شناسهٔ خبر: 66720698 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

هشدار: خراسان رضوی امروز و فردا پربارش‌ و سیلابی است

سرپرست مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی گفت: با توجه به اعلام هشدار نارنجی هواشناسی خراسان رضوی، ساکنان نیمه شمالی بویژه مشهد؛ امروز، شنبه در منزل بمانند و از هرگونه تردد شهری و بین‌شهری خودداری کنند.

صاحب‌خبر -

سیدرضا عباسی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در مشهد بیان کرد: امروز دو جبهه بارشی همزمان در شمال خراسان رضوی از جمله مشهد به هم می‌رسند و همین موضوع موجب تقویت سامانه ها و بارش‌ها در این مناطق خواهد شد.

وی افزود: این سامانه  از عصر امروز در شمال خراسان رضوی و در بخشی از مناطق غربی فعال می‌شود و با توجه به هشدار نارنجیِ صادر شده، همه دستگاه های متولی بحران در آماده‌باش کامل قرار دارند.

عباسی تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود فعالیت این سامانه در شهرستان‌های شمالی بویژه سرخس و مشهد بیشتر باشد، از این رو  توصیه می‌شود مردم در این مناطق به خصوص مشهد از هر گونه تردد غیرضروری شهری و جاده‌ای خودداری کنند.

سرپرست مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی گفت: بارش‌های تند اخیر همراه با تگرگ و وقوع سیلاب در مناطق شهری و روستایی خراسان رضوی بود و پیش بینی می‌شود بارش‌های عصر امروز به 30 میلیمتر برسد.

وی در خصوص پیش بینی سیلابی شدن مسیرها نیز گفت: با توجه به اینکه زمان این بارش‌ها محدود اما قدرتمند است، اگر در 30 دقیقه، 30 میلیمتر بارش داشته باشیم قطعا  این میزان بارش خسارت‌زا خواهد بود.

هشدار نارنجی هواشناسی

کارشناس مرکز پیش بینی هواشناسی خراسان رضوی نیز گفت: هشدار نارنجی صادر شده از چند روز قبل پا برجاست و خطر ایجاد سیل و جاری شدن روانآب در برخی از مناطق استان وجود دارد و  این هشدار تا فردا پایدار است.

مرتضی اثمری افزود: از ظهر امروز تا فردا (یکشنبه) با تقویت سامانه بارشی، شاهد بارش‌های رگباری همراه با رعد و برق و در نواحی مستعد همراه با بارش تگرگ و وزش باد شدید خواهیم بود و  در نواحی پایین دست کوهستانی به دلیل بارش رگباری ایجاد سیل دور از انتظار نیست.

وی عنوان کرد: شهروندان از تردد و توقف در حاشیه رودخانه ها، صعود به ارتفاعات، عملیات کوهنوردی و ورود به مناطق ییلاقی و گردشگری استان و سفرهای غیرضروری خودداری کنند تا دچار خسارت جانی و مالی نشوند.

کارشناس مرکز پیش بینی هواشناسی خراسان رضوی گفت: از روز یکشنبه به تدریج شاهد تضعیف سامانه بارشی در استان خواهیم بود و از روز دوشنبه جوّی به نسبت آرام و پایدار در استان پیش‌بینی می‌شود.

همه آماده باشند؛ بارش‌های سیل‌آسا در راه است

در همین حال اداره کل هواشناسی خراسان رضوی با صدور هشدار سطح نارنجی، آمادگی کمیته‌ها و دستگاه‌های بحران‌مدار و همچنین مردم این استان را خواستار شد.

 در این اطلاعیه آمده است: در 24 ساعت آینده سامانه فعال در سطح استان همچنان باعث وقوع بارش‌های رگباری همراه با رعد و برق و صاعقه، وزش باد شدید، بارش تگرگ، آبگرفتگی، رواناب، سیلاب و اختلال در سیستم حمل و نقل خواهد شد.

این اطلاعیه می‌افزاید: در این مدت خودداری از ترددهای غیرضروری در جاده های خراسان رضوی، همچنین توقف نکردن در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، خودداری از صعود به ارتفاعات و عملیات کوهنوردی و اعمال ممنوعیت ورود به مناطق ییلاقی و گردشگری استان از دیگر توصیه‌های بشدت توصیه می‌شود.

در ادامه این اطلاعیه آمده است: بیشترین حجم بارشها در شهرستانها و توابع خراسان رضوی تا اوایل وقت فردا یکشنبه در درگز، قوچان، گلبهار، چناران، طرقبه - شاندیز، کلات، سبزوار، جغتای، سرخس، صالح‌آباد، فریمان، تربت‌جام و مشهد رخ خواهد داد همچنین پیش‌بینی می‌شود در توابع شهرستانهای خواف، تایباد، باخرز و گناباد نیز حجم بارش ها زیاد باشد.

انتهای پیام/282

نظر شما