شناسهٔ خبر: 66681769 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

ضرورت مشارکت مردمی برای مقابله با پشه مهاجم آئدس

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با اشاره به دیده شدن پشه آئدس در مناطق جنوبی استان که ناقل چند بیماری است، گفت: برای مقابله با این پشه نیازمند مشارکت و کمک مردم هستیم.

صاحب‌خبر -

ضرورت مشارکت مردمی برای مقابله با پشه مهاجم آئدس

به‌گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز بوشهر، دکتر قاسم برجویی‌فرد بیان کرد: پشه آئدس که ناقل بیماری‌هایی از جمله تب دانگ و زیکا است، در برخی از کشور‌های همسایه از جمله قطر، عمان و پاکستان شیوع بالایی داشته و در استان همجوار ما یعنی استان هرمزگان نیز دیده شده است.

‎وی با اشاره به این‌که دو هفته از پیدا شدن این پشه در استان بوشهر می‌گذرد، افزود: با مراقبت‌های مداوم و تلاش‌های بسیار توانستیم ورود پشه آئدس به استان را به‌موقع شناسایی و وارد مرحله مقابله شویم.

‎معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با بیان این‌که تا کنون هیچ موردی از تب دانگ در استان مشاهد نشده، است، اضافه کرد: پشه آئدس در ساعت‌های فعالیت انسان خون‌خواری می‌کند، بنابراین استفاده از پشه‌بند کمکی در پیشگیری از گزش این پشه نمی‌کند.

‎وی گفت: با توجه به این‌که پشه آئدس از چندین نفر در طول روز تغذیه و خون‌خواری می‌کند و از سوی دیگر از قدرت پروازی و تکثیر بالایی برخوردار است، مبارزه با آن سخت و نیازمند صرف هزینه‌های بالاست.

دکتر برجویی‌فرد با تاکید بر همکاری برخی از دستگاه‌ها از جمله شهرداری‌ها برای مقابله با آئدس، عنوان کرد:‎ مناطق مرطوب، لاستیک‌های فرسوده و آب‌های راکد از جمله عمده‌ترین مناطق رشد پشه آئدس و بهسازی محیط مهمترین عامل در جهت کنترل این پشه است.

وی گفت: اگرچه مراقبان بهداشتی با سم‌پاشی مناطق زیست پشه اقدامات اولیه را برای مبارزه با این پشه انجام داده‌اند ولی در کنار آن شهرداری‌ها و دهیاری‌ها هم باید با همکاری شبکه‌های بهداشت و درمان، تمهیدات لازم را در جهت جمع‌آوری قایق‌ها، لاستیک‌های فرسوده، جمع‌آوری سریع و روزانه زباله‌ها و نخاله‌های ساختمانی و نیز آب‌های راکد فراهم کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با تاکید بر این‌که برای مقابله با این پشه نیازمند مشارکت مردمی هستیم، افزود: مردم باید با خودداری از رهاکردن زباله‌های خود در سطح محیطی و نیز با از بین بردن آب‌های راکد داخل منزل نظیر آب پشت کولر، آب زیر گلدان‌ها و هرگونه فضای کوچک و بزرگی که احتمال تجمع آب راکد در آن وجود دارد، در مقابله با این پشه به ما کمک کنند.

 

<div id="video-display-embed-code_11116388"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/4235079/11116388?width=620&height=350"></script></div>

نظر شما