شناسهٔ خبر: 66715727 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

آیا خطر دکل‌های نسل پنج برای بدن جدی است؟

برخی مردم معتقدند که دکل‌های ۵G تشعشعاتی دارد که برای بدن مضر است، اما پژوهشگران این حوزه نظر دیگری دارند.

صاحب‌خبر -

«مضرات و عوارض دکل‌های نسل پنجم زیاد است، آن ها را جمع آوری و حذف کنید» این نظر یک کاربر از میان هزاران نظر دیگری است که روزانه در محافل مختلف نسبت به مضرات دکل‌های ارتباطی و اینترنتی می‌شنویم. اما آیا این دکل‌ها مضر هستند؟

فناوری نسل پنجم ۵G، در مقایسه با نسل قبل از خود یعنی ۳G و ۴G سرعت بالاتری در دانلود داشته و با حجم بالای باند، کمترین تاخیر را در پردازش دارد به همین دلیل در دو بخش اینترنت اشیا و هوش مصنوعی کاربرد فراوانی دارد و دستیابی به آن می‌تواند در زندگی روزمره افراد و حتی کنترل لوازم خانگی از راه دور در آینده‌ای نیز نقش آفرین باشد.

امروزه کشورهای بسیاری همچون کره جنوبی، استرالیا، تایوان،  کانادا، سوییس، انگلیس، آلمان و چین از نسل پنجم ارتباطات استفاده می‌کنند، همچنین کشورهای حاشیه خلیج فارس همچون کویت، قطر، امارات و عربستان نیز با همکاری چین در حال توسعه این فناوری بوده و سرمایه‌گذاری کلانی کرده‌اند.

ظهور فناوری‌های نوین ارتباطی، اجتناب ناپذیر بوده و این موضوع مورد درخواست و نیاز عموم مردم است. موضوع مهم این است که با توسعه نسل پنجم آیا میزان تشعشعات افزایش پیدا خواهد کرد یا خیر؟

رضا بحری، عضو هیئت علمی و مدیر گروه ارتباطات رادیویی پژوهشکده فناوری ارتباطات پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره میزان تشعشات این دکل‌ها و آسیب‌های ناشی از آن می‌گوید:  پاسخ به این پرسش از دو منظر مورد توجه است: نخست اینکه فارغ از نوع فناوری اعم از اینکه ۴G استفاده می‌کنیم یا ۵G، مهم میزان سطوح مجاز تشعشعات است که تعیین شده و تمامی اپراتورها موظف به رعایت آن هستند.

کارشناس حوزه ارتباطات رادیویی تاکید دارد: نهادهای نظارتی بر اساس همان سطوح پایش تشعشعات را انجام می‌دهند، پس حتی اگر شاهد ارایه خدمات توسط ۶G هم باشیم مهم سطوح مجاز است. حتی اگر شبکه‌های قبلی نظیر ۲G هم این استاندارد را رعایت نکنند نهادهای قانونی از ارایه خدمات آن ها جلوگیری خواهند کرد.

اما مسئله دوم مشخصا درباره خود فناوری ۵G است، در این فناوری بر خلاف نسل‌های گذشته ارسال پرتوها بصورت سراسری نیست بلکه از شکل‌دهی پرتو استفاده می‌شود، اتفاقاً زمانی که پرتوها در همه جهات ارسال نشده و بصورت کنترل شده، محدود و فقط در یک جهت ارسال شوند میزان پرتوگیری کاهش می‌یابد.

بحری در بخش دیگر از صحبت‌های خود می‌افزاید: گاهی می‌شنویم که می‌گویند به دلیل افزایش تعداد سایت‌ها یا دکل‌ها در ۵G میزان تشعشعات بیشتر می‌شود، باید به این نکته توجه کرد که در نسل پنجم از سایت‌هایی با عنوان سلول‌های کوچک استفاده می‌شود، این سایت‌ها توان ارسال پایین‌تری نسبت به دکل‌های ۴G دارند در نتیجه پرتوگیری ناشی از آن کاهش می‌یابد.

امروزه عمده توجه در خصوص تشعشعات الکترومغناطیسی مربوط به دکل‌های مخابراتی است که بر نظارت بر تشعشعات آن بر عهده رگولاتوری و سازمان انرژی اتمی است اما پرتوگیری از سوی گوشی‌های هوشمند و حتی گوشی‌های غیرهوشمند، مودم‌های وای‌فای یا هدفون‌های بلوتوثی، ساعت‌های هوشمند و غیره اصولاً غیر قابل کنترل و نظارت از سوی سازمان‌های نظارتی یاد شده یا اپراتورها هستند و تنها کسانی که می‌توانند آن را کنترل کنند خود کاربران هستند، در بسیاری از موارد آحاد مردم بدون اینکه بدانند پرتوگیری ناخواسته از ابزارهای هوشمند دارند، البته استانداردهایی در مورد ابزارهای هوشمند وجود دارد اما موضوع مطرح شده مربوط به فرهنگ استفاده از آن ها است.

حالا در تازه‌ترین اظهار نظر، سیدمحمد رضوی‌زاده رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات گفته است: در راستای پاسخ به دغدغه شهروندان در خصوص میزان تشعشعات دکل‌های مخابراتی علی‌الخصوص نگرانی‌ها در ارتباط با توسعه سایت‌های نسل پنجم، پژوهشگاه در سال گذشته نشست تخصصی تشعشعات الکترومغناطیسی سایت‌های نسل پنجم ارتباطی در کشور را با مشارکت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، سازمان انرژی اتمی، اپراتورهای سیار و نمایندگانی از بخش‌های مختلف جامعه پزشکی برگزار کرد و ابعاد مختلف این موضوع را مورد بررسی قرار داد.

وی می‌افزاید: در این رابطه پژوهشگاه موفق به بومی سازی سامانه اندازه‌گیری شدت تشعشعات الکترومغناطیسی شده و در ارتباط با روش‌های اندازه‌گیری شدت تشعشعات دکل‌های نسل پنجم ارتباطی پروژه‌های مشترکی با اپراتورها انجام داده است.

توسعه فناوری مسیر طولانی را طی کرده اما امروز سرعت رشد آن در سریعترین حالت ممکن تا به حال قرار دارد، همچنین از نقش فناوری در بخش‌های مختلف زندگی بشری نمی‌توان گذشت، هر فناوری در کنار مزایای که دارد قطعا معایبی هم خواهد داشت اما در موضوع تشعشعات دکل‌های نسل پنجم متخصصان معتقدند کمترین آسیب را داشته و در ایران از استانداردهای جهانی نیز کمتر است.

نظر شما