شناسهٔ خبر: 66692615 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

فشارخون، بلای جان ایرانی‌ها / ۴۰درصد جامعه از ابتلا به فشارخون بالا بی‌خبرند

رئیس انجمن بیماری های داخلی ایران به قدس آنلاین می گوید: سرگیجه، حالت تهوع، بی حالی و ضعف عمومی از جمله علائم بالا رفتن فشارخون است.

صاحب‌خبر -

دکتر ایرج خسرونیا درباره بروز فشارخون و نشانه آن می گوید: فشارخون بالا ممکن است ابتدا با خون ریزی بینی خود را نشان دهد، البته اگر این چنین باشد به نفع فرد است، چراکه ممکن است فرد به جای خونریزی بینی، خونریزی مغزی پیدا کرده و سکته مغزی کند.

وی ادامه می دهد:‌ سرگیجه، بی حالی و ضعف عمومی از جمله علائم بالا رفتن فشارخون بالا است.

دکتر ایرج خسرونیا، رئیس انجمن بیماری های داخلی ایران دکتر ایرج خسرونیا، رئیس انجمن بیماری های داخلی ایران

خسرونیا می افزاید: چنانچه فشارخون فردی از حد نرمال بالاتر رفت ابتدا از داروهای خوراکی و اگر مؤثر نشد از داروهای زیر زبانی و تزریقی استفاده کند و خود را به پزشک برساند.

متخصص بیماری های داخلی خاطرنشان می سازد: متأسفانه بیشتر ایرانی ها به دلیل مصرف زیاد نمک از سن ۴۰سالگی به بعد به بیماری فشارخون مبتلا می شوند.

روش های پیشگیری

خسرونیا، کم خوردن نمک، رژیم غذایی مناسب، پیاده روی، مصرف نکردن غذاهای پر چرب و فست فودها را برای جلوگیری از ابتلا به فشارخون بالا مؤثر می داند و یادآور می شود: فشارخون بالا تنها مربوط به افراد میانسال نیست بلکه متأسفانه کودکان و نوجوانان نیز ممکن است به این بیماری مبتلا شوند.

وی خاطرنشان می کند: فشارخون به طور طبیعی در اثر استرس و فعالیت بدنی، بالا می رود، اما فردی که دچار بیماری فشارخون بالا است، به هنگام استراحت نیز فشارخونش بالاتر از حد طبیعی است.

خسرونیا می گوید: بر اساس گزارش وزارت بهداشت، حدود ۴۰درصد افراد از ابتلا به فشارخون بالا اطلاع ندارند و از بین ۶۰درصد افراد مطلع، تنها ۲۰درصد تحت نظر پزشک، دارو مصرف می کنند.

این متخصص بیماری های داخلی، سردرد، خواب آلودگی، گیجی، کرختی و مورمور شدن دستها و پاها، خونریزی از بینی و تنگی نفس شدید را با بالا رفتن فشارخون مرتبط می داند و توصیه می کند: تحرک بدنی، مصرف غذاهای سالم حاوی میوه و سبزیجات باید جایگزین تنقلات ناسالم و غذاهای پر چرب شود.

وی تأکید می کند: لازم است همه افراد جامعه به ویژه کودکان و نوجوانان از برنامه غذایی سالم پیروی کنند تا در سن جوانی ومیانسالی مبتلا به بیماری فشارخون بالا نشوند.

نظر شما