شناسهٔ خبر: 66723413 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

خراسان جنوبی ظرفیت‌های بالایی در حوزه معادن دارد

معاون امور معادن وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: خراسان جنوبی ظرفیت‌های بالایی در حوزه معادن دارد، به هیچ عنوان با معطل ماندن پروژه‌های معدنی مماشات نشود تا ظرفیت‌های بالقوه در این حوزه فعال باشد. ظرفیت‌های معدنی نباید معطل بماند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، رضا محتشمی‌پور امروز در دیدار با استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: استان خراسان جنوبی پذیرش و همراهی خوبی با توسعه صنعتی دارد، چون علیرغم محرومیت، سرعت جذب منابع در این استان خوب بوده است.

وی همراهی مسئولان خراسان جنوبی با سرمایه‌گذاران را خوب ارزیابی کرد و گفت: در سال‌های اخیر در بخش معدن اقدامات خوبی انجام شده و عملیات مطالعات پایه در بخش بزرگی از خراسان جنوبی تمام شده است.

خراسان جنوبی ظرفیت‌های بالایی در حوزه معادن دارد

معاون امور معادن وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: ورود شرکت تهیه و تولید مواد معدنی در چند سال اخیر به نتیجه رسیده، لذا نشان می‌دهد نقشه معدنی منطقه عوض شده است.

محتشمی‌پور با اشاره به مشکل معطل ماندن ظرفیت‌های معدنی در برخی از مناطق کشور، تأکید کرد: به هیچ عنوان با معطل ماندن پروژه‌های معدنی مماشات نشود تا ظرفیت‌های بالقوه در این حوزه فعال باشد. ظرفیت‌های معدنی نباید معطل بماند بلکه باید در استان‌ها به این مسأله با حساسیت لازم پرداخته شود.

وی با بیان اینکه در صورت تعلل با توجه به تورم، حجم منابعی که برای فعال شدن معادن لازم است، افزایش می‌یابد و کار سخت‌تر می‌شود، گفت: به هیچ عنوان مماشات با معطلی در اجرای پروژه‌های معدنی قابل قبول نیست و باید این موضوع به درستی در شورای معادن مطالبه شود.

معاون امور معادن وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: خراسان جنوبی ظرفیت‌های بالایی در حوزه معادن دارد که باید از گذشته‌ها اقدامات چشمگیری برای آن انجام می‌شد، اکنون هم با تعیین تکلیف پروانه‌های معطل مانده باید معادن به سرعت فعال شوند.

به گفته وی، فعال شدن معادن به افزایش حقوق دولتی در این بخش کمک کرده و عواید آن به استان برگشت داده می‌شود که در نهایت به تکمیل زیرساخت‌ها منجر می‌شود.

مطالبات قانونی بخش معدن به درستی درخواست نشده است

معاون امور معادن وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: مطالبات قانونی بخش معدن به خوبی درخواست نشده و محدودیت‌هایی ایجاد کرده در حالیکه طبق قانون در بخش زیرساخت معدن 77 درصد منابع باید هزینه شود اما سال گذشته 10 تا 12 درصد توانستیم تخصیص بودجه بگیریم.

محتشمی‌پور بیان کرد: این مسأله چالش جدی برای بخش معدن ایجاد کرده در حالیکه 15 درصد این منابع باید به استان اختصاص یابد اما همیشه 2 تا سه درصد بوده و سال گذشته برای اولین بار به چهار درصد عملکرد رسید.

وی تصریح کرد: این رشد ناشی از پیگیری‌هایی بود که در نهایت سرفصل بودجه از وزارت صمت خارج شد و مستقیم به خزانه استان‌ها رسید.

اولویت‌بندی پروژه‌ها، در جذب و ماندگاری سرمایه‌گذار تأثیرگذار است

معاون امور معادن وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در قانون، پرداخت 100 درصدی این مبلغ تکلیف شده و اکنون ایراد وارد است لذا اولین ضرر به معدنکار می‌رسد، مردم هم طلب‌کار و ناراضی هستند و مسئولان نیز در پاسخ دادن به مطالبات دچار چالش می‌شوند. بنابراین وزارت کشور و نمایندگان مجلس اکنون در فصل جداول بودجه باید به این موضوع ورود پیدا کنند.

محتشمی‌پور در ادامه اکتشافات انجام شده برای آینده خراسان جنوبی را امیدآفرین دانست و عنوان کرد: این موضوع به افزایش حقوق دولتی معادن و بازگشت عواید آن به استان کمک خواهد کرد.

به گفته وی؛ سیاست‌گذاری برای هدایت منابع موجود ضروری است که مسأله‌ای درون استانی بوده و باید بر اساس اولویت‌بندی پروژه‌ها دنبال شود و در جذب و ماندگاری سرمایه‌گذار هم تأثیرگذار خواهد بود.

