شناسهٔ خبر: 66711762 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

افزایش تعداد سایت‌های ۵G

رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد: چهار سال پس از راه اندازی اولین سایت آزمایشی ۵G توسط پژوهشگاهICT، تعداد سایت‌های نسل پنجم ارتباطات کشور به عدد ۱۸۰۰ رسید.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق به نقل از پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، سید محمد رضوی زاده رئیس پژوهشگاه در گفت وگویی به مناسبت روز جهانی ارتباطات، ضمن تبریک این روز و اعلام این خبر گفت: اولین پژوهش‌های ملی در خصوص نسل پنجم ارتباطات در کشور در سال ۱۳۹۴ در این پژوهشگاه آغاز شد که هدف آنها شناسایی رویکردها و جهت گیری های این فناوری نوین ارتباطی بود و در نتیجه این فعالیت‌ها، اولین ایستگاه آزمایشی نسل پنجم ارتباطی در تابستان ۱۳۹۹ در پژوهشگاه راه اندازی و افتتاح شد که امروز بعد از گذشت ۴ سال شاهد افتتاح رسمی ۱۸۰۰ سایت توسط اپراتورهای سیار در کشور هستیم.

رضوی زاده افزود: پژوهش‌های انجام شده توسط پژوهشگاه در سالهای آغازین منجر به توجه برنامه ششم توسعه کشور به این موضوع شد و نسل پنجم ارتباطی به عنوان یکی از فناوری‌های اولویت دار برای کشور از سال ۱۳۹۵ مورد توجه قرار گرفت و لذا پیشتازی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و به تبع آن سایر بخش‌های کشور به موضوع نسل پنجم بِهِنگام و به موقع بود و کشور ما همزمان با توسعه این فناوری در جهان، به این موضوع ورود کرد.

رضوی زاده در سخنان خود به پروژه ملی فیبر نوری کسب و کار و منازل هم اشاره کرد و افزود که در کنار تلاش بسیار وزارت ارتباطات در توسعه شبکه دسترسی فیبر نوری کشور، ارتباطات سیار هم به عنوان بخش مهم دیگر در شبکه‌های دسترسی همزمان مورد توجه بوده و همواره یکی از اهداف توسعه شبکه دسترسی نوری، ایجاد زیرساخت مورد نیاز برای توسعه شبکه‌های سیار نسل جدید در کشور بوده است. وی گفت: روند توسعه تعداد ایستگاه‌های نسل پنجم ارتباطی در دولت سیزدهم قابل توجه بوده، به گونه‌ای که در طی یکسال گذشته نزدیک به ۱۲۰۰ سایت راه اندازی شده است.

ایشان در ادامه یکی از مأموریت‌های اصلی و همیشگی پژوهشگاه را رصد فناوری‌های نوظهور عنوان کرد و گفت: رصد فناوری‌های نسل جدید ارتباطی در این پژوهشگاه، منجر به تدوین سند نقشه راه تکامل نسل چهارم و گذار به نسل پنجم ارتباطی شد.

رضوی زاده با اشاره به فعالیت‌های پژوهشگاه گفت: در سال گذشته پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات اولین همایش ملی نسل پنجم ارتباطی کشور را با حضور مدیران ارشد دولتی و بخش خصوصی و با حضور اپراتورهای مطرح کشور با هدف بررسی چالش‌های توسعه نسل پنجم ارتباطی در کشور برگزار کرد که در این همایش چالش‌ها و فرصت‌های توسعه این نسل نوین به بحث گذاشته شد.

همچنین در راستای پاسخ به دغدغه شهروندان در خصوص میزان تشعشعات دکل‌های مخابراتی علی‌الخصوص نگرانی‌ها در ارتباط با توسعه سایت‌های نسل پنجم، پژوهشگاه در سال گذشته نشست تخصصی تشعشعات الکترومغناطیسی سایت‌های نسل پنجم ارتباطی در کشور را با مشارکت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، سازمان انرژی اتمی، اپراتورهای سیار و نمایندگانی از بخش‌های مختلف جامعه پزشکی برگزار نمود و ابعاد مختلف این موضوع را مورد بررسی قرار داد. در این رابطه لازم به ذکر است که پژوهشگاه موفق به بومی سازی سامانه اندازه‌گیری شدت تشعشعات الکترومغناطیسی شده و در ارتباط با روش‌های اندازه‌گیری شدت تشعشعات دکل‌های نسل پنجم ارتباطی پروژه‌های مشترکی با اپراتورها انجام داده است.

رئیس پژوهشگاه ارتباطات از جمله موضوعات حائز اهمیت دیگر در این خصوص را زیر ساخت‌های آزمایشگاهی توانمند برای آزمون و تأیید نمونه تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری اعلام کرد و گفت: این زیر ساخت‌های آزمایشگاهی پیشرفته در پژوهشگاه، همواره آماده ارائه خدمت به شرکت‌های دانش بنیان، اپراتورها، دانشگاه‌ها و پژوهشگران کشور می‌باشند.

وی همچنین به برنامه ویژه پژوهشگاه در حمایت از پایان نامه‌های دانشگاهی و فرصت‌های مطالعاتی اساتید که در حوزه‌های نوین، مرتبط با فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی است اشاره کرد.

نظر شما