شناسهٔ خبر: 66703320 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

مرمت ۲۵ اثر تاریخی استان زنجان در سال گذشته

معاون اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان گفت: مرمت ۲۵ بنای تاریخی استان زنجان اعم از استحکام بخشی، ساماندهی، کف‌سازی و دیگر اقدامات در یک سال گذشته انجام شده است.

صاحب‌خبر -

مرمت ۲۵ اثر تاریخی زنجان در سال گذشته

 
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ محمدرضا محمدپور با بیان اینکه قاعدتا با گذشت زمان، تاثیر آب و هوا و دیگر عوامل همچنین کهولت مصالح، فرسوده شدن بنا‌های تاریخی را به دنبال دارد، افزود: نیاز است تا مهندسین معماری و مرمتگران با تکیه بر دانش و تخصص خود، نسبت به مرمت، سامان‌دهی و احیای بنا‌های تاریخی اقدام کنند تا علاوه بر حفظ میراث‌فرهنگی نرخ رشد صنعت گردشگری نیز افزایش یابد. 
محمدپور با بیان اینکه یکی از رسالت‌های مهم میراث‌فرهنگی، حفاظت و مرمت آثار تاریخی، ثبت ملی است، افزود: میراث‌فرهنگی زنجان نیز با توجه به رسالت خود اقدامات متعددی را در این زمینه انجام داده است. 
معاون میراث‌فرهنگی استان زنجان با اشاره به اینکه در این راستا مرمت ۲۵ بنای تاریخی استان اعم از استحکام بخشی، ساماندهی، کف‌سازی و دیگر اقدامات سال گذشته انجام گرفته است، گفت: مرمت عمارت جهانشاه خان افشار در شهر کرسف خدابنده، مرمت راسته‌ها و سرا‌های بازار زنجان راسته حاج حیدر، سرای مشهدی علی، سرای گلشن، مسجدیری پائین و کاشیکاری گنبد امامزاد اسماعیل (ع) شناط ابهر از جمله بنا‌های مورد هدف بوده است. 
او ادامه داد: سامان‌دهی موزه نسخ خطی مسجد جامع زنجان، مرمت آب انبار و اجرای نمای کاهگل رختشویخانه بقعه پیراحمد زهر نوش ابهر، مرمت حسینیه ارزه خوران ماهنشان، حمام روستای قینرجه، مرمت گنبد سلطانیه، شبستان مسجد چهل ستون، برج و باروی تاریخی شهر زنجان، ساماندهی موزه ذوالفقاری و بقعه قیدار نبی از دیگر اقدامات در این حوزه بوده است. 
محمدپور به سامان‌دهی و کف‌سازی محوطه مسجد جامع سجاس اشاره کرد و گفت: طی سال گذشته خانه حکیمیان زنجان مرمت شده و علاوه بر آن سامان‌دهی آلاچیق‌ها و رنگ‌آمیزی کمپ گردشگری روستای گلابر، سامان‌دهی مخزن امن، ایجاد زیرساخت‌های پایگاه داش کسن، تکمیل مراکز اطلاع‌رسانی گیلوان و خرمدره نیز انجام گرفته است.

نظر شما