شناسهٔ خبر: 66709877 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

روزنامه آیریش تایمز:

ایرلند دانش آموزان را برای مقابله با اخبار جعلی آموزش می‌دهد

نظام آموزشی ایرلند قرار است برای دانش آموزان در سنین پایین، درس‌هایی مرتبط با سواد رسانه ای، حریم خصوصی و امنیت در فضای مجازی در نظر بگیرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، نظام آموزشی ایرلند، قرار است برای دانش آموزان در سنین پایین، درس‌هایی مرتبط با سواد رسانه ای، حریم خصوصی و امنیت در فضای مجازی در نظر بگیرد.

دانش‌آموزان در هر سنی ذیل یک طرح جدید، برای داشتن سواد رسانه‌ای بیشتر و مقابله با اطلاعات نادرست آموزش می‌بینند.
این راهبرد که به طور مشترک توسط وزارت آموزش و وزارت کودک ایرلند تبیین شده می‌گوید، چون جوامع فعلی فناوری محور است، تمرکز بیشتر بر سواد دیجیتال یک ضرورت است.
در حالی که رتبه‌بندی‌های بین‌المللی نشان می‌دهد ایرلند در توسعه سواد رسانه‌ای و سواد ریاضی فعالیت زیادی دارد، اما کشور‌هایی مانند فنلاند از نظر سرسختی در برابر اطلاعات نادرست عملکرد بهتری دارند.

به نوشته روزنامه آیریش تایمز، کارشناسان می‌گویند موفقیت فنلاند به این دلیل است که آن‌ها به دانش آموزان در حوزه اخبار جعلی و سواد رسانه‌ای از طریق برنامه درسی و از دوران پیش دبستانی آموزش می‌دهند.
راهبرد جدید ایرلند به دنبال آموزش سواد دیجیتال در سنین پایین است. در این راهبرد آمده: با پیشرفت سریع فناوری‌های دیجیتال، از جمله شبکه‌های اجتماعی، افزایش تعداد منابع اطلاعات برخط و فناوری‌های نوظهور مانند هوش مصنوعی، یادگیرندگان برای عملکرد و مشارکت کامل در دنیای دیجیتال به مهارت‌های سواد دیجیتالی پیشرفته‌تری نیاز دارند.

این سواد دیجیتال شامل درک شهروندی دیجیتال، حریم خصوصی داده‌ها و ایمنی برخط است.
نورما فولی وزیر آموزش ایرلند می‌گوید در حال برنامه ریزی برای مشارکت دادن والدین و سرپرستان و همچنین دانش آموزان در برنامه‌های جدید است تا مطمئن شوند که جامعه گسترده تری از آگاهی برخوردار و قادر به مقابله با اطلاعات نادرست هستند. شامل کمک به والدین برای توسعه و ارتقای مهارت‌های سواد دیجیتال با فرزندانشان است.

چشم انداز راهبرد جدید این است که هر یادگیرنده، از بدو تولد تا بزرگسالی، مهارت‌های سواد رسانه ای، سواد شمارش، و سواد دیجیتالی لازم را برای رشد و شکوفایی داشته باشد.

نظر شما