شناسهٔ خبر: 66708163 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

سهم ۳۸ میلیاردی کتابفروشان از فروش در نمایشگاه کتاب

به گفته سخنگوی نمایشگاه کتاب تهران کتابفروشان تا شب گذشته ۳۸ میلیارد تومان کتاب فروخته‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ نهمین نشست خبری علی رمضانی سخنگوی سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عصر امروز جمعه 28 اردیبهشت ماه با حضور محمد خلج، مدیرکمیته مالی و اداری نمایشگاه کتاب و محمد احمدی معاون فنی و بازرگانی شرکت ملی پست ایران‌ برگزار شد.

رمضانی در ابتدای این نشست با اشاره به تلاش‌های شرکت ملی پست در ارسال به موقع بسته‌های پستی نمایشگاه به دست مردم،‌ به پروژه نظرسنجی روز نهم نمایشگاه اشاره کرد و گفت: در پاسخ به این سوال که در طول سال کتاب‌های خود را از چه محلی تامین می‌کنید، 60 درصد مردم نمایشگاه حضوری و فیزیکی را انتخاب کردند و این موضوع بیانگر جایگاه ویژه نمایشگاه کتاب تهران در میان مخاطبان است.

سخنگوی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در ادامه  به میزان فروش کتاب تا پایان روز نهم در بخش حضوری اشاره کرد و گفت: تا شب گذشته 279 میلیارد تومان فروش را تجربه کردیم که 194 میلیارد تومان از طریق درگاه‌های رسمی و 85 میلیارد تومان از طریق درگاه‌های غیررسمی و کارت به کارت بوده است.

وی ادامه داد: در بخش مجازی هم 146 میلیارد تومان فروش داشتیم که 108 میلیارد تومان سهم ناشران و 38 میلیارد تومان سهم کتابفروشان بود.در نتیجه مجموع فروش بخش حضوری و فیزیکی 425 میلیارد تومان بود، در حالی که سال گذشته کل میزان فروش نمایشگاه در هر دو بخش 401 میلیارد تومان بود.

وی با اشاره به نسخه‌های فروش رفته گفت:‌ نسخه‌های بخش مجازی 870 هزار نسخه بود که در475 هزار بسته ساماندهی شده است.

رمضانی همچنین به آمار هیئت رسیدگی به تخلفات اشاره کرد و گفت: این هیئت تا روز گذشته، 7 رای صادر کرد که اغلب تخلفات شامل عدم رعایت ضوابط پوشش در غرفه، فروش کتاب سایر ناشران، فروش کتاب بدون مجوز، عدم اعمال تخفیف 10 درصد و عرضه کتاب غیر موضوع سالن بود.

وی گفت: احکام صادره شامل توقیف و درج در پرونده و اخذ تعهد از متخلفان، تعطیلی پنل فروش مجازی، محرومیت از تسهیلات دولتی به مدت یکسال و کاهش 50 ‌درصدی غرفه در سال آینده بود.

در ادامه این نشست، محمد خلج مدیر کمیته اداری و مالی نمایشگاه به نصب 1800 دستگاه کارت خوان در سطح نمایشگاه، اشاره کرد و گفت: در این زمینه روزانه 250 نیروی مستمر توسط شرکت سداد حضور دارند و خدمات‌رسانی می‌کنند‌.

وی گفت:‌ حدود 800 هزار تراکنش تا روز گذشته روی دستگاه‌های کارتخوان، به ثبت رسیده است‌ تا کنون 165 هزار دانشجو و طلاب و 20‌ هزار نفر از اعضای هیات علمی و اساتید برای دریافت بن کارت ثبت‌نام کردند.

 به گفته خلج، مرحله سوم پرداخت وجه ناشران در بخش مجازی نمایشگاه کتاب تهران نیز فردا انجام می‌شود.

در ادامه این نشست، محمد احمدی نیز در سخنانی گفت: شرکت پست به عنوان شبکه ارتباطی تلاش کرد تا ارتباط موثری با فعالان و سیاستگذاران حوزه کتابخوانی داشته باشد. همزمانی نمایشگاه مجازی با حضوری به لحاظ عملیاتی و اجرایی، یک کار بسیار گسترده و منحصربفرد و جذاب برای شرکت ملی پست و وزارت ارشاد است.

وی ادامه داد: با توجه به تجارب موجود با وجود اینکه کار فیزیکی سخت است، امسال روال منسجم و کارآمدی را برای افرادی که دسترسی حضوری به نمایشگاه را ندارند فراهم کردیم.

 احمدی  با اشاره به بیشترین آمار  عرضه کتاب به پست گفت‌ طی این ایام، استان تهران با 290 هزار، قم با  75 هزار و خراسان رضوی 40 هزار کتاب عرضه‌کنندگان کتاب به سازمان پست بودند، از منظر توزیع نیز سه استان تهران با 150 هزار، اصفهان با 40 هزار و خراسان رضوی با 39 هزار مرسوله پرمقصدترین بودند.

وی افزود: می‌توان گفت که تاکنون 495 هزار مرسوله شامل 550 هزار جلد کتاب ثبت سفارش شده است، همچنین 380 هزار مرسوله تحویل و 190 هزار مرسوله توزیع شده است.

انتهای پیام/

 

برچسب‌ها:

نظر شما