شناسهٔ خبر: 66692460 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

رایزنی بین شورای شهر و شهرداری بیرجند برای برج ۴۶ طبقه ارتش به کجا رسید؟

شورای شهر و شهرداری بیرجند با کلیات ساخت برج ۴۶ طبقه ارتش موافقند، اما رایزنی‌ها درباره شرط و شروط ساخت آن همچنان ادامه دارد.

صاحب‌خبر -

حسنی صفت نایب رئیس و عضو شورای شهر بیرجند در برنامه میز خبر صدا و سیمای استان گفت: ما با کلیات طرح ساخت برج ۴۶ طبقه ارتش موافقیم، اما در جزئیات آن مخالفت‌هایی داریم، زیرا معتقدیم سرمایه‌گذاری جذاب برای استان بسیار لازم و مفید است در صورتی که باعث افزایش آسایش و آرامش مردم شود؛ در صورتی که ساخت این برج در مکان مشخص شده آسایش را به همراه دارد، اما آرامش را از مردم می‌گیرد. 

او افزود: نکته بعدی سابقه بد سرمایه‌گذاری در بیرجند است که هنوز بسیاری از  طرح‌های بخش خصوصی در بیرجند تکمیل نشده و این موضوع ما را می‌ترساند که اگر با جزئیات ساخت برج موافقت شود و کار نیمه تمام رها شود، در آن هنگام با عواقب آن و درختانی که قطع شده و چاه‌هایی که بسته یا تغییر کاربری داده شده است باید چه کار کرد.

حسنی صفت بیان کرد: نکته مهم‌تر این است که ترافیکی که به واسطه ساخت برج در شهر ایجاد می‌شود را چگونه باید مدیریت کرد، زیرا این برج در مکانی است که در آن محدوده مراکز درمانی زیادی وجود دارد و هم اکنون هم زیر بار ترافیک است در صورتی که با وضعیتی که در طرح گفته شده بار ترافیکی در این فضا یعنی در فضای ۱۱ هزار و ۸۰۰ متر که قرار است ۱۴ هزار و ۸۰۰ متر مربع بنا در آن ساخته شود و ۳۵۰ واحد آن مسکونی و اکثراً پنت‌هاوس و ۲۵۰ واحد آن تجاری و بعضاً تا ۲۵۰ متر هستند و همچنین مراکز تفریحی، ورزشی، فرهنگی و فضای سبز دارد، چگونه کنترل می‌شود؟

نایب رئیس و عضو شورای شهر بیرجند ادامه داد: آیا خیابان‌های اطراف این برج گنجایش ترافیک را دارند و یا می‌توان در محلِ برج پارکینگی مناسب با آن تعبیه کرد؟ در صورتی که برای ۶۰۰ واحد ۶۰ هزار متر فضای پارکینگ نیاز است و شورای ترافیک باید نظر کارشناسی و دقیقی در این مورد بدهد. 

او عنوان کرد: کل بنایی که سرمایه‌گذار برای پارکینگ، ورزشی، تفریحی و همایش تعریف کرده ۴۶ هزار و ۸۰۰ متر است که اگر کل این فضا هم پارکینگ شود باز نیاز برج به پارکینگ تأمین نمی‌شود و ترافیک بیرجند می‌بایست بر اساس خود بیرجند سنجیده شود.

حسنی صفت تصریح کرد: در این طرح قرار است که ۱۱ هزار و ۸۰۰ متر زمین فرهنگی اجتماعی به زمین مسکونی تجاری تغییر کاربری داده شود و به دنبال آن تمام درختان تنومند آن قسمت قطع شود و چاه‌های آب آن بسته یا تغییر داده شود، به همین دلیل نگرانی به وجود می‌آید؛ در نتیجه پیشنهاد دادیم که شورا با سرمایه‌گذاری و کلیات طرح موافقت کرده، اما سرمایه‌گذار برای جلوگیری از مشکلات بعدی این برج را در مکان دیگری از شهر بسازد.

بیشتر بخوانید

علوی مدیر سرمایه‌گذاری شهرداری بیرجند نیز گفت: در ۱۶ مهر پارسال بحث ساخت برج ۴۶ طبقه ارتش در بیرجند در هیأت کارشناسی سرمایه‌گذاری مطرح شد و از ابتدای پارسال نیز کار کارشناسی آن در حال انجام بود که طرح در نهایت به تهران رفته و به موافقت مدیران ارشد ارتش رسید و در تاریخ یک آبان پارسال برای تعیین تکلیف فرستاده شد. 

او افزود: در برآورد اولیه متری ۲۰ میلیون تومان هزینه ساخت ۱۵۰ هزار متر زیربنای این برج یعنی در کل ۳۰۰۰ میلیارد تومان می‌شد که الان با احتساب تورم به متری ۳۰ میلیون تومان و هزینه نهایی ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان رسیده است. 

علوی بیان کرد: شیوه نامه سرمایه‌گذاری از سال ۱۴۰۰ در کشور حوزه‌ای به عنوان مدیریت سرمایه‌گذاری به وجود آورده و در طی آن کارگروه‌های سرمایه‌گذاری برای جلوگیری از خوابیدن طرح‌های سرمایه‌گذار دار فعالیت می‌کنند؛ در نتیجه بر عملکرد ساخت طرح‌ها از سوی بخش خصوصی نظارت می‌شود.

مدیر سرمایه‌گذاری شهرداری بیرجند ادامه داد: کل زمین ۱۱ هزار و ۸۰۰ متر است که ۱۵ درصد کل زمین در تقاطع بین معلم و خلیل طهماسبی از طبقه چهارم به بالا تبدیل به برج می‌شود؛ مسئله بعدی این است که در جلسه ای، برای هر ماشین ۸۰ متر برای پارکینگ در نظر گرفته شد در صورتی که استاندارد آن ۳۵ متر است.

او عنوان کرد: سرمایه‌گذار اعلام کرده که تمام ایراداتی که شورای ترافیک استان به طرح بگیرد را رفع می‌کند و ساخت این برج در بیرجند به عنوان بزرگترین برج در کشور و شکست خط آسمان و تحول بزرگی در توسعه شهر بیرجند و راهی برای ورود سرمایه گذاران بعدی است.

علوی تصریح کرد: در این طرح قرار است که رستوران روباز، سالن سینما، سالن همایش، شهربازی، استخر و دیگر خدمات رفاهی تفریحی در متراژ کل ۶ هزار متر ایجاد شود و رقمی که واحد درآمد شهرداری برای گرفتن از سرمایه‌گذار تعیین کرده ۷۰۰ میلیارد تومان است که با توجه به اینکه در این طرح خدمات زیادی برای شهر ایجاد می‌شود، ۹۷ درصد تشویقی در نظر گرفتیم و مبلغ ۲۰ میلیارد تومان از سرمایه‌گذار خواهیم گرفت، زیرا خدمت بزرگی برای شهر است و حجم سرمایه‌گذاری آن ۵ برابر بودجه عمرانی استان است.

مدیر سرمایه گذاری شهرداری بیرجند اظهار کرد: می‌بایست طرح در کمیسیون ۵ بررسی و دغدغه‌های آن اعلام شود و سپس ایرادات آن در شورای ترافیک مطرح شود، زیرا سرمایه‌گذار این طرح که خود بیرجندی است، اعلام آمادگی کامل برای رفع ایرادات طرح داده است و برای بحث ترافیکی آن نیز جلسه‌ای که در صحن شورا برگزار شد سرمایه‌گذار اعلام کرد که پارکینگ مطابق قوانین شهر تأمین می‌شود و از هر ضلع آن به جز ضلعی که در راستای خیابان معلم است قرار است که دو ورودی یا سه ورود و خروج از هر ضلع ایجاد شود و ایرادات وارده دیگر مرتفع می‌شود.

او گفت: ما دنبال این نیستیم که مخالف نظر مردم عمل کنیم و اگر اکثریت مردم با ساخت این برج مخالف باشند اجباری در کار نیست، اما ساخت آن تحول بزرگیست و باعث شهرت شهر در کشور می‌شود.

علوی بیان کرد: در مورد سابقه سرمایه‌گذار نیز توانمندی ایشان بررسی شده و زمین هم متعلق به خودشان یعنی ارتش است و پول این طرح هم از محل سهامداران کل ارتش کشور تأمین و تزریق می‌شود و سرمایه‌گذار درخواست بررسی طرح در شورای ترافیک و کارشناسی آن را داده است و اعلام کرده که با هر تغییری که در شکل طرح اعلام شود موافق است.

نظر شما