شناسهٔ خبر: 66709255 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

نمایشگاه کتاب در ۹ روز ۴۲۵ میلیارد تومان فروش کتاب داشته است

ایرنا

در مجموع بخش حضوری ۲۷۹ میلیارد تومان فروش داشت، که از این مبلغ ۱۹۴ میلیارد تومان از طریق درگاه‌های رسمی و ۸۵ میلیارد تومان درگاه‌های غیر رسمی اختصاص داشت.

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: به گفته قائم مقام سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران مجموع فروش در نهمین روز در بخش مجازی ۱۴۶ میلیارد تومان، مجموع بخش حضوری ۲۷۹ میلیارد تومان و کل فروش ۴۲۵ میلیارد تومان بوده است.

نهمین نشست خبری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در دهمین روز برگزاری این رویداد فرهنگی با حضور علی رمضانی قائم مقام و سخنگوی این رویداد، محمد احمدی معاون فنی و بازرگانی شرکت ملی پست و محمد خلج مدیر کمیته مالی نمایشگاه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ در سالن ستاد اجرایی این نمایشگاه برگزار شد.

رمضانی در این نشست درباره برنامه‌های فرهنگی که در دهمین روز نمایشگاه کتاب برگزار می‌شود، گفت: در این روز ۴۴ نشست در سرا‌های هشتگانه ناشران برگزار می‌شود و در آن ۱۰۰ ناشر، نویسنده و اهل قلم به بحث و گفتگو می‌پردازند. در مجموع تا پایان نهمین روز ۳۴۰ نشست برای سنین و اقشار مختلف برگزار شد.

سخنگوی نمایشگاه کتاب درباره داده‌های رفتار مشتریان در نمایشگاه مجازی سی‌وچهارم تکتا (تصویر کتاب ایران) که در روز دهم نشست آن در نمایشگاه کتاب برگزار شد، توضیح داد: به داده‌هایی در بخش تولید در حوزه کودک و نوجوان دسترسی پیدا کرده بودیم، اما به این دلیل که تحلیل کاملی از آن نداشتیم، این آمار را در نمایشگاه کتاب ارائه نکردیم. آمار مرتبط با تولید در تابستان ۱۴۰۳ اعلام خواهدشد.

او درخصوص سوال از بازدیدکنندگان حضوری در نهمین روز نمایشگاه کتاب توضیح داد: از مخاطبان حضوری نمایشگاه کتاب پرسیده شد «در طول سال کتاب‌هایتان را از چه راهی تامین می‌کنید؟» از میان پاسخ‌دهندگان ۶۰ درصد مردم اعلام کردند از طریق نمایشگاه کتاب حضوری و مجازی،۴۶ درصدکتاب‌فروشی‌ها، ۴۲ درصد فروشگاه‌های مجازی، ۲۴ درصد امانت و گروهی سایر روش‌ها را اعلام کردند.

قائم مقام نمایشگاه کتاب درباره سه نقطه قوت نمایشگاه در نهمین روز از دید بازدیدکنندگان، بیان کرد: اختصاص بن خرید به دانشجویان، شور و هیجان نمایشگاه کتاب و همچنین غرفه فلسطین نقاط قوت این دوره از نمایشگاه کتاب بود. نقاط ضعف در نهمین روز از دیدگاه بازدیدکنندگان برگزاری نمایشگاه در آخر ماه و توان کم خرید، ازدحام در سالن‌ها و ترافیک در مسیر دسترسی این رویداد فرهنگی اعلام شد.

رمضانی ادامه داد: همچنین از مردم پرسیده شد «نمایشگاه کتاب شما را یاد چه می‌اندازد؟» پاسخ‌های مردم خانه، باغ و بوستان فراغت و تفریح، دنیای کتاب و جهان بود. مردم به نمایشگاه کتاب در نهمین روز نمره ۷۴ از ۱۰۰ را دادند.