واحدهای فرآوری باید راه‌اندازی شوند

معاون امور معادن وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: برای سرمایه‌گذاری شرکت‌های دولتی در حوزه‌ معدنی کشور اولویت با خراسان جنوبی بوده که گام اول آن اکتشافات است و در مرحله بعد واحدهای فرآوری باید راه‌اندازی شوند.

محتشمی‌پور با تأکید بر اینکه قول عمل نشدنی به سرمایه‌گذاران نباید داد، چون خلف وعده‌ها در سرمایه‌گذاری بعدی تأثیر منفی دارد، گفت: یکی از سرمایه‌گذاران بزرگ کشور به خراسان جنوبی معرفی شده که امید است زمینه جذب و ماندگاری این شرکت فراهم شود.

وی به ضرورت فعال کردن برخی پروانه‌های معدنی تأکید کرد و افزود: اولویت‌بندی در این زمینه اهمیت دارد و باید از اختیارات استانی در این حوزه بیشترین بهره‌برداری را انجام دهیم.

محتشمی‌پور  با اشاره به اینکه مناطق معدنی توسط ایمیدرو در خراسان جنوبی شناسایی شده، ادامه داد: بر اساس ظرفیت‌های موجود، پروانه باید صادر شود تا با سرعت بتوان کار بهره‌برداری معدنی را انجام داد.

از محل مسئولیت‌های اجتماعی معادن برای رفع نیازهای استان استفاده شود

استاندار خراسان جنوبی نیز در جلسه دیدار محتشمی‌پور معاون امور معادن وزارت صمت اظهار داشت: خراسان جنوبی در حوزه معادن ظرفیت‌های فراوانی دارد اما متأسفانه در زمینه زیرساخت‌ها مشکلات و عقب‌ماندگی های تاریخی از گذشته به ارث رسیده است.

وی با بیان اینکه به دلیل ضعف زیرساخت‌ها شاهد حضور کمرنگ سرمایه‌گذاران در این استان بودیم، افزود: در دو سال فعالیت دولت سیزدهم شاهد حضور پررنگ سرمایه‌گذاران در خراسان جنوبی هستیم، هرچند در مقایسه با ظرفیت استان و همچنین استان‌های دیگر که با شتاب بیشتری رو به جلو هستند، هنوز با نقطه مطلوب فاصله داریم و در میدان رقابت وضعیت خوبی نداریم.

جلوی خام‌فروشی مواد معدنی گرفته شود

جواد قناعت گفت: اگر در گذشته اتفاقاتی در حوزه معادن این استان افتاده بیشتر به صورت خام‌فروشی بوده و اکنون مردم از دولت و مسئولان مطالبه می‌کنند که جلوی خام‌فروشی مواد معدنی گرفته شود.

وی، خواستار توجه به زیرساخت‌ها و تشویق سرمایه‌گذاران برای حضور در استان شد و ادامه داد: در شهرستان های خوسف و زیرکوه که هنوز نمایندگی اداره صمت وجود ندارد، استقرار این اداره باید مورد توجه قرار گیرد.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به ظرفیت‌های معدنی در شهرستان خوسف، تصریح کرد: از مسئولیت‌های اجتماعی معادن مانند معدن قلعه زری خوسف باید برای رفع نیازها و زیرساخت‌های استان استفاده شود و معادن بزرگ در این زمینه پای کار بیایند.

چهار طرح صنعتی و معدنی استان افتتاح می‌شود

قناعت، از مردم خراسان جنوبی به عنوان مردمانی نجیب و همراه و همسو با نظام اسلامی یاد کرد که باید رفع مشکلات و خدمت‌رسانی به آنان بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه چهار طرح صنعتی و معدنی استان برای افتتاح و یک طرح نیز آماده کلنگ‌زنی با حضور وزیر صمت است، تصریح کرد: معدن طلای هیرد، کارخانه مس کاتدی کوه خیری سربیشه، کارخانه منیزیت سربیشه و کارخانه تولید کاغذ و مقوای کاشی فرزاد آماده بهره‌برداری می‌باشند و کارخانه نورد فولاد قاین نیز آماده کلنگ‌زنی است.

فعالیت 13 هزار نفر در بخش معدن خراسان جنوبی

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی نیز در این دیدار به 840 معدن با ظرفیت هفت هزار میلیون تن در استان اشاره کرد و گفت: 13 هزار نفر در بخش معدن مشغول فعالیت هستند.

مهدی جعفری با اشاره به خام‌فروشی مواد معدنی در استان افزود: تنها چهار درصد ارزش افزوده استان از محل ظرفیت‌های معدنی است که باید با توسعه واحدهای فرآوری، ارزش افزوده این بخش را ارتقاء دهیم.

وی با تأکید بر لزوم سوق دادن سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در حوزه فرآوری معدن در خراسان جنوبی، بیان کرد: معادن تنها راه پیشرفت، جهش تولید و اولویت نخست ما در استان است.

انتهای پیام/ 252

نظر شما