شناسهٔ خبر: 66692721 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی | لینک خبر

نایب‌رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی مطرح کرد:

باید زیرساخت‌های اهتمام به فرهنگ کتابخوانی تقویت شود/ همه وزارتخانه‌ها باید در بحث فرهنگ سهیم باشند

عباس گودرزی، نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی در بازدید از نمایشگاه کتاب تهران، توجه به موضوعات فرهنگی را وظیفه تمامی وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها دانست و گفت: همه وزارتخانه‌ها باید در بحث فرهنگ سهیم باشند و نباید فقط از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انتظار داشته باشیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش ستاد خبری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران،  عباس گودرزی،  نایب‌رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، ضمن تشکر از زحمات برگزارکنندگان نمایشگاه کتاب گفت: فرهنگ هر کشوری ریشه در فکر و نظام نگرش‌های نیروهای انسانی آن کشور دارد و بهترین آبشخور برای هدایت فکری هر جامعه‌ای کتاب است. در واقع جامعه‌ای که با کتاب انس داشته باشد، به راحتی نمی‌توان دستگاه محاسبات فکری افراد آن را تغییر داد و دچار اختلال کرد، چون با مطالعه ذهن افراد به روزرسانی می‌شود و تنظیم‌گری در دستگاه محاسبات فکر افراد رخ می‌دهد. 

وی افزود: امروز دشمنان برای تسلط بر مقدرات کشورها، دنبال به‌هم ریختن دستگاه محاسبات ذهن مردم هستند. اگر محاسبات تغییر کند تصمیمات دچار تغییر می‌شود و بر اساس تصمیمات غلط، اقدامات غلط هم روی می‌دهد و خواست دشمن محقق می‌شود. بنابراین اگر می‌خواهیم جامعه به رستگاری برسد باید فرهنگ کتابخوانی را جا بیندازیم. 

نماینده مردم بروجرد در خانه ملت گفت: امروز فضای مجازی در بخش‌هایی جایگزین کتابخوانی شده که این یک رویکرد غلط است، چون حجم عظیمی از اطلاعات بدون هدف و منبع و غیرمنسجم روبه‌روی مخاطب قرار می‌گیرد و درنهایت فرد پس از ساعت‌ها سیر در فضای مجازی متوجه می‌شود چیزی دستگیرش نشده است. 

وی افزود: افتخار ملت ایران این است که رهبر انقلاب انس و توصیه به کتابخوانی دارد. همچنین نمایشگاه کتاب یک سنگ نشان به جهت توجه به کتاب است. توجه به کتاب نباید منحصر به یک هفته یا یک نمایشگاه باشد، بلکه باید در طول سال کتاب را جزئی از سبد زندگی مردم قرار دهیم. اگر به نقطه‌ای برسیم که علاوه بر اهتمام به نیازهای اولیه، به کتاب هم توجه نشان دهیم، می‌توان در ترویج و توسعه فرهنگ کتابخوانی موفق بود. 

گودرزی به محدودیت‌ سبد خرید خانوار برای خرید کتاب اشاره کرد و گفت: شاید یکی از دلایلی که بین مردم و کتاب فاصله افتاده، مشکلات اقتصادی است. ما در مجلس باید این موضوع را جدی بگیریم؛ یعنی منابعی را که برای تخصیص موارد فرهنگی و کتابخوانی در دسترس داریم به‌طور ویژه بررسی کنیم تا دسترسی به کتاب سهل‌الوصول باشد.

وی ادامه داد: اگر بتوانیم ضمن توجه به کتاب‌خوانی، زیرساخت‌های لازم را فراهم کنیم، به پر کردن این خلا نیز کمک کرده‌ایم. همه وزارتخانه‌ها باید در بحث فرهنگ سهیم باشند و نباید فقط از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انتظار نداشته باشیم. 

سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ در محل مصلی امام خمینی(ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir  به صورت مجازی برگزار می‌شود.

نظر شما