شناسهٔ خبر: 66724396 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

در گفت‌وگو با ایسکانیوز مطرح شد؛

بی‌توجهی به ذائقه نسل جوان در سیاست‌گذاری‌های اجتماعی/ اساتید نسبت به اعتیاد دانشجویان احساس مسئولیت کنند

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت با اشاره به نبود سیاست‌گذاری‌های متناسب با ذائقه نسل جوان بیان کرد: استادان باید نسبت به اعتیاد دانشجویان به مواد مخدر یا استعمال دخانیات احساس تعهد و مسئولیت بیشتری کنند.

صاحب‌خبر -

علی اصغر شیرزادی جاوید عضو هیئت علی دانشگاه علم و صنعت در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره علل هنجارشکنی و قبح شکنی برخی جوانان و دانشجویان در استفاده از دخانیات در محیط های عمومی مانند دانشگاه‌ها اظهار کرد: من گمان می‌کنم که عوامل گوناگونی مانند نبود سیاست گذاری متناسب با ذائقه نسل فعلی، درک نکردن نسل فعلی از سوی مسئولان و خانواده‌ و نبود برنامه ریزی مناسب و مدیریتی در این قبح شکنی تاثیر گذار بوده است.

بیشتر بخوانید:

ناتوانی آموزش عالی در پیشگیری از اعتیاد دانشجویان/ سرانه فضای ورزشی در ایران کم‌تر از یک هزارم اروپا است

وی ادامه داد: شاید بتوان گفت که تغییر نسل یکی از مهمترین علل اینگونه رفتارها است. نسل فعلی دانشجویان نسبت به برخی از موضوعات که برای نسل‌های گذشته یعنی دهه ۶۰ یا۷۰ مهم بوده و جزو خطوط قرمز آنان محسوب میشده، حساسیتی ندارند و نمی‌خواهند این موضوعات را رعایت کنند. بنابراین این افراد اقدام به قبح شکنی مانند مصرف دخانیات در حیاط دانشگاه می‌کنند.

شیرزادی اضافه کرد: براساس آمارهای ارائه شده توسط سازمان مبارزه با مواد مخدر، افزایش استعمال دخانیات بین خانم‌ها و دانشجویان دختر نگران کننده است. به علت اینکه اینک دختران، مادران نسل آینده هستند، اعتیاد به خانم‌ها نگران کننده تر است.

این استاد دانشگاه علم و صنعت با اشاره به کاهش سن مصرف مواد مخدر و استعمال دخانیات بین جوانان بیان کرد: در حال حاضر سن مصرف از ۱۲ سالگی است. این موضوع زنگ خطر را برای جامعه دانشگاهی به صدا در آورده است؛ چرا که آنان به زودی وارد دانشگاه‌ها می‌شوند. بنا بر این احتمال افزایش آمار مصرف دخانیات بین دانشجویان در سال‌های آینده وجود دارد.

وی درباره اینکه چرا دانشگاه‌ها در کنترل استعمال دخانیات توسط دانشجویان به ویژه در محیط دانشگاه‌ها موفق نبوده‌اند؛ گفت: این موضوع علت‌های مختلفی دارد که ناکافی بودن بودجه یکی از دلایل مهم آن است. در حال حاضر به غیر از بودجه‌های قطره چکانی که ستاد مبارزه با مواد مخدر به دانشگاه‌ها می‌دهد، هیچ بودجه دیگری برای مهار این معضل به دانشگاه‌ها تعلق نمی‌گیرد.

شیرزادی جاوید با تاکید بر ظرفیت مناسب استادان در دانشگاه‌ها برای تاثیرگذاری بر دانشجویان عنوان کرد: استادان در این باره باید احساس تعهد و مسئولیت بیشتری کنند و در کلاس‌های درس یک یا دو دقیقه درباره آسیب‌های مواد مخدر و دخانیات برای دانشجویان صحبت کنند. یا تجربه‌های سایر دانشجویان که درگیر این مواد هستند و از روال زندگی طبیعی و مسیر موفقیت دور شده‌اند را برای آنان بازگو کنند.

فارغ‌التحصیلان معتاد به جامعه آسیب بیشتری می‌رسانند

عضو هیئت علمی انشگاه علم و صنعت با بیان اینکه تجربیات نشان می‌دهد که اعمال محدودیت‌ها نمی‌تواند در حل مشکلات با ریشه فرهنگی یا روانی تاثیر گذار باشد، گفت: به عقیده بنده اعمال محدودیت مناسب نیست و در چند سال گذشته نیز گاهی این محدودیت‌ها وجود داشتند، ولی خروجی مطلوبی به همراه نداشتند. زمانی که دانشجویان معتاد به مواد مخدر یا دخانیات یا مشروبات الکلی دانشگاه را ترک می‌کنند و وارد جامعه می‌شوند، به مراتب دچار آسیب‌های بیشتری خواهند شد و از سوی دیگر آسیب‌هایی به مراتب بیشتری نیز برای جامعه به وجود خواهد داشت.

وی در پایان خاطرنشان کرد: دانشگاه نیز جزئی از اجتماع است و زمانی که فرد آسیب زا از دانشگاه خارج می‌شود برای قشرهای دیگر خطر آفرین خواهد بود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما