شناسهٔ خبر: 66723722 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

معاون امور معادن و فرآوری مواد وزیر صنعت، معدن و تجارت:

همراهی مسئولان خراسان جنوبی با سرمایه‌گذاران خوب است

معاون امور معادن وزیر صنعت، معدن و تجارت تأکید کرد: همراهی مسئولان خراسان جنوبی با سرمایه‌گذاران خوب است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان جنوبی؛ رضا محتشمی‌پور، امروز بیست‌ونهم اردیبهشت در دیدار با استاندار خراسان جنوبی اظهار کرد: خراسان جنوبی از استان‌های همراه نظام است، همچنین پذیرش و همراهی خوبی با توسعه صنعتی دارد، چون باوجود محرومیت، سرعت جذب منابع در این استان خوب بوده است.

وی همراهی مسئولان خراسان جنوبی با سرمایه‌گذاران را خوب ارزیابی کرد و گفت: در سال‌های اخیر در بخش معدن اقدامات خوبی انجام شده و عملیات مطالعات پایه در بخش بزرگی از خراسان جنوبی تمام شده است.

معاون وزیر صمت بیان کرد: ورود شرکت تهیه و تولید مواد معدنی در چند سال اخیر به نتیجه رسیده و این مسئله نشان می‌دهد نقشه معدنی منطقه عوض شده است.

وی با اشاره به مشکل معطل ماندن ظرفیت‌های معدنی در برخی از مناطق کشور، تأکید کرد: به هیچ عنوان با معطل ماندن پروژه‌های معدنی مماشات نشود تا ظرفیت‌های بالقوه در این حوزه فعال باشد.

محتشمی‌پور گفت: ظرفیت‌های معدنی نباید معطل بماند بلکه باید در استان‌ها به این مسأله با حساسیت لازم پرداخته شود.

وی با بیان اینکه در صورت تعلل با توجه به تورم، حجم منابعی که برای فعال شدن معادن لازم است، افزایش پیدا می‌کند و کار سخت‌تر می‌شود، گفت: به هیچ عنوان مماشات با معطلی در اجرای پروژه‌های معدنی قابل قبول نیست و باید این موضوع به درستی در شورای معادن مطالبه شود.

معاون وزیر صمت افزود: خراسان جنوبی ظرفیت‌های بالایی در حوزه معادن دارد که باید از گذشته‌ها اقدامات چشمگیری برای آن انجام می‌شد، اکنون هم با تعیین تکلیف پروانه‌های معطل مانده باید معادن به سرعت فعال شوند.

وی ادامه داد: فعال شدن معادن به افزایش حقوق دولتی در این بخش کمک کرده و عوائد آن به استان برگشت داده می‌شود که در نهایت به تکمیل زیرساخت‌ها منجر می‌شود.

محتشمی‌پور گفت: مطالبات قانونی بخش معدن به خوبی درخواست نشده و محدودیت‌هایی ایجاد کرده است در حالی‌که طبق قانون در بخش زیرساخت معدن ۷۷ درصد منابع باید هزینه شود اما سال گذشته ۱۰ تا ۱۲ درصد توانستیم تخصیص بودجه بگیریم.

وی بیان کرد: این مسأله چالش جدی برای بخش معدن ایجاد کرده است، در حالی که ۱۵ درصد این منابع باید به استان اختصاص پیدا کند اما همیشه دو تا سه درصد بوده و سال گذشته برای اولین بار به چهار درصد عملکرد رسید.

معاون وزیر صمت تصریح کرد: این رشد ناشی از پیگیری‌هایی بود که در نهایت سرفصل بودجه از وزارت صمت خارج شد و مستقیم به خزانه استان‌ها رسید.

وی گفت: در قانون، پرداخت ۱۰۰ درصدی این مبلغ تکلیف شده و اکنون ایراد وارد است، از این رو اولین ضرر به معدن‌کار می‌رسد، مردم هم طلب‌کار و ناراضی هستند و مسئولان نیز در پاسخ دادن به مطالبات دچار چالش می‌شوند بنابراین وزارت کشور و نمایندگان مجلس اکنون در فصل جداول بودجه باید به این موضوع ورود پیدا کنند.

محتشمی‌پور در ادامه اکتشافات انجام شده برای آینده خراسان جنوبی را امیدآفرین دانست و عنوان کرد: این موضوع به افزایش حقوق دولتی معادن و بازگشت عوائد آن به استان کمک خواهد کرد.

وی افزود: سیاست‌گذاری برای هدایت منابع موجود ضروری است که مسأله‌ای درون استانی است و باید بر اساس اولویت‌بندی پروژه‌ها دنبال شود و در جذب و ماندگاری سرمایه‌گذار هم تأثیرگذار خواهد بود.

معاون وزیر صمت گفت: برای سرمایه گذاری شرکت‌های دولتی در حوزه معدنی کشور اولویت با خراسان جنوبی بوده که گام اول آن اکتشافات است و در مرحله بعد واحدهای فرآوری باید راه‌اندازی شوند.

وی با تأکید بر اینکه قول عمل نشدنی به سرمایه گذاران نباید داد چون خلف وعده‌ها در سرمایه‌گذاری بعدی تأثیر منفی دارد، گفت: یکی از سرمایه گذاران بزرگ کشور به خراسان جنوبی معرفی شده که امید است زمینه جذب و ماندگاری این شرکت فراهم شود.

محتشمی‌پور به ضرورت فعال کردن برخی پروانه‌های معدنی تأکید کرد و افزود: اولویت‌بندی در این زمینه اهمیت دارد و باید از اختیارات استانی در این حوزه بیشترین بهره‌برداری را انجام دهیم.

وی در پایان با اشاره به اینکه مناطق معدنی توسط ایمیدرو در خراسان جنوبی شناسایی شده است ادامه داد: بر اساس ظرفیت‌های موجود، پروانه باید صادر شود تا با سرعت بتوان کار بهره‌برداری معدنی را انجام داد.

نظر شما