شناسهٔ خبر: 66723029 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

خراسان جنوبی اولویت برای سرمایه گذاری شرکتهای دولتی در حوزه معدنی کشور

معاون امور معادن وزیر صنعت ، معدن و تجارت : برای سرمایه گذاری شرکت‌های دولتی در حوزه معدنی کشور اولویت با خراسان جنوبی بوده که گام اول آن اکتشافات است .

صاحب‌خبر -

اولویت خراسان جنوبی برای سرمایه گذاری شرکتهای دولتی در حوزه معدنی کشور

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی، رضا محتشمی‌پور  در دیدار با استاندار خراسان جنوبی گفت:  خراسان جنوبی از استان‌هایی است که  پذیرش و همراهی خوبی با توسعه صنعتی دارد، چون علیرغم محرومیت، سرعت جذب منابع در این استان خوب بوده است.

وی با تاکید بر اینکه همراهی مسئولان خراسان جنوبی با سرمایه‌گذاران خوب است، افزود: : در سال‌های اخیر در بخش معدن اقدامات خوبی انجام شده و عملیات مطالعات پایه در بخش بزرگی از خراسان جنوبی تمام شده است.
وی با بیان اینکه ورود شرکت تهیه و تولید مواد معدنی در چند سال اخیر به نتیجه رسیده که نشان می‌دهد نقشه معدنی منطقه عوض شده است، افزود: معطل ماندن ظرفیت‌های معدنی در برخی از مناطق کشور، یک مشکلی است که نباید به هیچ عنوان با معطل ماندن پروژه‌های معدنی مماشات نشود تا ظرفیت‌های بالقوه در این حوزه فعال باشد.
معاون امور معادن وزیر صمت با بیان اینکه در صورت تعلل با توجه به تورم، حجم منابعی که برای فعال شدن معادن لازم است، افزایش می‌یابد و کار سخت‌تر می‌شود، گفت: برخی افراد مجوز بهره برداری معادن را اخذ می‌کنند، اما استخراج مواد معدنی را به تعویق می‌اندازند که این موضوع به نفع استان نیست.

به گفته وی، فعال شدن معادن به افزایش حقوق دولتی در این بخش کمک کرده و عواید آن به استان برگشت داده می‌شود که در نهایت به تکمیل زیرساخت‌ها منجر می‌شود.

محتشمی پور افزود:  برای سرمایه گذاری شرکت‌های دولتی در حوزه معدنی کشور اولویت با خراسان جنوبی بوده که گام اول آن اکتشافات است و در مرحله بعد واحد‌های فرآوری باید راه‌اندازی شوند.

وی  با تأکید بر اینکه قول عمل نشدنی به سرمایه گذاران نباید داد، چون در سرمایه‌گذاری بعدی تأثیر منفی دارد، گفت: یکی از سرمایه گذاران بزرگ کشور به خراسان جنوبی معرفی شده که امید است زمینه جذب و ماندگاری این شرکت فراهم شود.

معاون امور معادن وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه  مطالبات قانونی بخش معدن به خوبی درخواست نشده و محدودیت‌هایی ایجاد کرده ، افزود:   طبق قانون در بخش زیرساخت معدن ۷۷ درصد منابع باید هزینه شود، اما سال گذشته ۱۰ تا ۱۲ درصد توانستیم تخصیص بودجه بگیریم.
وی  این مسأله را چالش جدی برای بخش معدن عنوان کرد و افزود: باید دراین خصوص ۱۵ درصد این منابع  به استان اختصاص یابد، اما همیشه ۲ تا سه درصد بوده و سال گذشته برای اولین بار به چهار درصد عملکرد رسیده که این رشد ناشی از پیگیری‌هایی بود که در نهایت سرفصل بودجه از وزارت صمت خارج شد و مستقیم به خزانه استان‌ها رسید.
محتشمی‌پور  اکتشافات انجام شده برای آینده خراسان جنوبی را امیدآفرین دانست و افزود: این موضوع به افزایش حقوق دولتی معادن و بازگشت عواید آن به استان کمک خواهد کرد.

وی از شناسایی مناطق معدنی توسط ایمیدرو در استان خبرداد و  گفت: بر اساس ظرفیت‌های موجود، پروانه باید صادر شود تا با سرعت بتوان کار بهره‌برداری معدنی را انجام داد.

استاندار هم در این جلسه از معاون امور معادن و صنایع وزارت صمت خواست در تامین زیرساخت‌های بخش معادن، استان را کمک کنند.
آقای قناعت افزود : یکی از ظرفیت‌های خراسان جنوبی معادن است که فرآوری مواد معدنی می‌تواند ارزش افزوده را ایجاد کند  بنابراین نیاز است زیرساخت فرآوری مواد معدنی در استان تامین شود.

وی  با اشاره به اینکه چهار طرح صنعتی و معدنی استان برای افتتاح و یک طرح نیز آماده کلنگ‌زنی  است، افزود: معدن طلای هیرد، کارخانه مس کاتدی کوه خیری سربیشه، کارخانه منیزیت سربیشه و کارخانه تولید کاغذ و مقوای کاشی فرزاد آماده بهره‌برداری است  و کارخانه نورد فولاد قاین نیز آماده کلنگ‌زنی است.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی نیز در این دیدار به ۸۴۰ معدن با ظرفیت هفت هزار میلیون تن در استان اشاره کرد و گفت: ۱۳ هزار نفر در بخش معدن مشغول فعالیت هستند.
مهدی جعفری با اشاره به خام‌فروشی مواد معدنی در استان افزود: تنها چهار درصد ارزش افزوده استان از محل ظرفیت‌های معدنی است که باید با توسعه واحد‌های فرآوری، ارزش افزوده این بخش را ارتقاء دهیم.

نظر شما