در مجموع ۸۷۰ نسخه کتاب در بخش مجازی به فروش رفته است

رمضانی در بیان آمار فروش تا پایان نهمین روز سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، گفت: در مجموع بخش حضوری ۲۷۹ میلیارد تومان فروش داشت، که از این مبلغ ۱۹۴ میلیارد تومان از طریق درگاه‌های رسمی و ۸۵ میلیارد تومان درگاه‌های غیر رسمی اختصاص داشت.

به گفته قائم مقام سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران مجموع فروش در بخش مجازی ۱۴۶ میلیارد تومان بود که از این مبلغ ۱۰۸ میلیارد تومان مربوط به ناشران و ۳۸ میلیارد تومان مربوط به کتاب فروشان بود.

او در اعلام مجموع فروش نهمین روز در بخش حضوری و مجازی بیان کرد: در این روز در مجموع ۴۲۵ میلیارد تومان فروش انجام شد و در مقایسه سال گذشته افزایش را نشان می‌دهد.

رمضانی افزود: در مجموع ۸۷۰ تعداد نسخه کتاب در بخش مجازی به فروش رفته است.

به گفته او هیات رسیدگی به تخلفات روز گذشته ۷ رای صادر کرد که این آرا به دلیل عدم رعایت ضوابط پوشش، فروش کتب سایر ناشران، عرضه کتب غیرمرتبط با موضوع سالن بود. همه این ناشران توبیخ شدند و تعهد امضا کردند. برخی مجبور به تعطیلی غرفه و پنل مجازی شدند و یک ناشر محکوم به کاهش متراژ غرفه در سال آینده شد.



عملیات اجرایی پست روال منظمی پیدا کرده است

معاون فنی و بازرگانی شرکت ملی پست نیز با تاکید بر دشواری فعالیت شرکت پست و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در روز‌های برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: عملیات اجرایی با اینکه کار فیزیکی سختی است، روال منظمی پیدا کرده است. سعی می‌کنیم برای عرضه‌کننده و درخواست کننده کتاب که به نمایشگاه فیزیکی دسترسی ندارند، خدمات ارائه بدهیم.

محمد احمدی با اشاره به اینکه پایگاه‌های پست در ۱۰۰ نقطه از سراسر کشور مشغول جمع‌آوری بسته‌های ناشران و کتاب‌فروشان هستند، ادامه داد: در تهران ۲۹۰ هزار بسته، قم ۷۵ هزار بسته و خراسان رضوی ۴۰ هزار کتاب از طریق عرضه کنندگان کتاب به سازمان پست تحویل داده شد. در استان تهران ۱۵۰ هزار، در اصفهان ۴۰ هزار، در خراسان ۳۹ هزار مرسوله و در مجموع ۴۹۵ هزار مرسوله پستی ثبت سفارش شده که بیش از ۵۵۰ هزار جلد کتاب است؛ از این تعداد ۳۸۰ هزار بسته تحویل و ۱۷۰ هزار بسته ارسال شده است.

او با اعلام اینکه میانگین ۲.۴۱ روز عملکرد قابل قبولی برای ارسال است، افزود: از دستگاه‌های سورتینگ در شرکت پست برای تجزیه، توزیع و انتقال بسته‌ها به مناطق مختلف استفاده کردیم، به نظر می‌رسد روند رو به افزایش را در روز‌های آینده داشته باشیم و امیدواریم با همین کیفیت و وضعیت خدمت رسانی داشته باشیم.

به گفته احمدی تا کنون ثبت شکایتی در پست اتفاق نیفتاده است.

تا پایان نهمین روز ۸۰۰ هزار تراکنش مالی انجام شده است

مدیر کمیته مالی نمایشگاه یز با اعلام اینکه هزار و ۸۰۰ دستگاه کارت‌خوان در نمایشگاه کتاب در حال فعالیت است، ادامه داد: در بخش مالی ۱۰۰ کارمند فعال هستند. همچنین تا پایان نهمین روز ۸۰۰ هزار تراکنش مالی انجام شده است.

محمد خلج افزود: بن دانشجویی ۱۶۵ هزار دانشجو و طلاب و ۲۰ هزار اساتید ثبت شده است. مرحله سوم پرداخت وجه ناشران در فضا مجازی ۲۹ اردیبهشت انجام خواهد شد.

نظر شما