دلیل، تمامی همکاران ما در شهرداری مشهد در حالت آماده باش قرار دارند و در هر نقطه از شهر مشکلی وجود داشته باشد، اقدامات لازم را انجام می‌دهند. خوشبختانه در حاضر مشکلی مشهد را تهدید نمی‌کند.

برخی منابع اعلام کردند که ساخت و ساز در منطقه سیدی که محل عبور روان‌آب است، منجر به حادثه شده است. این موضوع را تایید می‌کنید؟

در منطقه سیدی یک قطعه زمین وسیعی وجود دارد که شهرداری مالکیت آن را به عهده ندارد. پیشتر دیواری دور این زمین احداث شده بود که در بارندگی اخیر آب پشت این دیوار تجمع و مشکلاتی را برای کوچه سپاه ۶۹ ایجاد کرد. چون کوچه سپاه ۶۹ در امتداد همین دیوار قرار دارد.

با توجه به اینکه ساخت و ساز در حریم رودخانه ممنوع است، شهرداری چه اقداماتی برای جلوگیری از ساخت و ساز در حریم رودخانه انجام داده است؟‌

به دلیل ساخت و ساز در حریم رودخانه‌ها حادثه‌ای رخ نداده است. طبق تفافقنامه‌ای که بین شهرداری و آب منطقه‌ای صورت گرفته، مسیل‌های مشهد در اختیار شهرداری قرار دارد به طوری که مسیل‌ها دیوارکشی و زیباسازی شده و همچنین در حریم مسیل‌ها فضای سبز ایجاد شده است. در گذشته به دلیل ساخت و ساز در حریم رودخانه‌ها با مشکلاتی مواجه بودیم که خیلی از موارد تخریب شده است.

بارش مشهد در دوره ۲۰۰ ساله بی‌سابقه بود

مهم‌ترین چالشی که در این سیل رخ داد چه بود؟

ترافیک مشکلاتی را برای امدادرسانی و خدمات شهری به وجود آورد. بارها از همشهریان عزیز خواهش کردیم و بار دیگر خواهشمندیم که از تردد غیرضروری جلوگیری کنند، زیرا خودروهای امدادی و تانکرهای لجن‌کش در هنگام بارندگی برای کمک به شهروندان عزیز دچار مشکل می‌شود. در واقع تا روز شنبه (۲۹ اردیبهشت)‌ همشهریان عزیز بهتر است از تردد غیرضروری در شهر پرهیز کنند. قطار شهری مشهد تا ساعت ۲۴ روز شنبه فعال است تا سرویس دهی به مردم صورت بگیرد. همچنین از شهروندان درخواست می‌کنیم که از تردد در حاشیه رودخانه‌ها، اتراق در تفرجگاه‌های حاشیه رودخانه‌ها، ارتفاعات و... پرهیز کنند. تردد در حال حاضر در طرقبه و شاندیز ممنوع است و عوامل فرمانداری از ورود مردم به آنجا جلوگیری می‌کنند. همچنین شهرداری مشهد دو سه پارک مانند پارک وکیل آباد که در مسیر رودخانه‌ها قرار دارند را تعطیل کرده است. این اقدامات صورت گرفته تا از ایجاد حادثه برای شهروندان جلوگیری شود. با این وجود، برخی از شهروندان به توصیه‌ها و درخواست‌های دستگاه‌های ذیربط توجه نمی‌کنند و به مناطق ممنوع مراجعه می‌کنند.

در این روزها شهرداری برای افراد بی‌خانمان چه اقداماتی انجام داده است؟

همچنین خانه‌های سبز در سطح شهر مشهد برای پناه دادن به افراد بی‌سرپناه فعال است که خودشان می‌توانند مراجعه کنند. اگر شهروندان هم شاهد افراد بی‌سرپناه بودند، می‌توانند با شماره ۱۳۷ تماس بگیرند تا خودرو برای انتقال این افراد به خانه سبز به محل اعزام شود.

نظر شما